Annons

DEFA-hemmaladdare

1
Hej!
Snart ägare till Optima ladd-hybrid. KIA, som jag förstår det, erbjuder DEFA som samarbetspartner för installation av laddbox på hemma plan. Någon i forumet som har erfarenhet av just den laddare och hur snabb den är?

Mvh
/David
Annons

Re: Ladda inne och ute

2
denilsson10 skrev:Hej!
Snart ägare till Optima ladd-hybrid. KIA, som jag förstår det, erbjuder DEFA som samarbetspartner för installation av laddbox på hemma plan. Någon i forumet som har erfarenhet av just den laddare och hur snabb den är?

Mvh
/David
Problemet för mig är att min mätare och inkommande sitter för långt bort, så jag behöver har i. Kör man 3fasladdare på Optima så använder den bara fas 1. Jag laddar ibland på laddare som har 3 fas. Ansluter även min enfaskabel till 3fasladdare.

Eftersom alla typ2-laddare ger minst 16A 1-fas. Vilket är vad Optima klarar max så är det ingen skillnad på dem Och andra i laddningstid.

Jag har beställt en Zappi v2, med 3-fas för att vara mer framtidssäker och få till en lastbalansering som fungerar för mig.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: DEFA-hemmaladdare

3
Har precis beställt en Niro laddhybrid och tänkte också laddbox men kollade och Niron kan max ta emot 15Amp och det verkar vara samma med Optiman. Jag har i garaget i 3 fasuttaget (16 Amp). Tänkte därför istället köpa enligt länk och spara laddbox till framtiden om det nån gång skulle bli ren elbil. Känns tokigt att betala typ 10000:- utan att det laddar snabbare. Bara en tanke.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: DEFA-hemmaladdare

4
leri skrev:Har precis beställt en Niro laddhybrid och tänkte också laddbox men kollade och Niron kan max ta emot 15Amp och det verkar vara samma med Optiman. Jag har i garaget i 3 fasuttaget (16 Amp). Tänkte därför istället köpa enligt länk och spara laddbox till framtiden om det nån gång skulle bli ren elbil. Känns tokigt att betala typ 10000:- utan att det laddar snabbare. Bara en tanke.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123
Jag skulle inte köra saker från Biltema för detta. Om du kör den lösningen från Biltema så måste du köra med schuko-laddaren som ger 10A. Det kan bli slitage på kontakterna då det är 10A last längre perioder.

Jag har beställt den Zappi V2. 3-fas upp till32A. Den klarar då laddning av framtida elbil. Så det är lite framtidssäkring. Prisskillnaden är inte så stor och med Naturvårdsverkets bidrag så behöver det inte bli så dyrt. Jag har även beställt modulen Harvi så jag kan få lastbalansering mot huset, min inkommande sitter en bit från mitt garage så jag behöver en modul för det. Tog även HUB så jag kan ansluta annat.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: DEFA-hemmaladdare

5
Det är absolut inget problem med att köpa en byggcentral på Biltema. Den fyller sin funktion.
Problemet är fortfarande schukouttagen. De är inte gjorda för kontinuerlig 16A.
Ska du ladda via 1-fasuttag från byggcentral oavsett fabrikat så måste du sänka laddströmmen.

Produkten som borde finnas lättillgänglig på marknaden är en 1-fasladdare med den blåa 1-fas 16A CEE kontakten. Populärt kallad husvagnskontakt. För den är gjord för kontinuerlig 16A.

Sedan fattar jag inte varför biltillverkarna envisas med 1-fas laddning öht. när det finns 3-fas.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: DEFA-hemmaladdare

6
Tommi skrev:Det är absolut inget problem med att köpa en byggcentral på Biltema. Den fyller sin funktion.
Problemet är fortfarande schukouttagen. De är inte gjorda för kontinuerlig 16A.
Ska du ladda via 1-fasuttag från byggcentral oavsett fabrikat så måste du sänka laddströmmen.

Produkten som borde finnas lättillgänglig på marknaden är en 1-fasladdare med den blåa 1-fas 16A CEE kontakten. Populärt kallad husvagnskontakt. För den är gjord för kontinuerlig 16A.

Sedan fattar jag inte varför biltillverkarna envisas med 1-fas laddning öht. när det finns 3-fas.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Nöd/Reseladdaren med schuko som medföljer är oftast bara på 10A, men många uttag vi garage är slitna och går ofta inte direkt till central utan via dosor med ibland dåliga skarvar/kopplingar. Det kan bli varmgång i dom, har sett flera fall där 10A vid längre perioder blivit varma. Huset jag köpte så fick jag efterdra en koppling då den blev varm av 10A. Jag ska dra ut ny 5x10mm2 till garaget och sätta en undercentral. Kör med schukoladdning nu medan jag väntar på min box och installation. Förbereder allt för 3x32A, merkostnader är marginell mot en mindre typ-2-laddare. Fördelen med många laddboxar är att man kan man lastbalanser så man slipper lösa ut huvudsäkringarna.

Enligt vissa tillverkare kör de 1-fas då många andra marknader inte har 3-fas samt att lösningen batterierna i hybriderna inte byggda för att laddas snabbare. Dock trist att det ska behöva 3,5 timme att ladda batteriet fullt när det skulle kunna gå på drygt en timme med 16A trefas.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: DEFA-hemmaladdare

7
16A CEE kontakten är en oändligt mycket bättre kontakt än schuko. Trist att nödladdarna inte som standard har CEE kontakt. Ville man på riktigt minska antalet elbränder borde de kravställa max 6A på schuko och överlåta allt med högre ström under lång tid till bättre lämpade kontaktdon.

Re: DEFA-hemmaladdare

8
Rotzelleri skrev:16A CEE kontakten är en oändligt mycket bättre kontakt än schuko. Trist att nödladdarna inte som standard har CEE kontakt. Ville man på riktigt minska antalet elbränder borde de kravställa max 6A på schuko och överlåta allt med högre ström under lång tid till bättre lämpade kontaktdon.
16A CEE är inte lika vanlig. Jag har en 3-fas CEE till schuko liggandes i väskan, 3-fas CEE är vanligare än 1-fas CEE. Kostade ca 130kr på Jula. Ändrade min så den kör på Fas-2 istället för Fas 1, så slipper jag ligga på samma fas som andra som som laddar med adapter.

Om du köper en 3e-parts laddare så är de billigare än originalen och det går ofta ställa laddström. Sugen på att skaffa en sån oavsett. Behöver inte köra 10A när jag laddar över natten hemma. Det skulle räcka med 6-8A. Jag hoppas nu min laddbox kommer snart och att inte Brexit ställer till det då den görs i England.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"