Strul med DEFA Link motor- & kupévärmare
Postat: 23 feb 2018, 18:35
Tänkte bara dela med mig av strulet jag haft med värmepaketet från DEFA som jag beställde och fick installerat av Kia.
Dag ett när jag hämtat bilen och kört in i garaget kopplade jag in kabeln till motorvärmaren och kollade i appen att den var ansluten. Allt var ok.
Dag två, ska sätta igång värmen så jag kan provköra nya bilen. Appen säger att kabeln inte är ansluten. Kollar bilen och kabeln sitter i.
Åker till verkstan, som tur var hade dom en tekniker på plats trots att det var lördag. 45 minuters felsökning senare fungerade den igen. "Glapp i sensor" var problemet.
Efter ett par veckor hände samma sak igen, appen säger ingen kabel ansluten. Åker till Kia och får lämna in bilen direkt och får en lånebil.
Den här gången var det en kontakt som "behövde bytas". Har ingen mer info än så.
Och i måndags var det dags igen, samma fel igen, appen säger "Ingen kabel ansluten". Bokar en tid den här gången så dom har möjlighet att göra en fullständig felsökning. Igår hade jag bilen inne och dom fick byta både en kontakt och "laddaren" till DEFAn. Teorin är att det gått ström åt fel håll från batteriet till laddaren och då har den bränts. Lösningen som provas nu är att en "diod" har kopplats in mellan batteriet och laddaren så att strömmen bara kan gå mot batteriet.
Verkstan har monterat massor med DEFA förut så frågan är om det är något nytt i Niro PHEV som ställer till det med elsystemet?
Känns rätt skönt nu att det är Kia själva som monterat den, annars hade jag nog haft stora problem att få det löst på garantin.
Jag är väldigt nöjd över hur Kia i Linköping har hanterat det här hittills.
Är det någon mer som haft liknande problem?
Dag ett när jag hämtat bilen och kört in i garaget kopplade jag in kabeln till motorvärmaren och kollade i appen att den var ansluten. Allt var ok.
Dag två, ska sätta igång värmen så jag kan provköra nya bilen. Appen säger att kabeln inte är ansluten. Kollar bilen och kabeln sitter i.
Åker till verkstan, som tur var hade dom en tekniker på plats trots att det var lördag. 45 minuters felsökning senare fungerade den igen. "Glapp i sensor" var problemet.
Efter ett par veckor hände samma sak igen, appen säger ingen kabel ansluten. Åker till Kia och får lämna in bilen direkt och får en lånebil.
Den här gången var det en kontakt som "behövde bytas". Har ingen mer info än så.
Och i måndags var det dags igen, samma fel igen, appen säger "Ingen kabel ansluten". Bokar en tid den här gången så dom har möjlighet att göra en fullständig felsökning. Igår hade jag bilen inne och dom fick byta både en kontakt och "laddaren" till DEFAn. Teorin är att det gått ström åt fel håll från batteriet till laddaren och då har den bränts. Lösningen som provas nu är att en "diod" har kopplats in mellan batteriet och laddaren så att strömmen bara kan gå mot batteriet.
Verkstan har monterat massor med DEFA förut så frågan är om det är något nytt i Niro PHEV som ställer till det med elsystemet?
Känns rätt skönt nu att det är Kia själva som monterat den, annars hade jag nog haft stora problem att få det löst på garantin.
Jag är väldigt nöjd över hur Kia i Linköping har hanterat det här hittills.
Är det någon mer som haft liknande problem?