Annons

Verklig hastighet på navigatorn?

1
Jag har förgäves sökt efter en inställning för att visa verklig hastighet på Nirons navigator, något som alla navigatorer jag haft naturligtvis kunnat.

Finns den visningen inte på Niro eller är jag handboksblind?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Verklig hastighet på navigatorn?

2
På min inbyggda navigator på min Ceed går det endast att se i en gömd diagnostikmeny. Jag har min egen teori att inga bilfabrikanter vill visa detta på sina inbyggda GPS:er eftersom man då för lätt kan se hur mycket eller lite fel bilens hastighetsmätare visar. De vill helt enkelt inte ha en massa bilköpare som klagar på att bilens hastighetsmätare och GPS:en visar olika.

OBS! Min helt egna konspirationsteori som inte nödvändigtvis har någon koppling till verkligheten.
Kia Niro PP2 2017

Re: Verklig hastighet på navigatorn?

4
Går inte i mi8n Ceed 2015 heller. Finns små gratisappar till mobilen som enbart visar hastighet, brukar själv använda en sådan.
Min Kia visar 6-7km/h för mycket....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Verklig hastighet på navigatorn?

6
kiagubbe skrev:Jag har HERE-appen på min iPhone och den visar samma felvisning på Niron.
Har inte haft någon bil som visar verklig hastighet...
Det är väl inbyggd felmarginal på personbilar att hastighetsmätaren visar lite för mycket. Oavsett märke.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Verklig hastighet på navigatorn?

8
Så är det med hastighetsmätaren förstås och det är rimligt, men det vore ändå fullt möjligt att visa verklig hastighet på navigatorn om man ville - som en option.
Inget större problem, dock........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Verklig hastighet på navigatorn?

10
kiagubbe skrev:Så är det med hastighetsmätaren förstås och det är rimligt, men det vore ändå fullt möjligt att visa verklig hastighet på navigatorn om man ville - som en option.
Inget större problem, dock........
Detta diskuterades ingående för några år sedan i forumet. En teori är att eftersom man har en hastighetsmätare så behöver det inte visas i den inbyggda gps:en
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Niro"