Annons

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

11
FilipLyxell skrev:
Joreimer skrev:När man laddar med typ2 ser man i instrumenthuset återstående laddtid. Dock inte när man laddar med schucko (hushållsladdaren).
Det ska man göra. Testat öppna dörren efter att du stoppat in laddaren? Ska komma upp på precis samma sätt.
Tack. Ska kolla om det fungerar med att öppna dörren.
Annons

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

12
Joreimer skrev:
FilipLyxell skrev:
Joreimer skrev:När man laddar med typ2 ser man i instrumenthuset återstående laddtid. Dock inte när man laddar med schucko (hushållsladdaren).
Det ska man göra. Testat öppna dörren efter att du stoppat in laddaren? Ska komma upp på precis samma sätt.
Tack. Ska kolla om det fungerar med att öppna dörren.
Det fungerade att öppna dörren med båda laddarna. Man ser då laddtid till fullt batteri.

Måste säga att bilen känns mycket bra hittills. Farthållaren tex är toppen i kökörning, tycker den är bättre än Passatens. Överhuvudtaget är reglage, menyval/inställningar mm väldigt bra och intuitiva.

Blir intressant att se förbrukningen. Vi kör i princip mest till Ica, köpcentret, jobbet och långresor på 30 mil. De tre första är kortresor under en mil med möjlighet att ladda.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

13
Joreimer skrev:
Joreimer skrev:
FilipLyxell skrev:
Det ska man göra. Testat öppna dörren efter att du stoppat in laddaren? Ska komma upp på precis samma sätt.
Tack. Ska kolla om det fungerar med att öppna dörren.
Det fungerade att öppna dörren med båda laddarna. Man ser då laddtid till fullt batteri.

Måste säga att bilen känns mycket bra hittills. Farthållaren tex är toppen i kökörning, tycker den är bättre än Passatens. Överhuvudtaget är reglage, menyval/inställningar mm väldigt bra och intuitiva.

Blir intressant att se förbrukningen. Vi kör i princip mest till Ica, köpcentret, jobbet och långresor på 30 mil. De tre första är kortresor under en mil med möjlighet att ladda.

Låter bra ! Jag hämtar mina 2019 om 2-3 veckor. Vad hamnar du i förbrukning? Om du hunnit fastställa något än :)

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

14
KristianS skrev:
Joreimer skrev:
Joreimer skrev:
Tack. Ska kolla om det fungerar med att öppna dörren.
Det fungerade att öppna dörren med båda laddarna. Man ser då laddtid till fullt batteri.

Måste säga att bilen känns mycket bra hittills. Farthållaren tex är toppen i kökörning, tycker den är bättre än Passatens. Överhuvudtaget är reglage, menyval/inställningar mm väldigt bra och intuitiva.

Blir intressant att se förbrukningen. Vi kör i princip mest till Ica, köpcentret, jobbet och långresor på 30 mil. De tre första är kortresor under en mil med möjlighet att ladda.

Låter bra ! Jag hämtar mina 2019 om 2-3 veckor. Vad hamnar du i förbrukning? Om du hunnit fastställa något än :)

Åker på första resan med bensin på fredag (60 mil) . Hittills har jag bara kört 20 mil uppdelat i kortare resor med laddning emellan så bensinförbrukningen är noll. Eller kanske en dl då jag var tvungen att starta fläkten/värmen när det var immigt häromdagen :) Låt mig få återkomma efter helgen.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

15
Joreimer skrev:
KristianS skrev:
Joreimer skrev:
Det fungerade att öppna dörren med båda laddarna. Man ser då laddtid till fullt batteri.

Måste säga att bilen känns mycket bra hittills. Farthållaren tex är toppen i kökörning, tycker den är bättre än Passatens. Överhuvudtaget är reglage, menyval/inställningar mm väldigt bra och intuitiva.

Blir intressant att se förbrukningen. Vi kör i princip mest till Ica, köpcentret, jobbet och långresor på 30 mil. De tre första är kortresor under en mil med möjlighet att ladda.

Låter bra ! Jag hämtar mina 2019 om 2-3 veckor. Vad hamnar du i förbrukning? Om du hunnit fastställa något än :)

Åker på första resan med bensin på fredag (60 mil) . Hittills har jag bara kört 20 mil uppdelat i kortare resor med laddning emellan så bensinförbrukningen är noll. Eller kanske en dl då jag var tvungen att starta fläkten/värmen när det var immigt häromdagen :) Låt mig få återkomma efter helgen.


Jag menar såklart min* 2019. Okej, kommer också åka mest små resor där batteriet ska räcka hela tiden. Du har alltså kört med kallt i kupén? Med tanke på att du har mer eller mindre noll i förbrukning.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

16
KristianS skrev:
Joreimer skrev:
KristianS skrev:

Låter bra ! Jag hämtar mina 2019 om 2-3 veckor. Vad hamnar du i förbrukning? Om du hunnit fastställa något än :)

Åker på första resan med bensin på fredag (60 mil) . Hittills har jag bara kört 20 mil uppdelat i kortare resor med laddning emellan så bensinförbrukningen är noll. Eller kanske en dl då jag var tvungen att starta fläkten/värmen när det var immigt häromdagen :) Låt mig få återkomma efter helgen.


Jag menar såklart min* 2019. Okej, kommer också åka mest små resor där batteriet ska räcka hela tiden. Du har alltså kört med kallt i kupén? Med tanke på att du har mer eller mindre noll i förbrukning.
Ja, jag kör bara med rattvärme och stolsvärme korta resor. Lite bidrar det ju till närmiljön att inte bränna bensin och ytterkläder har man ju på sig ändå.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

17
Körde längre nu i helgen, mest 110 km/h samt 100/70 km/h omväxlande. Satte farthållaren exakt på skyltad hastighet och startade med nästan fullt batteri och HEV-läge. Efter 24 mil kollade jag förbrukningen och då hade den dragit 0,62 enl datorn. Körde sedan sista 4-5 milen på el och kom ner i 0,52.

Inte illa tycker jag, beaktat att den släpar på många kilo batteri och det är en bensinmotor. Min förra diesel drog mer, ca 0,7.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

18
Jag pendlar själv ungefär 11 mil enkel resa ett par - tre gånger i veckan, har möjlighet att ladda inför avresa på morgonen och även inför hemresa.
Räckvidden är ungefär 4 mil på motorväg (på ca 85%) och när jag är hemma så ligger förbrukningen på 0,35 l/mil enligt färddatorn. Vet dock inte hur pass förskönande siffrorna är, det vet jag bättre när jag tankar första gången.
Hämtade ut bilen ny i måndags och den har nu gått ungefär 78 mil.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

19
BjörneKia skrev:Jag pendlar själv ungefär 11 mil enkel resa ett par - tre gånger i veckan, har möjlighet att ladda inför avresa på morgonen och även inför hemresa.
Räckvidden är ungefär 4 mil på motorväg (på ca 85%) och när jag är hemma så ligger förbrukningen på 0,35 l/mil enligt färddatorn. Vet dock inte hur pass förskönande siffrorna är, det vet jag bättre när jag tankar första gången.
Hämtade ut bilen ny i måndags och den har nu gått ungefär 78 mil.
Färddatorn stämmer väldigt bra, mycket bättre än mina förra Volvo bilar jag haft. Har kört många långkörningar och räknat på tanken och det stämmer med det som färddatorn visar. På min senaste V40 med automat kunde det skilja mer än 15%, så det va en glädjemätare och nåt som jag störde mig väldigt på. Men Optima PHEV som jag har nu stämmer väldigt bra.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

20
Jag körde igår till Östersund fram o åter. Tankade innan avfärd och körde 21,5 mil med stopp i Östersund en halvtimme.
Körde slut på batteriet och när jag kom hem visade färddatorn 0,41 på dom 21,5 milen. Helt ok tycker jag då det är nån plusgrad.
Asfalt iofs sig men närmare Östersund regn och lite snö.
Dom två senaste gångerna jag har tankat så visade färddatorn 0,25 ena gången och 0,27 L/100 km andra gången.
Uträknat vid pump drog bilen 0,261 båda gångerna. Tycker att det är ganska bra koll på färddatorn men lite felar det.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"