Annons

Kia Optima Plug-In Hybrid

1
Hej!
Kör idag Volvo XC60 Summum AWD MY17 som tjänstebil och har börjat titta på en ny, jag kör 12000 mil innan mina tjänstebilar skall bytas bort vilket inträffar efter 18 och 24 månader.
Har börjat titta på Optima Plug-In Hybrid då den har ett lågt förmånsvärde men hur är den som långfärdsbil, sitter många timmar i bil och har ett distrikt som sträcker sig från Malmö till Luleå men oftast är det sträckan Malmö - Stockholm - Gävle - Örebro som jag kör.
Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på;
* Hur hög är er förbrukning vid långfärd?
* Någon här som kör mellan 6000 - 9000 mil per år, vad är er erfarenhet av denna bil?
* Hur driftsäkra har era bilar varit?, har inte tid med en massa strul på verkstad, bilen skall bara rulla de 12000 mil jag kör den.
* Hur är väghållningen, fjädring, komfort
* Hur är den som vinterbil, värme, väghållning etc?
* Kommer man ner till 8 basbelopp med en som har pluspaket 2 + Nokia dubbade vinterdäck? ( metalliclack, drag etc har jag inget behov av ).
* Tips på bra tillbehör.

Kia är inte helt nytt för mig då vi har en Kia Ceed SW 2015 special edition2 tror jag den heter som andrabil och har haft en Ceed SW 2011 som var vår första Kia, väldigt positiv erfarenhet av de kärrorna men de har aldrig fått rulla som mina tjänstebilar gör.

Tack på förhand!
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011
Annons

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

2
Jag är nog inte den mest lämpade att svara då jag hämtade min bil den 2 juli i år.

Men vi drog iväg på semester dagen efter direkt, 45 mil enkel.
Jag satt riktigt fint och fick inte ont i min rygg som är paj och ihopspikad. :)
Körde på hybridläge hela vägen, två vuxna, två barn, hund, full semesterpackning och takbox.
Förbrukningen landade på 0,54l/mil vilket iaf jag blev imponerad av.

// Jeppe
Bild
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

3
Nyligen hemkommen från en semesterresa på 350 mil tänkte jag att jag kan försöka mig på ett svar.

* Hur hög är er förbrukning vid långfärd?
Detta beror väldigt mycket på hur du kör. Jag har lyckats snålköra 90 mil på 0,54 l/mil och kommit upp till 0,68 l/mil vid tillfällen då jag gasat på mer och gjort många omkörningar på 2/1-sträckor.

* Någon här som kör mellan 6000 - 9000 mil per år, vad är er erfarenhet av denna bil?
Jag kör endast 1500-2000 mil/år. Det jag skulle vara lite bekymrad över är Kias absurda krav på att bilarna ska servas vid exakt 1500 mil. Om man kör mycket och långa sträckor misstänker jag att det är stor risk att missa sin service med några hundra mil och därmed ha förverkat sin garanti. Detta är något jag tror Kia behöver se över om de ska lyckas sälja tjänstebilar i massor. Kanske att man kan förhandla kring detta vid köpetillfället, antingen i form av dispans på serviceintervall, eller prioritet på serviceverkstaden?

* Hur driftsäkra har era bilar varit?, har inte tid med en massa strul på verkstad, bilen skall bara rulla de 12000 mil jag kör den.
Har på 1600 mil haft fel på en airbag, vilken byttes på garanti.

* Hur är väghållningen, fjädring, komfort
Jag tycker bilen är fullt tillräckligt tyst och lagom hårt fjädrad. Finns säkert både roligare och tystare bilar, men jag gillar Kian. Tycker också kupén känns rymligare, ljusare och luftigare jämfört med t.ex. Passat GTE. Bagageutrymmet är märkbart mindre än dieselversionen, men räcker till för vår familj på fyra. Jag misstänker att sätena i din XC60 kan vara något komfortablare än i Optima, men jag tycker Kian har väldigt bekväma stolar för att vara en asiatisk bil. Att köra 40 mil i stöten har för mig som är 190 cm lång gått utmärkt. Farthållare och växellåda/hybriddrift fungerar fint, med ett litet undantag för branta uppförsbackar där jag tycker att såväl farthållare som växellåda ibland hamnar i "självsvängning".

* Hur är den som vinterbil, värme, väghållning etc?
Rattvärme är fantastiskt. Som du ser i andra trådar måste Kian starta bensinmotorn för att generera värme i kupén, men detta är främst ett problem för de som kör korta sträckor och vill köra på enbart el. Klimatanläggningen tycker jag fungerar utan anmärkning. Antispinn verkar fungera något sämre med hybriddrivlinor (såväl Optima som Passat). För mig har vinterkörning fungerat utan anmärkning, men jag har inte utsatt bilen för speciellt avancerat väglag.

* Kommer man ner till 8 basbelopp med en som har pluspaket 2 + Nokia dubbade vinterdäck? ( metalliclack, drag etc har jag inget behov av ).
Precis på gränsen tror jag. Utan vinterhjul gör du det, du skriver _däck_ och om man nyttjar samma fälgar sommar och vinter borde det gå.

* Tips på bra tillbehör.
Bagagerumsmatta, den är i gummi och duktig på att hindra saker från att glida omkring. Typ2 laddkabel för att kunna ladda vid laddstolpar på t.ex. restauranger.

Mvh, Magnus

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

4
axn skrev:Nyligen hemkommen från en semesterresa på 350 mil tänkte jag att jag kan försöka mig på ett svar.

* Hur hög är er förbrukning vid långfärd?
Detta beror väldigt mycket på hur du kör. Jag har lyckats snålköra 90 mil på 0,54 l/mil och kommit upp till 0,68 l/mil vid tillfällen då jag gasat på mer och gjort många omkörningar på 2/1-sträckor.

* Någon här som kör mellan 6000 - 9000 mil per år, vad är er erfarenhet av denna bil?
Jag kör endast 1500-2000 mil/år. Det jag skulle vara lite bekymrad över är Kias absurda krav på att bilarna ska servas vid exakt 1500 mil. Om man kör mycket och långa sträckor misstänker jag att det är stor risk att missa sin service med några hundra mil och därmed ha förverkat sin garanti. Detta är något jag tror Kia behöver se över om de ska lyckas sälja tjänstebilar i massor. Kanske att man kan förhandla kring detta vid köpetillfället, antingen i form av dispans på serviceintervall, eller prioritet på serviceverkstaden?

* Hur driftsäkra har era bilar varit?, har inte tid med en massa strul på verkstad, bilen skall bara rulla de 12000 mil jag kör den.
Har på 1600 mil haft fel på en airbag, vilken byttes på garanti.

* Hur är väghållningen, fjädring, komfort
Jag tycker bilen är fullt tillräckligt tyst och lagom hårt fjädrad. Finns säkert både roligare och tystare bilar, men jag gillar Kian. Tycker också kupén känns rymligare, ljusare och luftigare jämfört med t.ex. Passat GTE. Bagageutrymmet är märkbart mindre än dieselversionen, men räcker till för vår familj på fyra. Jag misstänker att sätena i din XC60 kan vara något komfortablare än i Optima, men jag tycker Kian har väldigt bekväma stolar för att vara en asiatisk bil. Att köra 40 mil i stöten har för mig som är 190 cm lång gått utmärkt. Farthållare och växellåda/hybriddrift fungerar fint, med ett litet undantag för branta uppförsbackar där jag tycker att såväl farthållare som växellåda ibland hamnar i "självsvängning".

* Hur är den som vinterbil, värme, väghållning etc?
Rattvärme är fantastiskt. Som du ser i andra trådar måste Kian starta bensinmotorn för att generera värme i kupén, men detta är främst ett problem för de som kör korta sträckor och vill köra på enbart el. Klimatanläggningen tycker jag fungerar utan anmärkning. Antispinn verkar fungera något sämre med hybriddrivlinor (såväl Optima som Passat). För mig har vinterkörning fungerat utan anmärkning, men jag har inte utsatt bilen för speciellt avancerat väglag.

* Kommer man ner till 8 basbelopp med en som har pluspaket 2 + Nokia dubbade vinterdäck? ( metalliclack, drag etc har jag inget behov av ).
Precis på gränsen tror jag. Utan vinterhjul gör du det, du skriver _däck_ och om man nyttjar samma fälgar sommar och vinter borde det gå.

* Tips på bra tillbehör.
Bagagerumsmatta, den är i gummi och duktig på att hindra saker från att glida omkring. Typ2 laddkabel för att kunna ladda vid laddstolpar på t.ex. restauranger.

Mvh, Magnus
Tack Magnus för dina värdefulla svar verkligen uppskattat!, jag har testat en Optima över en helg från vår Kia återförsäljare och jag kommer att beställa den med paket 2 troligtvis, skall bli intressant att se hur utfallet blir och vad man får för upplevelser.
Min gamla Volvo V70 T4F hade även den serviceintervall var 1500 mil och visst det var mycket besök på service men Volvo var snabba att ta in min bil när jag kom, satt och jobbade samtidigt som den blev servad så det funkade bra, de var väldigt flexibla och snabba när jag bokade min service, fick alltid en tid inom max 2 veckor.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011

Kia Optima Plug-In Hybrid

5
När jag ställer in farthållaren på 90 eller 100 så visar hastighetsmätaren 5 km/tim för lite.
Inställt 100 km/tim är Gps-fart 95 km/tim. Finns det någon som vet om det finns ett sätt att ändra på den saken?
Jag har provat med tre olika gpsprogram men det visar samma värden i alla.
I min före detta Bmw så finns det gömda menyer där man kan ställa in om man vill ha Gps-fart eller några km under.
Det fanns ca 15 olika saker man kunde kolla eller ändra inställningar på i dom undangömda menyerna.
Det gick även att ändra inställning på visad bränsleförbrukning m.m.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

7
Den visar 5 km lägre än Gps. Nu vet jag ju om det och kan lägga mig 5 högre på farthållaren.
Det gick att ändra på min Bmw 2010 men det är ju en dyrare bil än optima.
Inte så att jag tycker att Bmw är mycket bättre än min optima utan jag stortrivs med min optima.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

9
nila skrev:Om hastighetsmätaren visar 90 när du egentligen kör 95 är ju risken för fortkörningsböter stor. Reklamera!
Tvärtom. GPS:en visar högre än vad hastighetsmätaren gör, vilket är ganska standard på dagens bilar. Finns en liten felmarginal (åt rätt håll).
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"