Annons

Eco funktion

1
Kia Optima Plug-In har en Active Eco knapp, där säljare gav information om att den skulle bara aktiveras vid tex långkörning. Men på min bil årsmodell 2020 är den aktiverad från start. Säljaren har inget svar på hur funktionen är och får heller inget svar från från HK i Sthlm.
Min fråga ska den bara vara aktiverad vid långkörning?
Annons

Re: Eco funktion

3
Jo, det är sant.
Men är det mer ekonomiskt att ha den aktiverad för korta körning? När jag läser gamla inlägg på tidigare årsmodeller så tolkade jag att den bara hade en marginell effekt på korta körningar. Vet inte hur det är på nya modellen då funktionen ändrats till att vara aktiverad från start.

Re: Eco funktion

4
Min 2018 är på när man startar. Har inte funderat på det. Jag har tyckt att "ECO" låter jävligt bra att ha påslagen! Men, vad gör den?

Om någon störs av att den 2,3 ton tunga kombi-familj-plugin-hybriden-med-enormt-batteri-i-bagage-utrymmet känns "seg" så rekommenderar jag att välja en annan bil!

Det här är låååångt ifrån en sportbil. Med det sagt, ligger du i 110 på motorväg och trycker plattan i mattan så blir det faktiskt en helt ok acceleration. Men, det gör man ju inte. Man kör långsamt. :)

Just saying!

Re: Eco funktion

6
Krokis skrev:Har nu kört 700mil pendlar 11mil enkel och kört en tank på Eco, en tank utan eco. Vi pratat långkörning, inga andra mil på 2 tankar å det skilde i stort sett inget.
Så jag kör utan Eco....
Bra att veta! Har kört min bil i 8000mil och begriper fortfarande inte skillnaden. Detta fick jag av vår KIA handlare och jag tror det står i instruktionsboken:

När Active ECO är aktiverat:
- Accelerationen kan vara begränsad även om du trycker ned gaspedalen helt.
- Luftkonditioneringen kan vara begränsad
- Växelmönstret för den automatiska växellådan kan förändras
- Motorn kan höras mer

Det enda jag har märkt är när ligger och kör uppför en backe och har lite motstånd i motorn och inaktiverar ECO så varknar motorn till lite och känns starkare. Så jag antar att det är nån ECO-optimering som man stänger av.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"