Annons

Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

1
Jag lyfter ut en del av en annan tråd som jag skapat för att aktualisera frågan enligt rubriken med hopp om svar.

Som jag uppfattar det, så fungerar startmotorn också som generator och laddar litiumbatteriet när det är läge för det. Använder man då det till start av bensinmotorn också i stället för blybatteriet?

Enligt spec ger generatorn högre spänning än 12 V när den laddar hybridbatteriet ....... 240 V.
Att det finns ett 12V-system i bilen också är förstås självklart och att det är kopplat till blybatteriet likaså.
Det går ju att starta bilen enbart med elmotorn driven av hybridbatteriet, men var kommer startströmmen ifrån när bensinmotorn ensam drar i gång och när bilen börjar rulla med denna motor och inte hybridbatteriet?

Kort och gott: vilken uppgift har blybatteriet? Jag har observerat att det aldrig är fulladdat - även om man kör mycket långa sträckor, i mitt fall 20-30 mil i ett sträck (1 pinne av 5 på min Ctekladdare).
Att hålla koll på batteriets kondition är för oss norrlänningar ett måste, om kärran ska starta på morgonen i 20-30 minusgrader, även om man använder motorvärmare!
Om litiumbatteriet är inblandat i starten, kanske det t o m skulle kunna ge bättre startström till motorn - något att drömma om vore att kunna strunta i 12V-batteriets kondition och ändå alltid få igång ekipaget.....!

Kan någon reda ut detta?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

2
Tjena!

Jag gör ett försök att svara:

El-systemet som driver el-motorn är ett separat eget system. Detta system är på nästan 300 Volt (260V eller 270V om jag minns rätt) och laddas upp via bensinmotorn samt energin som uppstår när man bromsar, bland annat. När bensinmotorn laddar detta litiumbatteri så gör den det med 240 Volt via en särskild generator som hör till just el-motorn. Denna generator fungerar även som en startmotor, men enbart när bilen redan är i rullning (antar att den i så fall beräknar det exakta varvtalet eller dylikt?), dvs. denna "startmotor" kan enbart starta/skifta från el-motor till bensinmotor vid färd.

Det vanliga 12V-systemet fungerar då alltså precis som vanligt och är helt separat ifrån det andra systemet som hör till el-motorn. Dvs., skulle litiumbatteriet inte klara av att driva el-motorn för att köra iväg så måste 12V-batteriet starta bensinmotorn via en vanlig startmotor. Bilens vanliga el-system (styrboxar, instrument, el-hissar, osv.) laddas sedan via en vanlig generator.

Är inte särskilt insatt i hur just Niro fungerar men kan tänka mig att det är något sådant, eller så pratar jag i nattmössan nu.

Mvh

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

3
Jag pratade med förenade bil som säljer både Niro samt Lexus CT hybrid, de sa att båda använder samma teknik för att ladda 12v batteriet och att det går via hybridsystemet. I Lexus samt Toyota Prius, Auris går ca 100 ampere till 12v batteriet från hybridbatteriet, när bilen är i EV läge (ready). Det skulle vara intressant att få en teknisk beskrivning i detalj från Kia, för att lära sig hur pass avancerat hybridsystemet är.

Mvh

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

4
Tack för svaren!
Verkar för mig vara overkill att ha en särskild generator för 12V-batteriet när man redan har en generator i hybridsystemet....... Tycker att "Precisions" förklaring verkar rimligare.
Jag ser också fram emot att KIA eller någon med insikt i detta forum (HellboyElvis?) kan reda ut detta intressanta "problem"!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

5
Googlade lite på Hyundai Ioniq och 12volt och det verkar som man skippat blybatteriet där och ersatt med ett mindre 12volts litiumjonbatteri som laddas med en DC-DC konverter.
Källa: http://www.motortrend.com/news/2017-hyu ... -detailed/
Interestingly, the Ioniq family also employs a small lithium-ion 12-volt battery located in the trunk, which is charged via DC/DC converter. This battery also gets in on Hyundai’s exclusive lifetime hybrid/electric battery warranty.
Gissar att Niro fungerar på samma sätt men att man sparat nån krona på att använda ett vanligt blybatteri istället.
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

6
Samma sajt som "kallt_kaffe" refererar till skriver på ett annat ställe om Niro:
http://www.motortrend.com/news/2017-kia ... ok-review/

...." weight was reduced by replacing the 12-volt battery with a high-voltage lithium-polymer battery.", vilket enligt mina ögon i alla fall, knappast är vad som står i skuffens högra sida längst där bak.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

9
kiagubbe skrev:Samma sajt som "kallt_kaffe" refererar till skriver på ett annat ställe om Niro:
http://www.motortrend.com/news/2017-kia ... ok-review/

...." weight was reduced by replacing the 12-volt battery with a high-voltage lithium-polymer battery.", vilket enligt mina ögon i alla fall, knappast är vad som står i skuffens högra sida längst där bak.
Sant och googlar man lite så finns det fler artiklar som påstår samma sak och t.o.m. de som påstår att det inte ens finns något 12-volts batteri:
"Finally, the engineers eliminated the traditional 12-volt battery to reduce weight, instead, utilizing the high-voltage lithium-ion polymer battery."
http://www.autoblog.com/2016/02/11/kia- ... cago-2016/

Det känns som det florerat en del olika uppgifter vilka, med tanke på bildbevis i den här tråden, inte verkar stämma speciellt bra.
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

10
Olika marknader kan ha olika konfigurationer, men de artiklar som är skrivna innan bilen överhuvudtaget lanserades bör man ta med en nypa salt.

Tänkte rätta mitt inlägg igår (idag) men det var så sent, troligtvis är det som ni säger att 12V-batteriet laddas via samma generator och att en converter används. Men angående startmotorn så är min uppfattning som tidigare, och hur allt samspelar i övrigt, för den använder väl 12V-batteriet vid start av bensinmotorn? Det går inte få ytterligare laddning från el-motorns litiumbatteri? Så, om litiumbatteriet är så svagt att det inte kan få bilen i rullning så krävs alltså god kondition från 12V-batteriet, som för övrigt verkar vara ganska klent (dock är det ju inte så stor motor att dra runt, men i 20-30 minusgrader så kan jag tänka mig att det får kämpa en del oavsett.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Niro"