Annons
Annons

Re: Intressant film om Niros tekniska uppbyggnad under skalet

2
Efter att ha studerat underredet i länken jag skickade ovan, började jag fundera på vilken funktion det vanliga blybatteriet där bak egentligen har?

Som jag uppfattar det, så fungerar väl startmotorn också som generator och laddar litiumbatteriet när det är läge för det. Använder man då inte det till start av bensinmotorn också och inte blybatteriet?
Skulle tänka mig att generatorn ger betydligt högre spänning än 12 V när den laddar....... 2-300 V?

Jag har observerat att blybatteriet aldrig är fulladdat - även om man kör mycket långa sträckor, i mitt fall 20-30 mil.
Att hålla koll på batteriets kondition är för oss norrlänningar ett måste, om kärran ska starta på morgonen i 20-30 minusgrader, även om man använder motorvärmare!
Om litiumbatteriet är inblandad i starten, kanske det t o m skulle kunna ge bättre startström till motorn - något att drömma om!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Intressant film om Niros tekniska uppbyggnad under skalet

3
Om jag kollar på den så kallade tankmätaren för litiumbatteriet så har jag kommit upp i max 15 av 16 sträck.
Fick till svar från Kia att den aldrig ska bli fulladdat för att spara på livslängden av batteriet.
Hur det är med det vet jag inte, men man skull väl ladda upp mobilbatteriet en 5 gånger för att få full effekt.
Är det inte lika på denna??? Då skulle man kunna komma kanske någon eller några kilometer längre på batteridrift.
Ca 4.5 KM har jag kommit som längst på enbart batteridrift, och det är väl helt ok.
Bra film film för övrigt så man såg hur bilen är uppbyggd.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"