Re: Hybrid läge

Senaste inlägget från föregående sida:

HasseD skrev:Hej hur länge måste ni köra innan eran hybrid går att köra med el motorn (hybrid har gått igång)
Jag behöver ca en mil innan det ens är lönt att testa. Testade lite i morse och använde en ir-termometer
och startade motorn som fick gå på tomgång tills den stannade ca 15-20 minuter.
Under den tiden hade inte termostaten öppnat sig så troligen är den OK.
Kylvattnet som är för hybrid delen var iskallt efter 20 minuter.
Tyvärr ser jag inte slangarna som kommer från värmeväxlaren som sitter på avgas röret så har inte kollat det..
Skulle gärna veta vilken temp givare som styr när hybridsystemet kan gå igång...
Bensin förbrukningen ligger på ca 0.55-0.58 nu vid +2 grader

Mvh Hasse
HansSörm skrev:Hej.
Har testat med min Niro (ej plugg-in). Bilen står alltid i kallgarage och temperaturer ute mellan -2 och - 8°C.

1) utan förvärmning tar det 5 - 6 km innan elmotorn börjar fungera.
2) Med motorvärmare i 2-3 timmar tar det 3-4 km
3) med motorvärmare i 2 - 3 h + kupévärmare tar det 1 - 2 km

Verkar som man bör värma upp batteriet under baksätet innan elmotorn börjar fungera normalt...

Har man varm bil men önskar få EV att kopplas in mer gör såhär: Acca upp till t.ex 65 km/h tryck lätt på bromsen så
ECO-nålen går ned på laddning och sen fortsätt köra i 60 km/h. Då kopplas oftast hybriddriften in.
I höstas när det var varmt ute lyckades jag hålla förbrukningen på 0.40 - 0.42 i stan på detta sätt.

Hasse
Under april och maj har min Niro blivit väldigt ekonomisk. Elmotordriften kopplas på efter 400 - 500 m bara. I höstas gick "blåa mätaren" ned till strax under 1/2 laddning. Nu går den den till ca 9 mm under detta. Bensinförbrukningen i stan ligger mellan 3.9 0ch 4.2 kanske beroende på att vi har max 40 km/h i hela stan och 30 km/h i villaområdena.... Tur man inte köpte en laddbar Niro då kompisarna säger att det kan kostar mellan 18 - 35 kr/mil att snabbladda ute på vägarna. Stämmer detta???

Annons

HansSörm skrev:.... Tur man inte köpte en laddbar Niro då kompisarna säger att det kan kostar mellan 18 - 35 kr/mil att snabbladda ute på vägarna. Stämmer detta???

Plug-in’er ska inte ladda vid snabbladdarna eftersom de inte kan ta emot snabbladdning.
Är det minuttaxa och en plug-in måste står där en timma för att ladda några kWh så blir det dyrt.
Sen finns det även snabbladdare med enhetspris, Ionity’s laddnät tar tex 80kr/gång och även där blir det dyrt att fylla hybridbatteriet.
Polestar2 förhandsbeställd
Kia eNiro Adv Plus Tech
Kia Ceed GT-lite 1.6crdi SW -2016,

para skrev:
HansSörm skrev:.... Tur man inte köpte en laddbar Niro då kompisarna säger att det kan kostar mellan 18 - 35 kr/mil att snabbladda ute på vägarna. Stämmer detta???

Plug-in’er ska inte ladda vid snabbladdarna eftersom de inte kan ta emot snabbladdning.
Är det minuttaxa och en plug-in måste står där en timma för att ladda några kWh så blir det dyrt.
Sen finns det även snabbladdare med enhetspris, Ionity’s laddnät tar tex 80kr/gång och även där blir det dyrt att fylla hybridbatteriet.

Tror att när folk pratat ”snabbladdning” i samband med att det är en hybrid så menar man nog oftast med typ 2 16A<
Inte riktigt samma sak som ”riktig snabbladdning” som är för elbilar där man kör 20kW i två timmar och sen är det fullt
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

HansSörm skrev: Under april och maj har min Niro blivit väldigt ekonomisk. Elmotordriften kopplas på efter 400 - 500 m bara. I höstas gick "blåa mätaren" ned till strax under 1/2 laddning. Nu går den den till ca 9 mm under detta. Bensinförbrukningen i stan ligger mellan 3.9 0ch 4.2 kanske beroende på att vi har max 40 km/h i hela stan och 30 km/h i villaområdena.... Tur man inte köpte en laddbar Niro då kompisarna säger att det kan kostar mellan 18 - 35 kr/mil att snabbladda ute på vägarna. Stämmer detta???

Har upplevt samma sak med min under April/maj. Förbrukningen har gått ner från 5.0 till 4.0 med blandad körning ca 10 mil om dagen.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Niro"