Annons

Ladda med Tesla-box

1
Okej, jag är beredd på att framstå som en idiot men here it goes. Hur laddar man med Teslas laddbox? Kom till ett ställe vi skulle övernatta och de hade fyra boxar av Tesla-typ. Receptionen aktiverade en box, den började lysa grönt. Kopplar in den i Kian och kabeln låses fast men lampan i bilen lyser aldrig grönt. Inte heller lampan på laddboxen börjar vandra grönt som den tydligen ska. Provade trycka på laddkontaktens knapp. Provade hålla in den en längre stund. Testade en annan laddbox. Inget hjälper..

Någon som vet? Går det ladda? Vad gör jag för fel?
Annons

Re: Ladda med Tesla-box

6
Läste nånstans att Tesla har lagt in lite spärrar i sina destinationsladdare. Eftersom laddbox och bil kommunicerar med varandra, och din inte är en Tesla så vill den inte släppa på spänning.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Ladda med Tesla-box

7
Som du säger kan den inte vara för kraftig, laddboxen är bara ett relä och lite elektronik som kommunicerar till bilen vad som är max tillåten ström som bilens ombordladdare får dra från uttaget.

Och som ni säger har Teslas wallbox en switch innuti som man kan ställa så den bara tillåter tesla bilar att ladda där. Så det beror på hur den switchen är ställd.

Tesla har sitt tesla destination charger program där de skänker bort wallboxar till hotel och restauranger mot att de bjuder på strömmen. Dessa tror jag ska vara konfigurerade för enbart tesla, finns även en speciell liten skylt som sitter över dem ibland där det står "Tesla Only".

Köper man själv en Tesla wallbox väljer man genom switchen om den ska stödja alla bilar eller bara Tesla.

Skickat från min SGP321 via Tapatalk

Re: Ladda med Tesla-box

8
Tänkte återuppväcka denna tråden. Fick OP någon lösning? Har nyinskaffad Optima -18 och Tesla-laddaren på kontoret (som är inställd på att ladda samtliga EVs, kollegans ID4 tar laddning utan problem) vill inte leverera till bilen. Att ladda med ICCB-laddaren är inga problem. Har inte fått laddbox installerad hemma ännu, så vet inte om problemet återfinns med andra laddboxar.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"