Annons

Frågor.

1
Har funderat på helt el, men håller andra alterniv öppna. Byte tidigt senvintern/våren 2019.
Finns Niro plug-in i olika utrustningsnivåer, vilka?
Om ja, stor skillnad i pris? Kommer man att ha en för enkel bil om man inte tar något "paket"?

Hur många "verkliga" mil kan man räkna med på el? Skiljer det märkbart sommar/vinter?

Varför väljer man Niro och inte Hyundai Ioniq plug-in?

Har kört Kia ceedan 2008 och kanske ska man fortsätta? :
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Frågor.

2
Jag har beställt en Kia Niro Plug-in så kan svara på hur och varför jag har gjort som jag gjort (varning för subjektiva åsikter och egna värderingar). Dock kan jag inte komma med några erfarenhetsvärden vad det gäller mil på laddning i och med att jag inte har mer än provkörningar bakom ratten. Tror att det finns en tråd om det här på forumet dock. Hoppas du är sugen på att läsa, för nu blir det åka av! Kort sammanfattning finns annars i slutet!

Niro finns i skrivande stund i tre nivåer:
Advance (grundutförande)
Pluspaket 1 + 35-40 kkr
Pluspaket 2 (största paketet) + 20 kkr utöver PP1.

Grundutförandet är rätt så komplett i sig, du får t.ex. adaptiv farthållare, ACC, säkerhetssystem, rattvärme osv.
På mellannivå så får du utöver det bland annat en 7" pekskärm på radion (med lite fler funktioner såsom backkamera), parkeringssensorer bak, delläderklädsel.
På största paketet så läggs det till bland annat LED-strålkastare, läderklädsel, parkeringssensorer fram och nyckelfritt system med startknapp.

Jag tog inte med precis alla skillnader, bara några dom största exemplen. Om du är intresserad av dom exakta specifikationerna så finns dom på Kias hemsida. Själv tycker jag att båda paketen är rätt så prisvärda. Om man väljer PP1 eller PP2 landar lite i om man gillar nyckelfritt och parkeringssensorer fram tillräckligt mycket eller ej. Delläderklädseln är i mina ögon kanske till och med bättre i vissa väderlag än helläder. Man kan få med värme OCH ventilation till helläderklädseln men det en specialbeställning utöver PP2 och exakt pris vet jag inte för den investeringen.

Men för att ta orsak och resultat från början så var jag intresserad av att köpa nytt och kollade på runt på elbilar och plug-in hybrider sedan i höstas. Eftersom jag har förhållandevis nära till jobbet men långt till släkt så föll elbilen bort. Det hade fungerat med elbil om släkten inte bott i skog utan lämpliga snabbladdare på vägen och/eller om det fanns någorlunda fungerande kollektivtrafik, men eftersom landet ligger som det gör blev urvalet begränsat till plug-in hybrider. Dessa kan jag köra på el fram och tillbaka mellan jobb och affärer, så jag behöver endast köra hybridläge när det är släktträff på gång. Ja, att köra rent på el är väl en sanning med modifikation då både Niro och Ioniq använder bensinmotorn för att värma kupén under kallare dagar, men det blir ju i alla fall begränsat i jämförelse med en traditionell bil.

Dom bilar som låg i min plug-in topp 3 var: Kia Niro, Hyundai Ioniq och Toyota Prius. Prius plug-in har värmepump vilket leder till att "rent el-läge" faktiskt kan vara möjligt så länge det inte blir allt för kallt, men Priusen lider av en hel del andra saker som gjorde att den hamnade på en tredje plats i min bok.

Niro och Ioniq är väldigt lika varandra (till vissa delar identiska) och jag lutade först åt en Ioniq då den var billigare. Men jag visste att Bonus/Malus var på gång och var villig att vänta för att få några extra tusenlappar i bonus i jämförelse med den gamla supermiljöbilspremien. Dessutom var jag intresserad av att se hur denna bonus skulle påverka dom två modellerna. När månadsskiftet väl kom så visade det sig att Ioniq fick som förväntat en högre bonus med några tusen kronor jämfört med Niro. Valet kändes då förhållandevis självklart. Men när jag åter kollade med min Hyundai-återförsäljare så visade det sig att Hyundai i och med bonusen höjt grundpriset! Kia däremot hade istället en extrakampanj på sin Niro och därav var förutsättningarna vända.

Så då blev frågan, ska jag köpa en något effektivare bil för några tusenlappar extra? Det var inte jättestor prisskillnad men efter att jag funderat lite på det så insåg jag att även den lilla prisskillnaden skulle ta mig flera år att spara ikapp på bensin till släktresor mellan Niro och Ioniq. Valet föll därför slutligen på Niro och jag känner mig nöjd med valet i skrivande stund.

Båda bilarna är så snarlika att det endast är små-småsaker som skiljer dom åt. Men några små, snabba plus och minus så som jag ser det:
Niro:
+ En mer praktisk form gör baksätet användbart för vuxna och bagaget mer lättlastat.
+ 2 cm extra markfrigång (wow vilken skillnad! /s)
+/- Ser ut som en crossover/suv vilket jag egentligen tycker är tråkigt och lite av bilmodellernas motsvarighet till färgen grå eller brun. Men samtidigt smälter den in bland andra bilar, vilket jag tycker är positivt.

Ioniq:
+ En mer effektiv form gör att den drar lite mindre bensin, och också kommer några meter extra på el. Dock beror det självklart på hur föraren kör och kan vara
försumbart.
+ Känns som att man kör en lagom modern och annorlunda bil (speciellt i jämförelse med Prius).
+/- Utsidan är representerar bilens "roll" bättre, men den har ett fantastiskt fult Hyundai-märke i fronten på grund av att farthållarradarn göms emblemet.

I slutändan kunde jag leva med den ena eller den andra, men jag trodde faktiskt att Ioniq skulle bli billigare och därav välja den. När den sen blev dyrare, och det på grund av Hyundais "fulhöjning" så blev istället valet lätt åt andra hållet.

Det var i alla fall mina tankar, ta dom för vad dom är. Nästa bil blir förhoppningsvis en elbil då laddstruktur expanderar och framtidens elbilar troligtvis kommer kunna köra längre sträckor än idag. Mina framtida förhoppningar på den svenska kollektiva länstrafiken ställer jag mer reserverat till.

FL;LE
Det finns bara små praktiska skillnader mellan Niro och Ioniq. Jag valde Niro för att jag fick bättre pris på den i jämförelse med Ioniq.
Kia Niro PHEV 2018 PP2

Re: Frågor.

4
Jianrole skrev:Jag har beställt en Kia Niro Plug-in så kan svara på hur och varför jag har gjort som jag gjort (varning för subjektiva åsikter och egna värderingar). Dock kan jag inte komma med några erfarenhetsvärden vad det gäller mil på laddning i och med att jag inte har mer än provkörningar bakom ratten. Tror att det finns en tråd om det här på forumet dock. Hoppas du är sugen på att läsa, för nu blir det åka av! Kort sammanfattning finns annars i slutet!

Niro finns i skrivande stund i tre nivåer:
Advance (grundutförande)
Pluspaket 1 + 35-40 kkr
Pluspaket 2 (största paketet) + 20 kkr utöver PP1.

Grundutförandet är rätt så komplett i sig, du får t.ex. adaptiv farthållare, ACC, säkerhetssystem, rattvärme osv.
På mellannivå så får du utöver det bland annat en 7" pekskärm på radion (med lite fler funktioner såsom backkamera), parkeringssensorer bak, delläderklädsel.
På största paketet så läggs det till bland annat LED-strålkastare, läderklädsel, parkeringssensorer fram och nyckelfritt system med startknapp.

Jag tog inte med precis alla skillnader, bara några dom största exemplen. Om du är intresserad av dom exakta specifikationerna så finns dom på Kias hemsida. Själv tycker jag att båda paketen är rätt så prisvärda. Om man väljer PP1 eller PP2 landar lite i om man gillar nyckelfritt och parkeringssensorer fram tillräckligt mycket eller ej. Delläderklädseln är i mina ögon kanske till och med bättre i vissa väderlag än helläder. Man kan få med värme OCH ventilation till helläderklädseln men det en specialbeställning utöver PP2 och exakt pris vet jag inte för den investeringen.

Men för att ta orsak och resultat från början så var jag intresserad av att köpa nytt och kollade på runt på elbilar och plug-in hybrider sedan i höstas. Eftersom jag har förhållandevis nära till jobbet men långt till släkt så föll elbilen bort. Det hade fungerat med elbil om släkten inte bott i skog utan lämpliga snabbladdare på vägen och/eller om det fanns någorlunda fungerande kollektivtrafik, men eftersom landet ligger som det gör blev urvalet begränsat till plug-in hybrider. Dessa kan jag köra på el fram och tillbaka mellan jobb och affärer, så jag behöver endast köra hybridläge när det är släktträff på gång. Ja, att köra rent på el är väl en sanning med modifikation då både Niro och Ioniq använder bensinmotorn för att värma kupén under kallare dagar, men det blir ju i alla fall begränsat i jämförelse med en traditionell bil.

Dom bilar som låg i min plug-in topp 3 var: Kia Niro, Hyundai Ioniq och Toyota Prius. Prius plug-in har värmepump vilket leder till att "rent el-läge" faktiskt kan vara möjligt så länge det inte blir allt för kallt, men Priusen lider av en hel del andra saker som gjorde att den hamnade på en tredje plats i min bok.

Niro och Ioniq är väldigt lika varandra (till vissa delar identiska) och jag lutade först åt en Ioniq då den var billigare. Men jag visste att Bonus/Malus var på gång och var villig att vänta för att få några extra tusenlappar i bonus i jämförelse med den gamla supermiljöbilspremien. Dessutom var jag intresserad av att se hur denna bonus skulle påverka dom två modellerna. När månadsskiftet väl kom så visade det sig att Ioniq fick som förväntat en högre bonus med några tusen kronor jämfört med Niro. Valet kändes då förhållandevis självklart. Men när jag åter kollade med min Hyundai-återförsäljare så visade det sig att Hyundai i och med bonusen höjt grundpriset! Kia däremot hade istället en extrakampanj på sin Niro och därav var förutsättningarna vända.

Så då blev frågan, ska jag köpa en något effektivare bil för några tusenlappar extra? Det var inte jättestor prisskillnad men efter att jag funderat lite på det så insåg jag att även den lilla prisskillnaden skulle ta mig flera år att spara ikapp på bensin till släktresor mellan Niro och Ioniq. Valet föll därför slutligen på Niro och jag känner mig nöjd med valet i skrivande stund.

Båda bilarna är så snarlika att det endast är små-småsaker som skiljer dom åt. Men några små, snabba plus och minus så som jag ser det:
Niro:
+ En mer praktisk form gör baksätet användbart för vuxna och bagaget mer lättlastat.
+ 2 cm extra markfrigång (wow vilken skillnad! /s)
+/- Ser ut som en crossover/suv vilket jag egentligen tycker är tråkigt och lite av bilmodellernas motsvarighet till färgen grå eller brun. Men samtidigt smälter den in bland andra bilar, vilket jag tycker är positivt.

Ioniq:
+ En mer effektiv form gör att den drar lite mindre bensin, och också kommer några meter extra på el. Dock beror det självklart på hur föraren kör och kan vara
försumbart.
+ Känns som att man kör en lagom modern och annorlunda bil (speciellt i jämförelse med Prius).
+/- Utsidan är representerar bilens "roll" bättre, men den har ett fantastiskt fult Hyundai-märke i fronten på grund av att farthållarradarn göms emblemet.

I slutändan kunde jag leva med den ena eller den andra, men jag trodde faktiskt att Ioniq skulle bli billigare och därav välja den. När den sen blev dyrare, och det på grund av Hyundais "fulhöjning" så blev istället valet lätt åt andra hållet.

Det var i alla fall mina tankar, ta dom för vad dom är. Nästa bil blir förhoppningsvis en elbil då laddstruktur expanderar och framtidens elbilar troligtvis kommer kunna köra längre sträckor än idag. Mina framtida förhoppningar på den svenska kollektiva länstrafiken ställer jag mer reserverat till.

FL;LE
Det finns bara små praktiska skillnader mellan Niro och Ioniq. Jag valde Niro för att jag fick bättre pris på den i jämförelse med Ioniq.
Tack för väldigt omfattande svar. :thumbup:
Det händer att vi åker 4 vuxna, så ett br baksäte gör ju inget. Hyundais höjning (på electric blev den 23k kr.) gör att jag är lite negativ till Hyundai, just nu iaf.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Frågor.

5
klunken skrev:Dragvikt om man monterar dragkrok.
Niro = 1300kg
Ioniq = 750kg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Rejäl skillnad. Har krok idag på min Ceed...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"