Annons

Förbränningsmotorn går igång

1
Hej min Niro Plug-In är lite drygt 1 år gammal och har rullat 500mil. Under de senaste 4 månaderna så går förbränningsmotorn igång väldigt ofta och det oavsett om "el"batteriet är fullt eller ej.
Jag borde köra i princip endast på el, eftersom jag kör väldigt korta sträckor. Efter i års servicen, så drog bilen ingen bensin alls, men nu efter två veckor så är problemet tillbaks. Är det fler än jag som drabbats och vad kan felet bero på?
Annons

Re: Förbränningsmotorn går igång

3
Ja, men det här problemet har inte funnits förut. Jag ser på displayen när förbrännings och elmotorn används. och förbränningsmotorn går igång ofta. Problemet upphörde också efter service. Behöver 12v batteriet laddas, är det därför förbränningsmotorn går igång så ofta?

Re: Förbränningsmotorn går igång

4
Nja, det är nog snarare att systemspänningen behöver upprätthållas.
Hur har du ställt in temperaturen på klimatanläggningen och har du AC igång?
Det är det som påverkar mest.
För stor skillnad på utetemp/kupétemp så drar motorn igång för att skapa värme.
AC igång så drar motorn igång för att hålla uppe systemspänningen, då AC drivs av högvoltssystemet.

Re: Förbränningsmotorn går igång

7
Brob skrev:Jag har ställt ner temperaturren till 15grader och också stängt av AC( via knappen), bilen står dessutom i ett varmgarage ( ca 12grader)
[/quote]

Det finns framför allt tre tillfällen som förbränningsmotorn går igång trots att man kör i ev-läge.
1. Ladda hv-batteriet
2. Värma kupéluften
3. Förbränns bränsleångor från tanken.

Så antagligen är det någon av dom tre bilen gör när motorn går igång
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Förbränningsmotorn går igång

8
Mystiskt är det! Hv- batteriet behöver inte laddas, förbränningsmotorn går igång i princip hela tiden. Problemet dök upp efter ca 8 månader och upphörde direkt efter 1-års servicen för att efter ca 2 veckor därefter komma tillbaks. Kan det vara så att det är 12-voltsbatteriet som behöver laddas?

Re: Förbränningsmotorn går igång

10
Brob skrev:Mystiskt är det! Hv- batteriet behöver inte laddas, förbränningsmotorn går igång i princip hela tiden. Problemet dök upp efter ca 8 månader och upphörde direkt efter 1-års servicen för att efter ca 2 veckor därefter komma tillbaks. Kan det vara så att det är 12-voltsbatteriet som behöver laddas?
Vet du vilket typ av 12v-batteri du har? Har du så att du kan se det i skuffen eller inte? Om inte så är det ett Li-po batteri och går ej att ladda hur som helst med vanlig laddare utan kräver en laddare som klarar av att ladda Li-batterier. Isåfall kan du komma åt att ladda med +anslutning under huven i säkringsdosan och sen valfritt ställe på chassi med bra kontakt. Om du vanlig bly-batteri så se till att du kopplar på laddaren på -polen före batterisensor, då kommmer bilen uppfatta på en gång att batteriet har blivit laddat
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"