Annons

Några frågor kring däcktrycksvisningen på Niro

1
Jag köpte min Niro med vinterdäck påmonterade och här därför aldrig sett hur det hela fungerar med originalfälgarna, men enligt vad jag kan få ut av den tjocka bibel som KIA kallar Owners´Manual (en tjock lunta enbart på engelska i min Niro) , så ska däcktrycket visas på instrumenteringen några minuter när man kört en stund och man skall själv även kunna kolla det.

Enligt köpeavtalet skulle vinterdäcken vara utrustad med däcktrycksventiler, men jag ser alltså inget av det som tydligen ska komma strax efter start.

Säljaren finns för långt från mig för att jag enkelt kan åka dit och kolla, men ett telefonsamtal till honom visar att verkstaden som gjorde i ordning vinterdäcken monterat däcktrycksventiler, men inte KIA original, vilket förmodligen är orsaken till att de inte fungerar. Säljaren avtalade dock vänligt nog en tid hos en näraliggande KIA-verkstad, som idag monterade nya ventiler på deras bekostnad.
Trots att jobbet tog nästan 3 timmar har jag förfarande ingen däcktrycksinfo.......

Någon i detta utmärkta forum som kan reda ut det här med ventilerna - vilka funkar, vilka funkar inte, behövs initiering/programmering? Vad/var visas?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Några frågor kring däcktrycksvisningen på Niro

2
Det kommer inte fram automatiskt (om du ens HAR däcktrycksvisning), du måste välja fram det i menyn först.
Har du inte kört med bilen visas nåt i stil med "Däcktrycket visas efter en stunds körning".
Efter en stunds körning visas sedan trycket, men du måste ju ha den menyn framme då...
Har du ingen visning av tryck händer ingenting, förutom att däckindikatorn håller sig släckt.
Hade du inte haft TPMS-ventiler monterade, hade däckindikatorn blinkat och satt felkoder.

Re: Några frågor kring däcktrycksvisningen på Niro

6
Jodå, det går och finns i LCD-displayen i mitten (där du troligen har färddatorläget med bränsleförbrukningen inställd som standard - det har i alla fall jag).

Stega framåt på rattens högra sida från färddatorläget, förbi Navigeringsläget, filföljningsläget (LKAS), ljudläget fram till serviceläget, som visar bl a information om nästa service och bläddrar du ett steg till, så finns där däcktrycksvisningen.

Lätt som en plätt - när det fungerar.......
Går att visa under färd, vilket inte inställningen till önskad enhet (bar för mig) under Inställningar (user settings mode) gör - där måste parkeringsläget vara inlagt - vilket förstås innebär stillastående.

Verkar på bilden som att du kör på sommardäck (16" originalfärgar) ? Usch, säger en norrlänning som jag - inte undra på att du blir stående...........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"