Annons
Annons

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

12
Håller med om att köra med medföljande laddare. Jag har nu konsekvent sedan april, då jag fick bilen, använt den s k reseladdaren utan några som helst problem.
Jag råkar ha en särskild gruppcentral i garaget till vilken uttaget på utsidan är kopplat. Inte någon gång, inte ens när det var mycket varmt under sommaren har det
funnits en tendens till upphettning, så att den påstådda sensorn i stickkontakten skulle ha utlöst. Jag laddar i läge 12 Ampere och tidsvinsten, ca. 1 timme under natten, motiverar f n inte kostnaden av en fast laddbox. Max. laddström till Optiman är 16 Ampere, skillnaden är således endast 4 Ampere. Jag har programmerat, så att laddning ska påbörjas kl 23 för att också minska belastningen i nätet. Det funkar utmärkt.
Säljaren på Upplands Bilforum kom med en massa okvalificerade påståenden om att jag ska byta uttag och skräckhistorier om bränder mm. Har studerat elteknik och kan det här.
Jag har nu kört 760 mil med Optiman, därav ca. 450 på el. Har gjort en hel del observationer som jag vill ha svar på. Har förstått att varken säljarna eller KIA Sweden har personal som kan svara på avancerade tekniska spörsmål. Jag kommer inom kort att skicka ett utförligt brev till europeiska huvudkontoret i Frankfurt. Där finns utvecklare och jag förväntar mig att de kan besvara frågorna.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"