Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

11
Den där med spårkänslighet är något som är lite konstigt med Optima, kanske inte bara Optima (kanske Kia globalt) jag provkörde en demo Sportage och spårkänslighet var påtagligt. Hoppade i demo Optima och där kändes allt rätt, däremot dom hade en Optima till försäljning (800 mil) som jag var sugen på. Den fick jag att testa över en helg. Den bilen var också spårkänslig men inte lika som Sportage. Under körning kopplade jag bort filhjälp, men med samma resultat. Därför köp av en helt ny men jag kan inte garantera att den bilen blir inte spårkänslig.
Men var din bil spårkänslig med sommar hjulen på?
Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

12
Det är bara ibland och på vissa vägar. Måste nästan bero på spår i isen. Nu körde jag en bit på E45 (saltad väg men inte snöfri) och var uppe i 140 för att kolla
obalans i däcken (snö/is i fälgarna) men bilen gick som på räls. Har ruggig obalans, ska nog åka på macken och spola rent i fälgarna tror jag.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

16
Efter att ha läst här ett tag lade även jag idag en beställning på en Kia Optima Laddhybrid med plus paket 2.

Hoppas kunna få den i början av augusti och blir ett spännande byte!

Har tidigare kört Volvo V40cc så denna blir ordentligt mycket större. Valde mellan V60, V90 samt Mercedes E200d fleet edition innan valet till slut landade på Kia :) Alla verkar nöjda så hoppas jag med blir det.
Kia Optima 2019 / Sportswagon Advance Plus 2

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

17
Hej mattias!
Fortfarande jätte nöjd med bilen, och hoppas verkligen du blir det med.
För mig var det spännande byte med, speciellt då jag bytte från BMW-s laddhybrid. Självklart BMW (330e) var en bättre bil, men var trott på deras "service hantering", och ångrar inte byte en sekund så länge! (har inte haft behöv av Kias verkstäder).
Gillar ventilerade stolar i dom varma dagarna skarpt ;-)
Lycka till!

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

19
Idag körde jag Stekenjokk runt. 58,9 mil och jag laddade batteriet med motorn en bit. Från 35-47 km räckvidd.
När jag stängde av bilen hemma visade färddatorn 0,45 liter milen. Tycker jag är klart godkänt.
Jag tycker att bilen drar mindre och mindre soppa ju längre den går. Den har gått 3725 mil nu.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

20
Idag var det äntligen dags att hämta ut bilen! Inte hunnit prova så mycket ännu men är på det stora hela riktigt nöjd!
Komforten är fantastisk och har redan hunnit vänja mig med en helt tyst bil. En fröjd att köra!
Är förvånad över kvalitetskänslan, känns verkligen gediget!

Ni som beställt vinterhjul, var dessa KIA-original?

Små saker jag stör mig på är som tidigare nämnt att framsensorn är helt för sen på att reagera. Är även förvånad över att ljudet inte är bättre, upplever att det känns väldigt centrerat och inte så brett. Hur är era inställningar för att få så bra ljud som möjligt?
Kia Optima 2019 / Sportswagon Advance Plus 2
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"