Annons

Förbrukning en besvikelse?

1
Hej,

Har precis hämtat ut en ny optima plug in och har blivit fundersam över förbrukningen. Då jag har ca 5 mil till jobbet var min tanke att jag knappt skulle behöva tanka bilen och endast köra el. Nu ser jag att bilen dragit 0,3 liter milen trots EV läge vilket känns ganska så snopet. Utomhus har det varit runt 5 grader och jag hade inte en tanke på att klimatanläggningen skulle kunna dra så mycket bränsle? Bilen har hela tiden körts i eco läge utan snabb acceleration.

Har ni liknande upplevelser? Hur gör ni andra med klimatanläggningen för att få ner förbrukningen? Andra tips?

Tack på förhand

Mvh Johan
Annons

Re: Förbrukning en besvikelse?

2
Hej!

0.3 låter nästan mycket för 5 mil körning och +5 grader. Varför du har 0.3 är för att det finns ingen värme att tillgå på bara el, utan motorn behöver vara igång för att få värme. Till sommaren kommer det gå fint, kyla fungerar på endast el.

Sen beror det lite på hur dessa 5 mil är, har du 110 väg och en del uppför så kommer inte batteriet att räcka. Själv har jag 4.2 mil till jobbet, 90-väg men rätt kuperat och vid +5 kan man köra utan värme helt. Låter jag värmen vara på så hamnar jag runt 0.15l/mil på den sträckan och ca 1mil kvar i batteriet.

Några tips kan jag ge.
Vill du tvinga att köra på EL oavsett temp ute, sätt klimatanläggningen på low och sen defroster läge och sänk fläkten till läge 1 lr. 2. Ibland startar motorn igång, tryck isf på off och vrid igen till low så är den av. Det fungerar iaf ned till -10! Det håller imman borta.
Klarar inte batteriet hela sträckan på 5 mil, så använd HEV läge i branta backar så räcker batteriet längre och du kan köra på EV längre sträcka med motorn av. Ger totalt en läge förbrukning på sträckan.
Håll inte högre värme än nödvändigt i kupén. 19 grader och Driver only fungerar bra för mig för den kalla delen på året. Hamnar på ca 0.15-0.25 liter/mil på mina 4mil om det inte är kallare än -12. Då kommer HEV läge att tvingas på.

För egen del så vill jag ha lite komfort, så jag har värmen igång. Men det finns dem som slår igång fläkt under färd endast för att få bort imman. Smaken är som baken :)

Lycka till!

Re: Förbrukning en besvikelse?

3
Hej. När jag hämtade min bil i augusti så var det ju rätt varmt. Jag tänkte då att bilen inte skulle dra så mycket bensin.
Iofs så blev det det en hel del körande både på el och hybridläge. Första gången jag tankade så hade bilen dragit 0,56
och jag blev helt brydd hur det kunde gå till. Nu efter 7 månader så ligger förbrukningen på 0,41 men jag har inget jobb
jag ska till utan kör bara en hel del. Jag har kört 2025 mil på 7 månader och ligger på 10,75 mil per dag och laddar bara en gång
per dygn och ibland laddar jag ingenting. På vintern så drar bilen mer på grund av värme i kupen, jag bor i jämtland.
Jag stänger ibland av värme helt för att bilen ska gå bara på el när jag tänker ladda bilen. Annars är jag nöjd med bilen på alla sätt.

Re: Förbrukning en besvikelse?

4
Jag har 44km till jobbet och samma hem, bor i ena änden av Stockholm och pendlar till den andra.
Kör alltid med temp på 20 grader och auto.
Kan ladda bilen på jobbet och självklart hemma.

Med fyra körningar på 43 mil styck så här min bil på de 1600 mil jag kört dragit 0,25l/mil enligt datorn och det är jag nöjd med.

Förra bilen, en Octavia RS med trevliga bensinspisen tankade jag en gång i veckan nu tankar man väl, ja jag har ingen koll faktiskt men inte ens en gång i månaden! :)

// Jeppe

Skickat från min Galaxy S8

Re: Förbrukning en besvikelse?

5
Du har faktiskt köpt en laddhybrid och inte en ren Elbil dvs bilen kan köras på El, bensin eller både och (hybridläge). Under de bästa förhållanden kan du köra på endast El i ca 60 km. Värme genereras från bensin motorn en teknik som Kia valt för att slippa dränera batteriet på energi för att ge värme. Andra laddhydrider som tar värmen från bilens batteri och med max angiven räckvidd på El 50 km kommer vintertid ca 20-25 km på enbart El då de tar värmen från bilens batteri.
Årstider när du behöver mindre/ingen värme kommer den gå mera på enbart El med mindre bensin förbrukning
Du får använda rattvärme, stolsvärme, snåla lite på inne temperaturen, driver only på klimaten.
Du får se det som att du totalt sett kommer ha en låg driftskostnad genom att åka laddhybrid!

Re: Förbrukning en besvikelse?

6
Jag valde motorvärmare med kupéuttag från handlaren och har såklart en kupévärmare som kör ca 30min innan jag åker hemifrån. Då blir det varmt i kupén och har därför klimatanläggningen helt av. Har kört ca 600 mil sedan 3:e december och bilen har slurpat i sig ca 100l, dvs 0,16 liter per mil. Detta det kalla kvartalet på året. Har iofs under milen till jobbet, men åker en del i tjänsten.

Majoriteten av bensinen har gått åt under långresor (ca 35mil) där snittet legat på 0,45 med tomt batteri när vi kommit fram...

Jag gillar :-)

Re: Förbrukning en besvikelse?

7
jag har börjat att när det blir uppförsbacke slår jag på Ev och när det är plan väg eller nerför kör jag på Hev.
Det fungerar rätt bra förutom mitt dåliga minne som gör att jag glömmer att gå över till Hev igen när uppförsbacken är slut.
Om nu bilen går över i bensinläge så drar den inte så mycket utan ligger under 0,3-0,5 enligt mätaren beronde på hur vägen ser ut.
Om nu motorn ska gå på bensin och inte på el är att jag drar växelspaken mot mig så laddas batteriet lite på plan väg och särskilt i nedförsbackar.
Detta förutsätter Hevläge. I Evläge så drivs bilen både på bensin och el samtidigt så det funkar inte.
Jag kollar ibland och drar tillbaka växelspaken om den vill gå på bensin eller el.
Då bilen promt vill gå på bensin så drar den inte mer om jag laddar batteriet. Det är till att kolla lite hur bilen vill ha det.
Nackdelen är att den drar bensin hela tiden om man inte kollar då och då hur bilen vill ha det med el eller bensindrift.
Lite invecklat men det går att utöka eldriften med lite mixter och kollande.

Re: Förbrukning en besvikelse?

8
Hej Nannes,

Jag skulle föreslå att du gör tvärtom. Använd HEV läge i uppförsbacke och EV i svag lutning och nedför. Då kommer du har bensinmotorn avstängd längre tid samt att batteriet kommer att räcka längre. Att ladda batteriet med bensinmotorn är ingen effektiv lösning och nåt man ska undvika. Elmotorn har en verkningsgrad på kanske 90-95% medan bensinmotorn på sin höjd har 30%.

Min bil ska snart passera 5000mil och att använda HEV uppför och EV utför/svag lutning gör att jag kommer längt med lägst förbrukning har jag kommit fram till. Använder jag EV uppför dränerar jag batteriet fort och då blir jag tvingad att köra med bensinmotorn mer vilket ökar förbrukningen totalt.

Re: Förbrukning en besvikelse?

9
Min har gått drygt 1800 mil nu. Jag kör alltid med den temp jag vill i kupén.
Mesta körningen är pendling till jobbet, 45km enkel från norra sidan av Stockholm till södra, blandade vägar mellan 50-100km/h.
Gjort 4 trippar på 43 mil styck och några på runt 10-12 mil.

Min förbrukning enligt datorn står just nu på 0,24l/mil vilket om man räknar det vid pumpen är lägre.

Jag är grymt nöjd med min förbrukning sammantaget sett! :)

// Jeppe

Skickat från min Galaxy S8

Re: Förbrukning en besvikelse?

10
iuridae skrev:Hej Nannes,

Jag skulle föreslå att du gör tvärtom. Använd HEV läge i uppförsbacke och EV i svag lutning och nedför. Då kommer du har bensinmotorn avstängd längre tid samt att batteriet kommer att räcka längre. Att ladda batteriet med bensinmotorn är ingen effektiv lösning och nåt man ska undvika. Elmotorn har en verkningsgrad på kanske 90-95% medan bensinmotorn på sin höjd har 30%.

Min bil ska snart passera 5000mil och att använda HEV uppför och EV utför/svag lutning gör att jag kommer längt med lägst förbrukning har jag kommit fram till. Använder jag EV uppför dränerar jag batteriet fort och då blir jag tvingad att köra med bensinmotorn mer vilket ökar förbrukningen totalt.
Jag har en tanke på förbrukningen av bensin när jag gör så. Om jag kör 90-100 så räcker inte batteriet länge ändå. Bättre med eldrift inom tätort.
Då anser jag att mina försök är bättre ur bensinförbrukningssynpunkt. Jag körde en sväng i söndags på 31 mil och då glömde jag att ändra så jag körde på Ev-läge
lite för länge och jag fick nästan slut på batteri. Bilen drog då 0,4 l milen på 31 mil. Jag är inte så hemskt noga på hur jag kör på el eller bensin.
Jag kan slå av AC om jag kör tätort för att bilen ska gå på el men långkörning vill jag ha AC. Till sommaren får AC vara på jämt, gillar inte värme.
Att jag laddar batteriet med bensinmotorn är att om bensinmotorn ändå vill gå så spelar det ingen roll för den drar inte mer bensin om jag laddar.
Att bilen ska gå på el så mycket som möjligt är när jag kör inom tätort, på landsväg är det mindre noga enligt mig.
Jag bor i jämtland men visst kan det lukta avgaser när jag går på byn eller ännu mer i östersund där jag är rätt ofta.
Det är väl detta som den här partikelhysterin handlar om? Att det är för mycket avgaser inom tätorter, särskilt stockholm, göteborg med flera större städer.
Jag hade en diesel på 300 hästkrafter som jag vid fin landsvägskörning fick ner till 0,46 l milen. Gjorde det 4 gånger men då var det ecokörning.
Jag saknar verkligen detta dieselvrid ibland även om Optiman inte är då dålig den heller. Jag är ingen miljökämpe utan köpte Optiman för att jag gillar den
Mvh Nanne
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"