Annons

Bränsleförbrukning Niro PHEV

1
Tankade fullt för första gången nu och tänkte skriva in, för klubbens vetskap och framtida forskning! Det finns redan en tråd om Niros bränsleförbrukning, men eftersom den ligger i Niro HEV-forum anser jag att den bör tillägnas våra icke-sladdladdande bröder.

Köpte bilen i augusti och nollställde förhållandevis omgående den ackumulerade infon när jag tankade upp bilen till full tank. Sedan dess har jag kört 1577.6 km och en drifttid på 36:30 h. När jag nu tankade upp bilen från nästan tom till full tank gick det i 39,26 L, vilket ger en förbrukning på ungefär 0,25 L/mil. Mätaren säger 2.3 L/100km så det är aningen generöst men ändå rätt så nära.

Jag har under denna tid självklart haft lite experimenterande på körsätt, laddningsrutiner, ACC-inställningar osv. Detta för att försöka hitta den optimala bekvämlighet/bränsleekonomiska inställningen, något som kan variera beroende på bl.a. yttertemperatur och passagerarkrav. Så vissa sträckor har därmed också inte varit särskilt effektiva. De resor jag genomfört har varit vanlig dagspendling på under 10 km och ett antal längre färder (20-30 mil).

Några lärdomar som jag dragit:
[*] Jag upplever det effektivast att ladda fullt innan avfärd på längre resor, inleda resan i EV-läge men ganska snart gå över till HEV-läge och sedan använda EV-läge vid sektioner med lägre hastigheter. När sedan slutmålet närmar sig, gå över på EV-läge och köra slut på resterande del av batteriet (förutsatt att laddning kan genomföras på slutmålet). Jag testade också att köra helt "carefree" vilket gör att bilen kör slut på batteriet och sen kör rent på HEV-läge. Detta gav något högre bränsleförbrukning i jämförelse.
[*] Laddning på publika laddstolpar är smidigt och kostnadseffektivt när det är gratis alternativt när det kostar per kW. Att ladda på kr/min blir oftast dyrare än att tanka bensin (men kan övervägas om parkeringen är central då parkeringskostnaden blir "inbakat" i priset). Att ladda per minut blir oftast kostsamt för att Niron inte mäktar med att ladda lika snabbt som de flesta rena elbilar.
[*] Jag har varit med om flera el/phevbilister som "laddar" sina fordon för att få gratis parkering och/eller står längre tid än vad som parkeringen förordar. T. ex. en BMW i3 som parkerade bredvid mig på en central InCharge-laddstation, snabbt kopplade in kabeln och gick iväg utan att aktivera laddningen på stolpen (kan ses genom att laddstolpen lyser gult när kabel är ansluten och blått när den laddar). Kan ju bero på okunskap också, men jag är cynisk.
[*] Bränslemotorn startar väldigt lätt om ACC är påslagen och yttertemperaturen är under den inställda temperaturen. Desto kallare det är desto längre tid går motorn (i relation till vilken måltemperatur bilen ska uppnå). När ACC stängs av, stängs även bränslemotorn av, men även ventilationen blir helt avstängd. Detta leder snabbt till immiga rutor. Den bästa lösningen som jag hittills kommit fram till är att försöka efterlikna yttertemperaturen i största mån med inställd temperatur på ACC. Detta för att undvika imma och att bränslemotorn startar under kortare dagspendling. När höstvädret blivit kallare har jag haft ACC inställd på 15.5 grader (den lägsta temperaturen) och använt mig av ratt- och sätesvärme istället. Detta har fungerat mycket väl, utan fuktig luft, immiga rutor eller att AC:n får spel och pumpar kall luft när det redan är kallt. Under längre resor finns det dock ingen större vinst med detta maniska beteende, då bränslemotorn oundvikligen kommer starta förr eller senare.

Avslutningsvis är detta vad jag kommit fram till hittills! Ser fram mot att köra nästa tank med lite mer erfarenhet, samt självklart få ytterligare erfarenhet av kallare väder!

Skriv gärna in Era egna erfarenheter, så återkommer jag vid nästa tankning!

FL:LE
Distans: 1577,6 km
Tankat: 39,26 L
Förbrukning: 0,23 L/mil (färddator) 0,25 L/mil (calc)
Kia Niro PHEV 2018 PP2
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

3
Jag läste just av färddatorn: 213 mil sedan senaste tankning. Förbrukning 0,04 l/mil. Fortfarande 3/4 kvar i bensintanken. Vet inte hur exakt förbrukningen mäts, men jag har totalt kört 760 mil sedan april och tankat 2x38 liter bensin. Det här är verkligen den perfekta pendlarbilen för mig. Har också erfarenheten att det är bäst att låta AC vara på, men minska temperaturen till typ 16 grader. När det nu blir kallare så kommer förbrukningen öka i takt med att det behövs mer värme i kupén, men jag är riktigt nöjd så här långt!

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

4
Köpte min bil i mars och den varma sommaren har gynnat förbrukningen väl då man kan köra kyla på AC utan att bensinmotorn går igång.
De senaste 3 tankningarna jag har gjort:
*4451km 32 liter
*3198km 32 liter
*4319km 35 liter
Får se nu hur det blir under kallare höst / vinter, men är än så länge nöjd med min förbrukning :)

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

5
Vi har inte riktigt lika fina siffror, men så har vi också motorväg till jobbet (5,2 mil tor varav ca 3 mil motorväg, resten mest 80-väg). Kommer inte riktigt hela vägen på el trots lätt gasform (kör ca 100km/h på motorvägen). Har haft bilen ett par veckor bara så temperaturen har legat runt 10 grader.

Snittförbrukning så här långt enligt färddatorn 0,12 l milen.

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

6
Jianrole skrev:Tankade fullt för första gången nu och tänkte skriva in, för klubbens vetskap och framtida forskning! Det finns redan en tråd om Niros bränsleförbrukning, men eftersom den ligger i Niro HEV-forum anser jag att den bör tillägnas våra icke-sladdladdande bröder.

Köpte bilen i augusti och nollställde förhållandevis omgående den ackumulerade infon när jag tankade upp bilen till full tank. Sedan dess har jag kört 1577.6 km och en drifttid på 36:30 h. När jag nu tankade upp bilen från nästan tom till full tank gick det i 39,26 L, vilket ger en förbrukning på ungefär 0,25 L/mil. Mätaren säger 2.3 L/100km så det är aningen generöst men ändå rätt så nära.

Jag har under denna tid självklart haft lite experimenterande på körsätt, laddningsrutiner, ACC-inställningar osv. Detta för att försöka hitta den optimala bekvämlighet/bränsleekonomiska inställningen, något som kan variera beroende på bl.a. yttertemperatur och passagerarkrav. Så vissa sträckor har därmed också inte varit särskilt effektiva. De resor jag genomfört har varit vanlig dagspendling på under 10 km och ett antal längre färder (20-30 mil).

Några lärdomar som jag dragit:
[*] Jag upplever det effektivast att ladda fullt innan avfärd på längre resor, inleda resan i EV-läge men ganska snart gå över till HEV-läge och sedan använda EV-läge vid sektioner med lägre hastigheter. När sedan slutmålet närmar sig, gå över på EV-läge och köra slut på resterande del av batteriet (förutsatt att laddning kan genomföras på slutmålet). Jag testade också att köra helt "carefree" vilket gör att bilen kör slut på batteriet och sen kör rent på HEV-läge. Detta gav något högre bränsleförbrukning i jämförelse.
[*] Laddning på publika laddstolpar är smidigt och kostnadseffektivt när det är gratis alternativt när det kostar per kW. Att ladda på kr/min blir oftast dyrare än att tanka bensin (men kan övervägas om parkeringen är central då parkeringskostnaden blir "inbakat" i priset). Att ladda per minut blir oftast kostsamt för att Niron inte mäktar med att ladda lika snabbt som de flesta rena elbilar.
[*] Jag har varit med om flera el/phevbilister som "laddar" sina fordon för att få gratis parkering och/eller står längre tid än vad som parkeringen förordar. T. ex. en BMW i3 som parkerade bredvid mig på en central InCharge-laddstation, snabbt kopplade in kabeln och gick iväg utan att aktivera laddningen på stolpen (kan ses genom att laddstolpen lyser gult när kabel är ansluten och blått när den laddar). Kan ju bero på okunskap också, men jag är cynisk.
[*] Bränslemotorn startar väldigt lätt om ACC är påslagen och yttertemperaturen är under den inställda temperaturen. Desto kallare det är desto längre tid går motorn (i relation till vilken måltemperatur bilen ska uppnå). När ACC stängs av, stängs även bränslemotorn av, men även ventilationen blir helt avstängd. Detta leder snabbt till immiga rutor. Den bästa lösningen som jag hittills kommit fram till är att försöka efterlikna yttertemperaturen i största mån med inställd temperatur på ACC. Detta för att undvika imma och att bränslemotorn startar under kortare dagspendling. När höstvädret blivit kallare har jag haft ACC inställd på 15.5 grader (den lägsta temperaturen) och använt mig av ratt- och sätesvärme istället. Detta har fungerat mycket väl, utan fuktig luft, immiga rutor eller att AC:n får spel och pumpar kall luft när det redan är kallt. Under längre resor finns det dock ingen större vinst med detta maniska beteende, då bränslemotorn oundvikligen kommer starta förr eller senare.

Avslutningsvis är detta vad jag kommit fram till hittills! Ser fram mot att köra nästa tank med lite mer erfarenhet, samt självklart få ytterligare erfarenhet av kallare väder!

Skriv gärna in Era egna erfarenheter, så återkommer jag vid nästa tankning!

FL:LE
Distans: 1577,6 km
Tankat: 39,26 L
Förbrukning: 0,23 L/mil (färddator) 0,25 L/mil (calc)
Mycket bra inlägg! Tack för det. Jag har precis fått min Niro PHEV i torsdags och håller på lära mig vad som är mest effektiv när det gäller förbrukningen, laddning, osv. Försöker hitta den "optimal" balans mellan "manisk" beteende och komfort vs förbrukningen. Speciellt med vinter som börjar nu! Var -7 grader idag och var tvungen att ha klimatet på då och då för att undvika dimmiga rutor.

Ska återkomma med mina resultat efter några veckors körning :)
2018 Kia Niro PHEV, PlusPaket 2. Pearl-vit.

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

8
Jörgen_S skrev:Idag tankade jag efter att ha kört sedan 16 augusti på förra tankningen. 464 mil och det gick i 38 liter. Det betyder 0,08 l/mil. På nästan fyra månader är det risk att man glömmer bort koden på bensinkortet...
Ja, jag är nöjd med bilen! :)
Jianrole skrev:Tankade fullt för första gången nu och tänkte skriva in, för klubbens vetskap och framtida forskning! Det finns redan en tråd om Niros bränsleförbrukning, men eftersom den ligger i Niro HEV-forum anser jag att den bör tillägnas våra icke-sladdladdande bröder.

Köpte bilen i augusti och nollställde förhållandevis omgående den ackumulerade infon när jag tankade upp bilen till full tank. Sedan dess har jag kört 1577.6 km och en drifttid på 36:30 h. När jag nu tankade upp bilen från nästan tom till full tank gick det i 39,26 L, vilket ger en förbrukning på ungefär 0,25 L/mil. Mätaren säger 2.3 L/100km så det är aningen generöst men ändå rätt så nära.

Jag har under denna tid självklart haft lite experimenterande på körsätt, laddningsrutiner, ACC-inställningar osv. Detta för att försöka hitta den optimala bekvämlighet/bränsleekonomiska inställningen, något som kan variera beroende på bl.a. yttertemperatur och passagerarkrav. Så vissa sträckor har därmed också inte varit särskilt effektiva. De resor jag genomfört har varit vanlig dagspendling på under 10 km och ett antal längre färder (20-30 mil).

Några lärdomar som jag dragit:
[*] Jag upplever det effektivast att ladda fullt innan avfärd på längre resor, inleda resan i EV-läge men ganska snart gå över till HEV-läge och sedan använda EV-läge vid sektioner med lägre hastigheter. När sedan slutmålet närmar sig, gå över på EV-läge och köra slut på resterande del av batteriet (förutsatt att laddning kan genomföras på slutmålet). Jag testade också att köra helt "carefree" vilket gör att bilen kör slut på batteriet och sen kör rent på HEV-läge. Detta gav något högre bränsleförbrukning i jämförelse.
[*] Laddning på publika laddstolpar är smidigt och kostnadseffektivt när det är gratis alternativt när det kostar per kW. Att ladda på kr/min blir oftast dyrare än att tanka bensin (men kan övervägas om parkeringen är central då parkeringskostnaden blir "inbakat" i priset). Att ladda per minut blir oftast kostsamt för att Niron inte mäktar med att ladda lika snabbt som de flesta rena elbilar.
[*] Jag har varit med om flera el/phevbilister som "laddar" sina fordon för att få gratis parkering och/eller står längre tid än vad som parkeringen förordar. T. ex. en BMW i3 som parkerade bredvid mig på en central InCharge-laddstation, snabbt kopplade in kabeln och gick iväg utan att aktivera laddningen på stolpen (kan ses genom att laddstolpen lyser gult när kabel är ansluten och blått när den laddar). Kan ju bero på okunskap också, men jag är cynisk.
[*] Bränslemotorn startar väldigt lätt om ACC är påslagen och yttertemperaturen är under den inställda temperaturen. Desto kallare det är desto längre tid går motorn (i relation till vilken måltemperatur bilen ska uppnå). När ACC stängs av, stängs även bränslemotorn av, men även ventilationen blir helt avstängd. Detta leder snabbt till immiga rutor. Den bästa lösningen som jag hittills kommit fram till är att försöka efterlikna yttertemperaturen i största mån med inställd temperatur på ACC. Detta för att undvika imma och att bränslemotorn startar under kortare dagspendling. När höstvädret blivit kallare har jag haft ACC inställd på 15.5 grader (den lägsta temperaturen) och använt mig av ratt- och sätesvärme istället. Detta har fungerat mycket väl, utan fuktig luft, immiga rutor eller att AC:n får spel och pumpar kall luft när det redan är kallt. Under längre resor finns det dock ingen större vinst med detta maniska beteende, då bränslemotorn oundvikligen kommer starta förr eller senare.

Avslutningsvis är detta vad jag kommit fram till hittills! Ser fram mot att köra nästa tank med lite mer erfarenhet, samt självklart få ytterligare erfarenhet av kallare väder!

Skriv gärna in Era egna erfarenheter, så återkommer jag vid nästa tankning!

FL:LE
Distans: 1577,6 km
Tankat: 39,26 L
Hej! Är ny här på Forumet och skriver kanske på fel ställen, men du verkar ha koll på situationen, så därför plågar jag dig med mina frågor. Ibland kanske jag ser för mycket på detaljer, men vissa saker känns bra att veta. Batterier specificeras som 1,56 KwH, men med batterikapacitet 8,9 KwH. Hur skall detta tolkas? Har du något riktvärde för hur mycket 10 km kostar med ren körning på el i hastigheter på 50-70 km/tim?
Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar
Kalle
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"