Sida 1 av 2

Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 10 okt 2017, 23:17
av Eken65
Någon som monterat värmare?

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 01 dec 2017, 19:06
av Ludde
När jag ska ladda blinkar lampan rött 3 ggr och inget händer sen. Någon som har råkat ut för samma sak?

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 07 dec 2017, 12:47
av Patrik74
Ludde skrev:När jag ska ladda blinkar lampan rött 3 ggr och inget händer sen. Någon som har råkat ut för samma sak?
När händer detta? Har endast sett detta när laddningen inte synkar på en snabbladdstation. Då är det bara att prova ett annat uttag.

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 04 jan 2018, 20:42
av Jörgen B
Har en tanke på att använda vanlig kupevärmare med 12V-230V inverter för att slippa starta bensinmotorn när det är kallt. Kör inte så långa sträckor så batterikapacitet finns, någon som har nån synpunkt?

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 04 jan 2018, 20:47
av Jörgen B
Råkade ut för röd blinkande lampa och sedan ingen laddning, visade sig att det var ett vanligt fel med sensorn till laddningsluckan, fick lämna in den och få sensorn bortkopplad eftersom det inte fanns någon lösning ännu...

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 04 jan 2018, 21:10
av Jörgen B
Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 05 jan 2018, 02:13
av Patrik74
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 05 jan 2018, 11:02
av Kim H
Ludde skrev:När jag ska ladda blinkar lampan rött 3 ggr och inget händer sen. Någon som har råkat ut för samma sak?
Det är inte så att du inte har bilen i P-läge?

Eller att du har råkat välja tidsstyrd laddning?

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 28 jan 2018, 14:34
av Hammarn
Jörgen B skrev:Har en tanke på att använda vanlig kupevärmare med 12V-230V inverter för att slippa starta bensinmotorn när det är kallt. Kör inte så långa sträckor så batterikapacitet finns, någon som har nån synpunkt?
En 12-230 converter lämnar inte den effekt som en kupévärmare behöver, om du inte har en riktigt rejäl variant. 12 V och 600 W (som nog är det minsta man kan ha) innebär 50 A ström, du får använda startkablar till den ...

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

Postat: 10 jan 2020, 14:55
av Kiabatt
Patrik74 skrev:
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.
Jag har märkt att om man kör bilen i hybridläge en bit på kalla mornar, för värmens skull, så drar den ungefär lika mycket bensin som när man kör på ren eldrift och med bensinmotorn endast som värmekälla. Fördelen är att det blir fortare varmt och att laddningen på EV-batteriet inte förbrukas.