Annons

12v batteri

1
Hej, det är dags för mig att byta 12v batteri. Har ni några tips på batteri då det som anges i manualen (AGM90L-DIN 90Ah 850CCA) har betydligt högre specar än det som sitter i bilen vid leverans (CMF68R-DIN 68Ah 600CCA). Då startmotorn (väl) till bensinaren anv kraft från högspänningen behövs ingen start-stop/AGM batteri har jag fått höra - utan ett vanligt underhållsfritt borde räcka.
Annons

Re: 12v batteri

2
Det som anges i manualen som du skrivit är till diesel-modellen och sitter i motorutrymmet.
På PHEV sitter det i höger hjulhus bak och är mindre. Ett standardbatteri funkar bra eftersom batteriet här bara har hand om komfort- och kupeelektroniken.

Re: 12v batteri

3
Tack för svar. Dum följdfråga då kanske - men är inte ett fritidsbatteri att föredra då om det ska driva elektronik och servomotorer och inte utsätts för höga startströmmar?
Startbatterier används vid start av bränslemotorerer som kräver stor ström under kort tid. Startbatterier är mindre lämpliga för att driva annan utrustning. Startbatterier finns i utförande SMF, Gel, AGM, Litium och EFB:
Fritidsbatteriet är konstruerat för att driva elektrisk utrustning, och är olämpligt som startbatteri. Finns i utförande SMF.
Jag har ögonen på ett Varta Silver Dynamic 577 400 078 - är det go or no-go (det har fel polställning men det borde väl gå ändå om jag har batteripolerna mot högersidan isf mot bagageutrymmet?)

Re: 12v batteri

4
Jo, ett fritidsbatteri kan fungera, så länge det är bra kvalite. Varta är ju bra batteritillverkare, men polställningen behöver nog vara rätt. Annars kan det bli farligt trångt vid montering. Men det kanske går. Har aldrig provat själv dock.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"