Hade fram till imorse planer på att skaffa en Kia Optima Plug in i sommar när min vanliga hybridNiro ska bytas in.
En vän till mig berättade då vad som hände honom med en Optima hyrbil i fredags. Bilen var helt död. De ringde bärgare. Lyckades till slut låsa upp den genom att pilla bort en skyddskåpa framför ett nyckelhål på framdörren, krypa genom hela bilen till skuffen, sedan öppna den inifrån för att kunna ladda upp batteriet med hjälp av bärgaren.
Detta hände igen dagen efter och hyrbilsföretagets VD ringde och bad om ursäkt: ”händer hela tiden med Kia Optima plug in, samarbetet med Kia har sagts upp som följd”.
Så jag går in här och läser om batteriproblem med Optiman. Verkar vara lite för vanligt förekommande, se själva, kanske hittar du som startade denna tråd lite svar där.
Med tanke på dessa problem så vet i katten om man ska överväga annat. Verkar ju inte som att Kia löser problemen, bara lagar lite diverse grejer och skickar ut bilen igen..
Sen är ju inte heller Mitsubishi Outlander så bra, deras batteri verkar ju tappa 20% kapacitet årligen.
Tur det är lite tid kvar till i sommar så man hinner läsa på om allt..
Annons
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
12Tydligen är det så att denna bilen Inte är gjord för el körning. Man måste köra på motor för att 22v batteri ska laddas.
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
14Jag råkade precis ut för detta, inget hade varit i gång, men jag hade ett släp kopplat och anar att det "tjyvdrog" elen när vi stod och lastade , körde också bara i elläge. Assistanskillen hävdade att detta händer ofta med Niro och att det är för att den inte laddar när man kör på el. Han sa också att man inte fick starta med vanliga startkablar utan behövde någon sorts spänningutjämnare, någon som vet något om det?
Toktant med en Niro Plugin 2018 och pluspaket 1.
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
15Om du har separat 12V batteri kan man "kabla igång" eller ladda upp som i en vanlig bil.
Det är då ett vanligt blybatteri som sitter höger bak i bilen. Finns även en plusanslutning i säkringscentralen i motorrummet (dock ingen bra jordanslutning) att ansluta laddare på.
Har du 12V Lithiumbatteri (ihopbyggt med HV-batteriet) finns det en knapp att trycka på för att skicka på ström till det från HV-batterierna. Kappen har en batterisymbol och finns på den lilla panelen till vänster om ratten. Då behöver man bara trycka på den, sen kan man starta och köra bilen som vanligt.
Det är då ett vanligt blybatteri som sitter höger bak i bilen. Finns även en plusanslutning i säkringscentralen i motorrummet (dock ingen bra jordanslutning) att ansluta laddare på.
Har du 12V Lithiumbatteri (ihopbyggt med HV-batteriet) finns det en knapp att trycka på för att skicka på ström till det från HV-batterierna. Kappen har en batterisymbol och finns på den lilla panelen till vänster om ratten. Då behöver man bara trycka på den, sen kan man starta och köra bilen som vanligt.
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
16Bumpar den här tråden då problemet tydligen kvarstår. Har råkat ut för det tre gånger på två år, lika irriterande varje gång.
Nu säger de på verkstan att det kan vara låsen i bakdörrarna som drar ström när det är fuktigt ute. Så de ska byta dessa. Någon annan med färska erfarenheter?
Nu säger de på verkstan att det kan vara låsen i bakdörrarna som drar ström när det är fuktigt ute. Så de ska byta dessa. Någon annan med färska erfarenheter?
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
17Det brukar vara den valigaste orsaken ja.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
18Tack för svar men vad är TSB?SorentoUM skrev:Det brukar vara den valigaste orsaken ja.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
19Technical Service Bulletin.Pajonik skrev:Tack för svar men vad är TSB?SorentoUM skrev:Det brukar vara den valigaste orsaken ja.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid
20Låskistorna utbytta men ändå död bil. Upplever att det inträffar när laddningskabeln är ansluten.SorentoUM skrev:Det brukar vara den valigaste orsaken ja.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.