Jag lyfter ut en del av en annan tråd som jag skapat för att aktualisera frågan enligt rubriken med hopp om svar.
Som jag uppfattar det, så fungerar startmotorn också som generator och laddar litiumbatteriet när det är läge för det. Använder man då det till start av bensinmotorn också i stället för blybatteriet?
Enligt spec ger generatorn högre spänning än 12 V när den laddar hybridbatteriet ....... 240 V.
Att det finns ett 12V-system i bilen också är förstås självklart och att det är kopplat till blybatteriet likaså.
Det går ju att starta bilen enbart med elmotorn driven av hybridbatteriet, men var kommer startströmmen ifrån när bensinmotorn ensam drar i gång och när bilen börjar rulla med denna motor och inte hybridbatteriet?
Kort och gott: vilken uppgift har blybatteriet? Jag har observerat att det aldrig är fulladdat - även om man kör mycket långa sträckor, i mitt fall 20-30 mil i ett sträck (1 pinne av 5 på min Ctekladdare).
Att hålla koll på batteriets kondition är för oss norrlänningar ett måste, om kärran ska starta på morgonen i 20-30 minusgrader, även om man använder motorvärmare!
Om litiumbatteriet är inblandat i starten, kanske det t o m skulle kunna ge bättre startström till motorn - något att drömma om vore att kunna strunta i 12V-batteriets kondition och ändå alltid få igång ekipaget.....!
Kan någon reda ut detta?
Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?
12020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA