Annons

Sjätte Kian för oss

1
Skulle egentligen inte byta då vi var jättenöjda med vår Carens. Men nu blev det ändå en ny Niro. Kör nästan 3000 mil om året så vi sparar rätt mycket pengar varje månad på drivmedel och skatt. Lite ovant än så länge med automat igen. Enda klagomålen (som jag visste innan) är bagaget som är typ hälften av Carensen och ljudet som var i fattigaste laget jämfört med förra bilen. Dock mycket skönare att köra och inte alls lika stötig.

För den som undrar så byter vi inte bil hela tiden för att vi är missnöjda med våra Kior. Tvärtom. Med fem bilar bakom oss kan jag lista alla fel vi haft här:
Första ceeden: Rost på baklucka (känt fel), spricka i ruta vid leverans (1500 mil)
Andra ceeden: Läckte diesel (motorblocket limmat och inte härdat klart tydligen), rost på baklucka (igen) (800 mil)
Tredje ceeden: Bakrutespolare la av (garanti) (1800 mil)
Picanto: Kamaxelgivare trasig (två gånger) (300 mil)
Carens: Inga problem (2500 mil)
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Sjätte Kian för oss

2
Vad menar du med att ljudet är i fattigaste laget? Är det ljudet från bilstereon som är dåligt eller är det mycket vägljud? Jag har en Ceed idag (modellår 2015) och funderar lite på om det ska bli en Niro nästa gång. Det jag enda jag egentligen är direkt missnöjd med på Ceeden är just det höga vägljudet och jag vill gärna ha en bil som är lite bättre ljudisolerad nästa gång.
Kia Niro PP2 2017

Re: Sjätte Kian för oss

3
Aha, jag ska förklara.

Vägljudet är något som jag grubblat över mycket. Speciellt vår 2015 ceed som skulle var en förbättring över första och faceliften. Den var tystare såklart men ju mer däcken hårdnade desto mer kom ljudet tillbaka. Carensen skulle vara ännu tystare och är det väl egentligen, men vi fick med gigantiska fälgar om drog upp både ljud och förbrukning (tror inte ens de erbjuds som tillval nu). Vinterdäcken var något tystare såklart. Men stereon var fantastisk.

Niron då har mycket plattare ljud i stereon utan det där riktiga trycket. Typ, man letar efter loudness knappen. Hade gärna sett JBL systemet men det kommer först på executive modellen. Kupéljudet är dock är mycket trevligare. Visst hör man såklart vägljudet men inte i närheten av våra tidigare bilar, speciellt första ceeden som lät som att sitta i en betongblandare om man körde på grusväg. Ser man bara till det så räcker stereon till eftersom man fick dra på högre för att dölja vägljudet på Carensen. Och av alla våra kior är det den här som går mjukast. Inga mer sport-stötdämpare typ.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Sjätte Kian för oss

4
Vägljud är ett evigt problem.......

Jag har just i dagarna bytt in min senaste BMW (218d GranTourer - en i raden av många vi haft) mot just en Niro, som kommer att levereras i slutet av veckan.

Visst - BMW är alldeles utmärkta bilar med premium både i själva bilen och i priset, men jag tyckte nu att det fick räcka, när en KIA går att köpa för mer än 100K lägre pris än motsvarande BMW-modell och utrustning och dessutom med betydligt bättre garantier. Kvaliteten på KIA är ju dessutom väldokumenterad - i topp strax före Porsche och även före BMW....... och långt före Volvo......

Jag "läser in mig" noggrant på alla tänkbara bilar inför varje bilbyte och har svårt att hitta någon som säger något negativt om Niro - inte ens i tyska media och det har jag aldrig varit med om förut .... Jo. det var faktiskt en kille på ett forum som klagade över att Niron inte hade anslutning för mobilantennen till hajfenan.....

Just ljudnivån i KIAn var det många testare (tyska som svenska) som höjde till skyarna och det passar mig perfekt, som kört på stenhårda punkteringsfria däck på 17" fälgar och på svensk grov asfalt. Stereoljudet i min senaste tysk var mycket bra med HiFi-högtalare och allt, men det ljudet spolierades effektivt av vägljudet. Men på rastplatsen var det förträffligt ;-)

Niro (som jag alltså än inte har utvärderat själv) har i mitt valda utförande 16"-fälgar, vilket jag skulle ha valt även på mina senaste BMW, men det alternativet finns inte att tillgå - inte nog "häftigt"......

Ser fram emot KIAn!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Sjätte Kian för oss

5
Jag ligger ju mest på landsväg, säkert 2,400 av de 2,500 mil jag kör varje år så förbrukningen ska bli intressant att se. Man ska ju inte mäta innan motor och däck är inkörda såklart, och första resan, 40 mil motorväg med farthållare exakt på hastighetsgränsen hela vägen och adaptiv farthållare i ösregn och motvind slutade på 5.9 l/100km. Carensen kunde jag få ner i 4.9 med 16 tums däcken i bra förhållanden utan farthållare (5.4 med 18 tummarna) så jag har stora förväntningar på Niron efter den är inkörd (och utan farthållare värsta delen av sträckan såklart, många kullar). Kör jag någorlunda "försiktigt" borde den förhoppningsvis hamna på 4.1 samma sträcka … Tror Carensen på papperet hade 4.7 på landsväg vilket i verkligheten innebar torr, rak väg, vindstilla och runt 80km/h.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Sjätte Kian för oss

7
Kan tillägga att jag saknar främre backsensorer som jag hade på Carensen. Det är helt omöjligt att avgöra hur lång bilen är när man parkerar. När jag tror att jag har 5 cm kvar är det typ en meter mellan mig och väggen. Saknar även elinfällbara backspeglar, men bara för att det är lättare att se om jag verkligen låste bilen. På ceeden brukade ena backspegeln frysa på vintern. Och ungarna kommer nog att klaga på att rumpvärmen bak försvann iom Niron.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Sjätte Kian för oss

10
Verkar som om förbrukningssiffrorna kan stämma ganska bra. Första turen med 110 i snitt och farthållare nästan hela vägen slutade på 5.9. Samma väg åt andra hållet, kattunge under foten, ingen farthållare och runt 100 i snitt landade den på 4.8. Hade hoppats på 4.4 (officiella siffror 3.9 landsväg) med inkörd bil så det kan nog bli realitet nästa tur. Har bara kört 90 mil än. Det som var extra kul var att se hur lätt man kunde få den att bara köra på el. Rak väg, plan mark och 100 km/h, gasa upp lite, släpp gasen och sedan ge jämn gas, så gick den bara på elmotorn i flera kilometer. Men den är rejält törstig i uppförsbackar och högre hastigheter.

Extra plus för ative lane assistant. Så länge jag hade en hand på ratten körde Niron nästan bättre än mig.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Skriv svar

Återgå till "Niro"