Annons

Optima plugin pluspkt2 facelift

1
Blev innehavare av 2019 år faceliftade variant med uppgraderad skärm mm. Måste säga att det är en av de bättre vardagsbilarna jag haft. Finns efter en helgs provkörning bara ett par saker som kunnat gjorts bättre:

- Parkeringssensorn fram går inte på automatiskt och är på tok för okänslig.

- Det finns ingen snabbladdning. Visserligen följer det med en typ2-kabel men det tar lika lång tid att ladda i 32A-uttag som i 10A hushållsuttag.

I övrigt en underbar bil som verkligen går 6 mil på en femtimmarsladdning.

Tog pluspaket2 och det tycker jag är värt pengarna.
Annons

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

3
Joreimer skrev:Blev innehavare av 2019 år faceliftade variant med uppgraderad skärm mm. Måste säga att det är en av de bättre vardagsbilarna jag haft. Finns efter en helgs provkörning bara ett par saker som kunnat gjorts bättre:

- Parkeringssensorn fram går inte på automatiskt och är på tok för okänslig.

- Det finns ingen snabbladdning. Visserligen följer det med en typ2-kabel men det tar lika lång tid att ladda i 32A-uttag som i 10A hushållsuttag.

I övrigt en underbar bil som verkligen går 6 mil på en femtimmarsladdning.

Tog pluspaket2 och det tycker jag är värt pengarna.
Gällande laddning så kan du ladda med en effekt upp till 3.7kw, det är vad obc:n i bilen ör begränsad till. Så det bästa är ju att ha en laddbox med 16A för då har du 3,7kw medans i ett uttag med 10A så får du bara ut 2,3kw.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

4
Ny design på front och fälgar som liknar designen från GT Line. Uppdaterad utformning på nedre luftintaget. Ratten är uppdaterad med krominlägg och kromade knappar. Trötthetsvarnare. Stämningsbelysning. Backkameran kommer vara "högupplöst", går från 0,3 MP till 1,0 MP. 360-graders runt-om-kamera istället för 270 grader.
Eco-DAS, en smart funktion som med hjälp av navigationssystemet optimerar hybridens körsträcka ytterligare genom att avläsa den framförliggande terrängen.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

6
Tack FilipLyxell! Jag har 16 A hushållsuttag och jag tyckte att det gick lika fort som när jag laddade på Typ2 med 32A. Men det är troligt att jag inte var helt uppmärksam på tiden. Bra att veta att det är liten skillnad i alla fall.

Mäc: Tack, hade inte den kollen själv. Kan tillägga att 360-kameran är ok men frontkameran ger ingen indikation på hur nära väggen man är, finns ingen referenspunkt. Så där finns förbättringspotential. Och parkeringssensorn tjuter ju när det är en halvmeter kvar :)

iuridae: Håller med dig! Men det är ingen jättegrej faktiskt, det följer med en rätt sticky matta så mina matkassar stod kvar idag .) När det är ner till minus 5 så har jag kört med rattvärme och stolsvärme. Föredrar det för då håller jag mig mer alert. Men värmepump hade ju varit kanon förstås. Trots detta måste jag rekommendera bilen å det varmaste ;)

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

7
Nannes skrev:Grattis till bilen. Har du nån koll på vad som skiljer mot en 2018 annat än skärmen?
Det är väl mer än skärmen som är uppdaterat i bilen.
Bättre backkamera och 360 graders kamerasystem, Ambient light invändigt, m.m.
Det borde väl finnas mer saker?

Tack!
Mäc hade mer koll än jag på vad som är nytt.

Jag har nu kört ca 15-20 mil och har fortfarande inte startat förbränningsmotorn. Men då har jag kört bara med rattvärme och stolsvärme. Idag var till och med takluckan öppen i den fina vädret.

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

8
Joreimer skrev:Tack FilipLyxell! Jag har 16 A hushållsuttag och jag tyckte att det gick lika fort som när jag laddade på Typ2 med 32A. Men det är troligt att jag inte var helt uppmärksam på tiden. Bra att veta att det är liten skillnad i alla fall.
Som sagt spelar ingen roll om du laddar i ett 16A- eller 32A-uttag, då output effekter kan inte bli mer än 3,7kw. Du ser ju in instrumenthuset när du kopplar in laddaren hur lång tid det ska ta cirka till det är fullt. Däremot så kan du ju märka skillnad om du jämnför med ett 10A-uttag då output blir 2,3kw så kommer det ta längre tid.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Optima plugin pluspkt2 facelift

10
Joreimer skrev:När man laddar med typ2 ser man i instrumenthuset återstående laddtid. Dock inte när man laddar med schucko (hushållsladdaren).
Det ska man göra. Testat öppna dörren efter att du stoppat in laddaren? Ska komma upp på precis samma sätt.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"