Annons
Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

22
Nannes skrev:Idag körde jag Stekenjokk runt. 58,9 mil och jag laddade batteriet med motorn en bit. Från 35-47 km räckvidd.
När jag stängde av bilen hemma visade färddatorn 0,45 liter milen. Tycker jag är klart godkänt.
Jag tycker att bilen drar mindre och mindre soppa ju längre den går. Den har gått 3725 mil nu.
Hejsan,
Är nybliven ägare av en 2018 Optima PHEV Kombi och är hittills riktigt nöjd med bilen.

När du säger ovan att du "laddade batteriet med motorn" blir jag lite undrande :) Vad jag förstår finns det väl bara HEV-läge eller EV-läge att välja på, och i HEV-läget laddas inte batteriet upp något för mig...utan verkar snarare hållas på samma nivå som batteriet hade när man valde HEV-läget. Eller har jag missat något väsentligt :) Körde nyligen i HEV-läge på motorväg i 20 mil och började med 68% laddning och slutade med 65% laddning...under resan pendlade laddningen mellan 65%-72%.

Mvh,
Jens

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

23
Grattis då!!!
Det är alltid man hittar något som man är mindre nöjd med sin nya bil, men precis som du säger är man i det stora hela riktig nöjd!
Det finns ju några trådar just om vinter däck som jag rekommenderar att du läser, om du inte har gjort det redan. Jag köpte nya Ceed fälgar på blocket och köpte Goodyear UltraGrip Ice 2 på Bythjul och är riktig nöjd med denna uppsättning.
Ljudet för min del är helt OK, fast inte i närheten av HK som jag hade i Bengan, denna HK är av mycket billigare variant, men ändå tycker jag helt OK speciellt när man spelar upp låt med bra ljudkvalité från Spotify. Du vänjer sig! ;-)

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

25
Yugge_66 skrev:JensNasholm
Det som han menade med motor laddning är förmodligen när man släpper gasen och motorbromsar eller bromsar med broms pedalen, då ladas batteriet lite gran, men på min förra bil laddades batteriet direkt vid start av bensinmotor. (BMW 330e)
Ja, det stämmer säkert :) Jag har dock inte varit i närheten av att lyckas ladda batteriet så mycket (35->47km) under körning. En kompis har en Mitsubishi PHEV och på den finns det typ ett tredje läge, utöver HEV och EV, där batteriet aktivt laddas under körning.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

26
Om man ligger i hybridläge och drar växelspaken till vänster så laddar den batteriet men det är lite si och så med funktionen. jag har laddat från 0 km till 25 km räckvidd men det var en lång körning. Ca 9 mil körde jag om jag minns rätt. Annars så försöker bilen hålla samma laddning i hybridläget.
Jag ska sälja min Optima Phev nu då jag beställt en Tesla 3. Efter att jag beställt den så kom dom där larmen om rostproblem på den bilen.
Får väl se hur det går med min nya bil om den rostar upp. ;-)

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

27
Nannes skrev:Om man ligger i hybridläge och drar växelspaken till vänster så laddar den batteriet men det är lite si och så med funktionen. jag har laddat från 0 km till 25 km räckvidd men det var en lång körning. Ca 9 mil körde jag om jag minns rätt. Annars så försöker bilen hålla samma laddning i hybridläget.
Jag ska sälja min Optima Phev nu då jag beställt en Tesla 3. Efter att jag beställt den så kom dom där larmen om rostproblem på den bilen.
Får väl se hur det går med min nya bil om den rostar upp. ;-)
Ok!! Då måste jag prova det... måste väl vara genom att man motorbromsar mer aktivt då genom att växla ner? Eller räcker det att köra "normalt som med en manuell bil" för att den ska ladda tro?

Lycka till med Teslan!!

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

28
JensNasholm skrev:
Yugge_66 skrev:JensNasholm
Det som han menade med motor laddning är förmodligen när man släpper gasen och motorbromsar eller bromsar med broms pedalen, då ladas batteriet lite gran, men på min förra bil laddades batteriet direkt vid start av bensinmotor. (BMW 330e)
Ja, det stämmer säkert :) Jag har dock inte varit i närheten av att lyckas ladda batteriet så mycket (35->47km) under körning. En kompis har en Mitsubishi PHEV och på den finns det typ ett tredje läge, utöver HEV och EV, där batteriet aktivt laddas under körning.
Här ni provat trycker ner HEV knappen i ca. 2 sekunder?
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"