Annons

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

21
kallt_kaffe skrev: Oftast är det väl först när det är dags för startmotorn att försöka vrida runt en 30 grader kall motor som man upptäcker att batteriet inte har ström nog?
Visst, men det skadar inte med ett fulladdat 12V-batteri för att säkra uppstartsekvensernas blinkande och plingande ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

22
Jag läste att Hyundai Ioniq och Niro har samma hybridsystem, jag hittade en emergency response guide för Ioniq plug-in, samt optima. Det står en del matnyttigt där om laddning, funktion av 12V batteriet. Bara hoppas att det kommer en guide till Niron framöver:

http://www.elbilsinfo.se/storage/ma/56f ... nload=True

https://kiatechinfo.snapon.com/Forms/Em ... JF_HEV.pdf

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

24
Det sägs ju allmänt att Ioniq och Niro har samma drivlina, men när det gäller det traditionella 12V-batteriet i Niro, så finns enl denna utsaga inget sådant i Ioniq - däremot en liten lithium-jon-variant:

Interestingly, the Ioniq family also employs a small lithium-ion 12-volt battery located in the trunk, which is charged via DC/DC converter.
(http://www.motortrend.com/news/2017-hyu ... -detailed/)

Varför denna skillnad tro? "the Ioniq family" i citatet ovan talar om att det gäller alla tre varianterna, men kanske bara gäller plugin- och elversionerna?

Precisions länk: https://kiatechinfo.snapon.com/Forms/Em ... JF_HEV.pdf visar vad som i mina ögon i alla fall ser ut som ett traditionellt 12 V blybatteri i Optima.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

25
Jag har lyckats dra ur 12 volts batteriet. Fick förklarat av min säljare att systemen är helt frikopplat. Litiumbatteriet var det mycket kräm kvar i när jag tillslut kicka igång bilen med starkablar. Är 12volts urladdat kan man inte starta bilen. Litiumbatteriet driver enbart elmotorn. All övrig elektronik drivs av 12 volts batteriet. Så rent teoretiskt kan man vid extrema tillfällen när man kör länge på elmotorn framförallt precis innan man parkerar, dra ur 12 volts batteriet med klimatanläggning, Helljus och stereo.

Inte direkt helt genomtänkt. Framförallt i när det blir kallt och 12 volts batteriet ser väldigt litet ut.

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

26
Lösningen heter: CTEK!

Under de kallaste dagarna här uppe i Jämtland har jag alltid min lilla CETK XS 0.8 på hela tiden.
Började med det efter att ha testat batteriet i december när jag nyss hade kört 40 mil - 12V-batteriet var inte ens i närheten av full kapacitet!

Livsfarligt att sitta i en avstängd bil, njuta av god musik och leka med navigatorn med nån lampa på........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

28
Problemet verkar vara att konvertern i hybridsystemet inte kan anpassa laddningen till den lågvoltsförbrukning som sker - därför fick jag inte ett fulladdat batteri efter mina 40 mil.
Självklart förbrukar ratt-och stolsvärmare, belysning, multimedia/navigator, klimatsystemet mm en kall vinterdag mycket mer än under sommarförhållanden.

Om samspelet mellan hybrid- och lågvoltssystem är smart konstruerat, bör det nog vara dags för en firmwareuppdatering där........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

30
Hörde lite med verkstan om batteri problemet... Än så länge så är det inte någon av dom 15+ bilar dom levererat som haft något problem - än! Dock nämnde han att på Optima PHEV när man laddar med extern laddare så laddas både batterierna - dock bara så länge hybridbatteriet inte är fullt. Så fort det är fullt så slutas 12V batteriet att laddas. Men det lät på honom som att det skulle komma en mjukvarifix för det.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"