Har haft min Optima sedan den var ny (2019), först som förmånsbil och sedan köpte jag ut den av min arbetsgivare när jag bytte jobb. Aldrig några problem, och alla servicar gjorda. För 1,5 månader sedan började motorlampan att lysa gult samt meddelandet "Kontrollera hybridsystemet" visade sig (gult).
Körde omedelbart till KIA verkstad, och där konstaterade de att felet berodde på något med högvoltsbatterierna, och deras enda tekniker med den kompetensen var inte ledig förrän om tre veckor. Nåväl, bilen gick ju att köra på bensin, även om motorlampan fortsatte lysa så det var bara att vackert vänta.
Vid besöket tre veckor senare, kunde man bara konstatera samma sak som tidigare, dvs, det var något problem med batterierna, i värsta fall skulle de få byta någon form av kontrollerkort, och det kostade ca 16800 + moms. Tillsammans med arbetstid och felsökning skulle det max gå på drygt 40000 kr (suck). Och den enda teknikern som fick jobba med detta var naturligtvis upptagen så jag fick vänta ytterligare 3 veckor.
Under den tiden var jag tvungen att besiktiga bilen, och fick en 2:a på grund av att motorlampan lyste. Felet uppträdde precis när bilen passerat 15000 mil (15500) så varken KIA eller försäkring täcker detta, så det blir jag själv som får betala ur egen ficka (dubbelsuck).
Nu har bilen varit inne på verkstaden i tre dagar och nu säger de att kontrollerkortet som är trasigt är integrerat i högvoltsbatteriet, och att bara materialkostnaden för att byta ut det är 180 000 kr (plus felsökningskostnad och arbetskostnad för bytet), vilket betyder att kostnaden kommer att hamna runt 220 000 kr....
Det är mer än bilen är värd och jag har inte de resurserna. Men om jag inte reparerar den så att motorlampan slocknar så blir det körförbud om ca två veckor... Bilen blir alltså totalt värdelös eftersom det inte går att sälja den. Är mina alternativ bara att skrota bilen, som för övrigt fungerar bra med bara bensinmotorn och har massor med extrautrustning, eller finns det andra alternativ?
Annons
Re: Min Optima blev helt plötsligt värdelös. Vilka är mina alternativ?
2Ett alternativ kan vara att leta upp begagnade grejor på tex bildelsbasen.
Om du så ska behöva byta ut hela batteripacket komplett, så bör det kosta betydligt mindre än 200'000.
Om du så ska behöva byta ut hela batteripacket komplett, så bör det kosta betydligt mindre än 200'000.
3Får man en 2a för att motorlampan lyser gult? Konstigt. Det lyser ju inte rött.
Finns säkert en massa gamla bilar där ute som har lysande lampor lite här o var.
Finns säkert en massa gamla bilar där ute som har lysande lampor lite här o var.
4KIA (och de flesta andra bilmärken) har endast gul/orange motorlampa.
Och lyser motorlampan (oavsett färg) finns det ett fel och en tillhörande felkod, och då vill bilprovningen hemskt gärna sätta anmärkning.
Och lyser motorlampan (oavsett färg) finns det ett fel och en tillhörande felkod, och då vill bilprovningen hemskt gärna sätta anmärkning.
5Kolla med Grufman bil ab, de är duktiga på laga kretskort och batterier till Tesla och flera andra avancerande bilar.
Finns även firmor som enbart sysslar med att laga kretskort, googla lite och du finner flera, kanske nån i din närhet
Blir med största sannolikhet billigare än nytt.
Hoppas det löser sig för dig
Finns även firmor som enbart sysslar med att laga kretskort, googla lite och du finner flera, kanske nån i din närhet
Blir med största sannolikhet billigare än nytt.
Hoppas det löser sig för dig
6Hej!
Hur löste du detta i slutändan? Man blir ändå orolig när man ser sådana här skräckexempel
Hur löste du detta i slutändan? Man blir ändå orolig när man ser sådana här skräckexempel
Optima -18 PHEV Pluspaket 2