Annons

Re: Ladda med vanligt vägguttag

11
Woien skrev:Köpte min i dag, dock inte ny. Sänkt laddhastighet i menyerna (tar 5-6 timmar att ladda) borde funka.. skulle tro den drar 7-8 ampere? Det är max 1700w och det borde gå bra på ett vanligt vägguttag.
Problemet med laddning med iccb är inte att det är uttaget av effekt som är kruxet utan dom bristfälliga och dåliga uttag och kablar som laddarna sen sitter i. Därför KMS har gjort valet att inte skicka med ”nödladdaren” längre för att få folk att tänka el-säkert och istället installera en laddbox för typ2
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Annons

Re: Ladda med vanligt vägguttag

12
Problemet med dåliga uttag och kablar är just effekten. Hög ström genom ett glappt vägguttag ger värmeutveckling i vägguttaget och i värsta fall en brand.
Är man inte säker på hur elanläggningen ser ut bakom vägguttaget ska man ladda med låg effekt (låg ström) för att minimera värmeutvecklingen.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: Ladda med vanligt vägguttag

13
Tommi skrev:Problemet med dåliga uttag och kablar är just effekten. Hög ström genom ett glappt vägguttag ger värmeutveckling i vägguttaget och i värsta fall en brand.
Är man inte säker på hur elanläggningen ser ut bakom vägguttaget ska man ladda med låg effekt (låg ström) för att minimera värmeutvecklingen.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
AA fast har det ett dåligt uttag med fukt eller att det Ernst så finns risken för bran oavsett om du för 6A eller 16A
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Ladda med vanligt vägguttag

15
Hej. Kan någon snälla förklara eller hänvisa till en film där jag kan se hur man ändrar laddningseffekten när jag laddar via vanligt uttag. Blir galen på bilen när den vägrar ladda och jag har försökt att trycka på den svarta knappen på baksidan av dosan på laddaren. Först laddar den i 5sek sedan slutar den och lampan i bilen lyser rött.

Re: Ladda med vanligt vägguttag

16
Det har nog inte med laddeffekten att göra. Du har troligtvis problemet i bilen, med laddluckan och dess låsmotor.
Prova dra i nödöppningen till laddluckan. Sitter en liten orange gummiknopp i motorrummet runt strålkastaren på förarsidan. Dra i den relativt hårt tills du hör ett svagt klick från laddluckan. Prova därefter ladda igen...

Re: Ladda med vanligt vägguttag

17
Har kört tillbaka bilen till Hedin bil och hoppas på att de fixar allting.
Gällande den orange:a gummiknoppen så satt den helt lös, alltså jag kunde dra upp den utan några vidare motstånd. Kollade runt på nån film där de visade att de drog i upp den tills den klickar till men så hårt satt inte det på min bil. Antagligen fel som hänger ihop...
Sedan den svarta knappen där bakom dosan som jag ska kunna ändra laddstyrkan, funkar inte ens att trycka eller ändra. Försökt att ändra inifrån med men inget händer.

Som sagt, kört tillbaka bilen och de får kolla på den. Tack för hjälpen.

Re: Ladda med vanligt vägguttag

19
Krummelur99 skrev:Hur blir det med säkerheten/laddning om man sätter en jordfelsbrytare mellan laddaren och vägguttaget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag använde en insticks 2300W jordfelsbrytare(noname) när jag laddade på ca 1700W? medium/medium. Gick bra i ca 3 veckor. En dag för inte så länge sedan luktade det bränt osäker på om jag då hade råkat ha den på "Hög" men fortfarande borde det ligga under 2300W. Hursomhelst "Jordfelsbrytare" i laddsladden hade utlöst (lyste röd kontakt) men jordfelsbrytaten hade inte löst ut och ena uttaget på jordfelsbrytaren hade smält. Ena kontakten på laddstation blev också bränd/uppsväld av värmen från jordfelsbrytaren. Ska byta kontakt på laddsladden(om det går) och skippa jordfelsbrytare då det var denna som orsakade problemet i detta fall. Jag har jordfelsbrytare i proppskåpet och proppskåp direkt till kontakten.
Mao har du inte jordfelsbrytare i ditt hushåll köp en med god kvalitet och hög tålighet ifall du ska ha en sådan.

Re: Ladda med vanligt vägguttag

20
Att ha pluggar med jordfelsbrytare eller timer mellan kontakten och laddaren kan ofta leda till problem. Ett hus som brann pga en elbil, så var det timern som började brinna.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"