Annons

Bränslehistoriken sparas inte

1
Har märkt att historiken över bränsleförbrukningen inte sparas längre. Har väl ett tiotal poster där, minnet kan väl inte vara fullt redan? Tråkigt att behöva rensa statistiken efter bara några dagar.

Den verkar också klumpa ihop resor samma dag, men inte alltid. Ska det gå en viss tid för att resan ska registreras separat? Ser inte mönstret riktigt.
Annons

Re: Bränslehistoriken sparas inte

2
Minnet borde inte vara fullt redan vid ett tiotal poster, men hur den sparar resor är lite annorlunda mot hur man kanske förutsätter från början. Det jag har noterat är att de sträckor som jag kört där förbrukningen är 0.0 l/km inte har sparats i bränsleförbrukningshistoriken, vilket är lite tråkigt. Den verkar glömma dessa sträckor helt och hållet, men man får ju alltid ut sin ackumulerade bränsleförbrukning om man tankar fullt och manuellt loggar sträckor och mängd bränsle.

Det hade ju varit kul att ha den som en High Score lista där man kunde ha "längsta sträcka på eldrift" och "längsta sträcka med lägst förbrukning"-filtrering. Den visar dock en stjärna på den resa som genomförts med lägst förbrukning, i mitt fall en resa där jag körde helt på eldrift och sedan startade motorn via sportläge (på så vis fick upp förbrukning av bensin) och sen stängde av bilen. Då hamnade resan på 0.1 l/km och därmed sparades i historiken.

Det som historiken sparar är senaste bränsleförbrukning. Den är då bränsleförbrukning per tändningscykel, men har utöver det vissa parametrar. Den kan till exempel manuellt nollställas under färd genom att hålla in "ok". Men orsaken till att den klumpar ihop resor samma dag är att den som standard nollställs först efter att bilen varit avstängd i fyra timmar. Så om du kör till affären, handlar i tre timmar och sen åker hem igen, kommer bilen spara det som en resa. Informationen ackumuleras också om motorn körs i tomgång.

Den här inställningen kan ändras i tre lägen om du går in på användarinställningar (kugghjulmenyn):
*Av - Automatisk nollställning avstängd, endast nollställning manuellt.
*Efter tändning - Standard läget där bränsleförbrukningen nollställs fyra timmar efter att bilen stängts av och förblivit avstängd.
*Efter tankning - Bränsle förbrukningen nollställs efter att du tankat (minst 6 liter) och börjar rulla.

Jag har själv inte kört i något annat läge än "efter tändning" då jag tycker det är det är det bästa av dom tre. Dock så hade jag gärna haft ett fjärde läge som nollställde direkt vid tryckning av "Start/Stop" och att den också loggade 0.0 l/km förbrukning. Kanske en egen förbrukningslogg där kWh/km loggades...

Men just nu får vi nöja oss med att logga sånt med papper, penna, foton och egengjorda Excel-dokument!
Kia Niro PHEV 2018 PP2
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"