Annons

Funderar på köp av Optima

1
Jag vore tacksam för guidning i elbils/hybrid-djungeln och hur det fungerar.
Idag kör jag en stor diesel SUV plus en mindre billig bensinare som andrabil.

Nuvarande status:
- Tankar för ca 4000kr/mån i SUVen och det är denna kostnad jag vill få ner genom köp av en Optima.
- Främst är det en sträcka där pendlingen uppgår till ca 4mil enkel resa som utgör bränslekostnaden, landsväg där jag håller 90-130km mest hela vägen. Jag kan INTE ladda när jag kommit fram - dvs 8mil tur o retur.

I övrigt körs den i stadstrafik - är eldriften lönsam och i drift då?
Skillnad vinter/sommar?
Vad behöver installeras hemma för att kunna ladda bilen?

Tacken är ett köpa en begagnad, inte ny.
Tacksam för all feedback som kan hjälpa mitt beslut för köp eller inte köp.
Annons

Re: Funderar på köp av Optima

2
Jag har bara kört västsvensk vinter än så länge. Alla siffror är med värme på 22 grader, nästan alltid tre-fyra personer i bilen och en massa mög i bagaget.

Snittar totalt 0,44 över de första 300 milen. Kör mest kortare sträckor där motorn bara startar för att driva värmepaketet. Det blir rätt kass bränsleekonomi på dessa kortsträckor, trots att motorn aldrig driver hjulen, men jag har inga planer på att stänga av värmen för att spara bensin.

Har också ett par återkommande halvlånga sträckor jag kör, en på 13 mil med mest 110-väg (0,5) och en på drygt 8 mil med mest 70-väg (0,25). Har ännu inte kört någon riktig långsträcka så jag vet inte var förbrukningen hamnar då. Första veckorna innan laddboxen kom på plats snittade vi ungefär 0,7.

Brukar sätta farthållaren på aktuell hastighetsgräns plus några procent och prutar inte på gasen vid omkörning/påfart etc. Skulle säkerligen gå att få ner mina siffror en hyfsad bit om man ansträngde sig lite.

Re: Funderar på köp av Optima

3
Jag gick från en Kia Ceed SW diesel till Optima PHEV.

Utan laddning så har jag lägre bränsleförbrukning på min PHEV med bensin än diesel på Ceed.

Jag kör ca 56km (25 min enkel resa) till och från jobbet varje dag. Är inte så frusen av mig, så jag kör med motorvärmare och kupe-värmare + sätes och rattvärme. Då klarar jag mig på el fram och tillbaka till jobbet. Kör ca 2400 mil per år

Jag körde i början med schukoladdaren (stickpropp) innan jag fick min laddboxinstallerad. Det går bra, dock så ska man kolla att uttaget man sätten den i är bra skick och att kabelen går direkt till elcentralen med så få skarvar och kopplingar som möjligt 10A i 5 - 8 timmar kan skapa varmgång om det inte är i bra skick.

Jag har nu laddare hemma, en Zappi 2. Fördelen med laddbox är att jag kan kanna med upp till 16A. Jag har reglering av laddström, den känner av hur mycket som huset drar och laddar med resten, på det sättet slipper jag säkra upp och slipper att säkringarna går. Laddbox är anpassad för laddning och om den är rätt installerad så försvinner risken för varmgång i elen. Det finns många fabrikat av laddare, Tipset är att välja en med stöd för reglering av laddström (lastbalansering). Jag valde Zappi då den inte kräver internet samt att den har stöd för schemläggning. Ville ha en box som jag kunde anpassa för kommande effekttariffer på elnätet.

Jag har nu fått laddare på jobbet, som jag får betala för. Har alltid en schukokabel och Typ-2-kabel i bilen och laddar på stan när jag kan.

Den största nackdelen som jag noterat är serviceintervallen på 1500 mil mottidigare 3000 mil.

Som jag kör så spar jag ca 900-1000 kr per månad i bränslekostnader per månad bara på resorna till och från jobbet.
Jadu skrev:Jag vore tacksam för guidning i elbils/hybrid-djungeln och hur det fungerar.
Idag kör jag en stor diesel SUV plus en mindre billig bensinare som andrabil.

Nuvarande status:
- Tankar för ca 4000kr/mån i SUVen och det är denna kostnad jag vill få ner genom köp av en Optima.
- Främst är det en sträcka där pendlingen uppgår till ca 4mil enkel resa som utgör bränslekostnaden, landsväg där jag håller 90-130km mest hela vägen. Jag kan INTE ladda när jag kommit fram - dvs 8mil tur o retur.

I övrigt körs den i stadstrafik - är eldriften lönsam och i drift då?
Skillnad vinter/sommar?
Vad behöver installeras hemma för att kunna ladda bilen?

Tacken är ett köpa en begagnad, inte ny.
Tacksam för all feedback som kan hjälpa mitt beslut för köp eller inte köp.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Funderar på köp av Optima

4
Jadu skrev:Jag vore tacksam för guidning i elbils/hybrid-djungeln och hur det fungerar.
Idag kör jag en stor diesel SUV plus en mindre billig bensinare som andrabil.

Nuvarande status:
- Tankar för ca 4000kr/mån i SUVen och det är denna kostnad jag vill få ner genom köp av en Optima.
- Främst är det en sträcka där pendlingen uppgår till ca 4mil enkel resa som utgör bränslekostnaden, landsväg där jag håller 90-130km mest hela vägen. Jag kan INTE ladda när jag kommit fram - dvs 8mil tur o retur.

I övrigt körs den i stadstrafik - är eldriften lönsam och i drift då?
Skillnad vinter/sommar?
Vad behöver installeras hemma för att kunna ladda bilen?

Tacken är ett köpa en begagnad, inte ny.
Tacksam för all feedback som kan hjälpa mitt beslut för köp eller inte köp.
Har modell 2018.

Jag skulle inte köpa denna modell då om du inte når fram och tillbaka. Just saying. Men det är klart. Du kommer ju mer än halva vägen. Så, halva kostnaden då minus elpriset! Och det är ju kul! Men det kommer ju fler och fler laddstolpar med obekant kostnad. Men vem vill köpa grisen i säcken?

När man börjar köra på el känns det så jävla knepigt när bensinmotorn går på. Man bara känner psykologisk att det vore bättre om man fortsatte köra på el. Det är ett paradigm-skifte för många av oss. Man bara VILL inte tanka på macken. Men vi har ju så olika liv allihopa så det finns inte några få enkla modeller att välja mellan. Det är så många olika variabler. :)

Sjukt-bra-bil är Kia Optiman om man är en sådan som jag. Tre barn 6, 10,14, stuga i Hälsingland som vi inte åker till speciellt ofta utom på sommaren, långa körningar på sommaren och på lov. Annars ToR varje dag ca 20 km enkel resa plus någon ströresa ett par, tre, fyra dagar i veckan varje dag. Då räcker den. På el! Hela dagen. Utan snabbladdare. Det är regeln. Vissa dagar räcker den inte till. Man glömmer att stoppa i kabeln ibland. Missar att ändra tiden för laddningen eller något sådant där.

Om du skall pendla enkel resa och inte kan ladda den där så skulle jag nog känna att det inte var värt det. Om en plugin-hybrid är 50% otto-motor och 50% moderna el-motorer men du bara kan utnyttja den 50% så har du ju rent effektivt köpt en 25%-ig plugin hybrid. Inte så kul kanske om man betänker saken så? Med tanke på att bensin-priset, och nu killgissar jag, kanske drar iväg (efter corona) upp mot 16,17,18 igen så blir det ju inte så roligt att köra dessa pendlingsresor. Om man inte har ett välbetalt jobb så klart och skiter i kostnaden. Men, hur många av oss tycker det är kul att betala mycket soppa-pengar. Inte jag i alla fall. Då köper jag heller några flaskor vin fler i månaden eller en extra god spritflaska eller något annat.

Jag längtar efter en hel-el-modell som faktiskt är anpassad för barnfamiljer. 7-sitsig. Gärna med lite bagageutrymme. Med 60 mils räckvidd (jag har 43,5 till stugan). Tyvärr existerar inte några sådana idag. :) Och jag skiter fullständigt hur fort den går bara jag slipper tanka skiten. Jag behöver noll lyx egentligen men ofta vill man att det är schysst, låg ljudnivå så det blir behagligt med barnskriken på långresorna. Korta resor kan man ju fan åka i en plåtlåda. Man står ut! :)
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"