Annons

Behålla Optima SW Plug-in efter 3 år- eller byta till ny Ceed SW Plug-In?

1
Nu har jag kört min Optima SW Plugin i tre år, 6100 mil har det blivit.
På det hela supernöjd, gillar komforten och hur tyst den glider fram och att man nästan inte hör när motorn drar igång.
Jag har som många andra fått ringa assistans några gånger när 12V-batteriet laddat ur... men annars inget strul.

Rest på lånet 230tusen och det skulle handlarn gärna lösa in den för om jag vill ta ut nåt nytt. På köp&sälj sidor verkar ca 250tusen vara värdet.
Behåller jag Optiman får jag nytt lån på 2år med restvärde 160tusen -vilket bilen förmodligen är värd även då.

Nu försöker jag räkna på månadskostnaden...
Med fortsatt avbetalning, dyrare försäkring p.g.a. att vagnskada tillkommer och nya däck och att service blir dyrare på fler mil så landar jag på ca
Driftkostnad 5200kr/mån på att behålla Optiman.

Dom pengarna räcker till att leasa en Ceed SW plugin med krok, service och vinterdäck... handlarn verkar pigg på att jag ska byta till nytt!

Vad är för&nackdelar med att köra vidare 2 år till med Optiman.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Behålla Optima SW Plug-in efter 3 år- eller byta till ny Ceed SW Plug-In?

2
Så länge du har leasing eller lån med restvärde äger du inte bilen. Det är ju högst personligt, men själv föredrar jag att äga min bil.
Men eftersom månadskostnaden skjuter iväg rejält nu, hade jag nog valt en ny leasing-Ceed istället.
Även om Optiman fortfarande står sig, kan det vara svårare att bli av med den om 2 år. Det kommer snart en ny generation Optima som troligtvis sänker andrahandsvärdet på befintliga Optimor.
Nytt är nytt (även om man inte äger det) och till en lägre kostnad + att man inte behöver bry sig så mycket om framtida val.
Bara min tanke.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"