Annons

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

11
martinaberg skrev:
FilipLyxell skrev: Säger ju sig själv? Bil från 2013 och en mobil vars första modell kom ut 2014 så finns ju inte stöd för den i bilen
Bilen bryr sig la inte vad det är för telefon som ansluter, bara det är rätt BT-protokoll, vilket det garanterat lär vara då man inte bygger bort gamla protokoll när nya versioner kommer.
Annars hade du ju varit "tvungen" att byta bil varje gång du bytte mobil...
Bilens stereo har ju en mjukvara för BT, den måste stämma med mjukvaran i telefonen också. Men telefonen blir ju ständigt uppdaterad och därmed mjukvaran för BT förnyas, dvs kommer inte stämma med mjukvaran i stereon och dom gamla stereona går ej att uppdatera mjukvaran på.

Så det kan t.o.m. vara så att du haft din telefon kopplad till bilen och allt har fungerat men sen gör du en uppdatering av telefonen och då kan det vara så sttt det inte fungerar längre
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Annons

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

12
FilipLyxell skrev:
martinaberg skrev:
FilipLyxell skrev: Säger ju sig själv? Bil från 2013 och en mobil vars första modell kom ut 2014 så finns ju inte stöd för den i bilen
Bilen bryr sig la inte vad det är för telefon som ansluter, bara det är rätt BT-protokoll, vilket det garanterat lär vara då man inte bygger bort gamla protokoll när nya versioner kommer.
Annars hade du ju varit "tvungen" att byta bil varje gång du bytte mobil...
Bilens stereo har ju en mjukvara för BT, den måste stämma med mjukvaran i telefonen också. Men telefonen blir ju ständigt uppdaterad och därmed mjukvaran för BT förnyas, dvs kommer inte stämma med mjukvaran i stereon och dom gamla stereona går ej att uppdatera mjukvaran på.

Så det kan t.o.m. vara så att du haft din telefon kopplad till bilen och allt har fungerat men sen gör du en uppdatering av telefonen och då kan det vara så sttt det inte fungerar längre
Fast det där är ren BS. Bluetooth är och har alltid varit bakåtkompatibelt.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

13
När det gäller Äpple-enheter är det känsligt med "för ny" mjukvara i telefonen ( gäller även andra fabrikat ) jämfört med vad som finns i AVN eller radio. Då kan funktionaliteten försämras eller upphöra.
Även installerade tredje-parts-appar som t.ex. försäljarblockerare eller reklamstoppare kan störa funktionen.
Denna info har Kia på sin sida om telefonkompabilitet...
Gå in och kolla om din telefon och mjukvara är med i listan.

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

14
HellboyElvis skrev:När det gäller Äpple-enheter är det känsligt med "för ny" mjukvara i telefonen ( gäller även andra fabrikat ) jämfört med vad som finns i AVN eller radio. Då kan funktionaliteten försämras eller upphöra.
Även installerade tredje-parts-appar som t.ex. försäljarblockerare eller reklamstoppare kan störa funktionen.
Denna info har Kia på sin sida om telefonkompabilitet...
Gå in och kolla om din telefon och mjukvara är med i listan.
Var hittar man denna lista ?
KIA:s hemsida är ju rena mardrömmen.

Bl.a stod det att man alltid har de senaste kartorna i navigationssystemet
om man gör servicen hos en auktoriserad serviceverkstad.
Jo, pyttsan ja!
Hur aktuella är kartorna då man servar bilen enl. 2 år/ 3000 mil. För de som kör 1500-2000 mil./år ??
En vanlig navigator man köper på t.ex ElGiganten får man uppdatera 2-3 ggr/år om man registrerat den på tillverkarens hemsida
med e-post adress.
Mailade KIA Sverige om det och de höll med och skulle ta bort denna text. Vet ej om de gjort det
då jag nu inte kan hitta nåt om service/navigator.
Länken i KIA navigator instruktionsboken går till. http://www.navigation.com/Kia
Där står det när man valt KIA :Navigation.com does not distribute Kia map updates. For more information, click the button below to access the official Kia website.
Sedan när man klickar vidare så kommer man ju till den vanliga KIA Sverige hemsidan där man inte hittar något.

Köpte en ny Carens i maj och inte ens då vid leveransservicen hade de uppdaterat navigatorn vilket jag upptäckte efter några dagar.
Det kostar enl. KIA.auktoriserad verkstad 995.00 kr att få navigatorn uppdaterad emellan servicetillfällena.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

15
Nu har jag inte servat min nuvarande bil än. Min Ceed jag hade innan fick uppdateringar av kartan vid service. Vid ett tillfälle gjorde de även det när de hade bilen inna för annat fel. Fast det kan varit en buggrättning i systemet som gjorde då också.


TheFlyer skrev:
HellboyElvis skrev:När det gäller Äpple-enheter är det känsligt med "för ny" mjukvara i telefonen ( gäller även andra fabrikat ) jämfört med vad som finns i AVN eller radio. Då kan funktionaliteten försämras eller upphöra.
Även installerade tredje-parts-appar som t.ex. försäljarblockerare eller reklamstoppare kan störa funktionen.
Denna info har Kia på sin sida om telefonkompabilitet...
Gå in och kolla om din telefon och mjukvara är med i listan.
Var hittar man denna lista ?
KIA:s hemsida är ju rena mardrömmen.

Bl.a stod det att man alltid har de senaste kartorna i navigationssystemet
om man gör servicen hos en auktoriserad serviceverkstad.
Jo, pyttsan ja!
Hur aktuella är kartorna då man servar bilen enl. 2 år/ 3000 mil. För de som kör 1500-2000 mil./år ??
En vanlig navigator man köper på t.ex ElGiganten får man uppdatera 2-3 ggr/år om man registrerat den på tillverkarens hemsida
med e-post adress.
Mailade KIA Sverige om det och de höll med och skulle ta bort denna text. Vet ej om de gjort det
då jag nu inte kan hitta nåt om service/navigator.
Länken i KIA navigator instruktionsboken går till. http://www.navigation.com/Kia
Där står det när man valt KIA :Navigation.com does not distribute Kia map updates. For more information, click the button below to access the official Kia website.
Sedan när man klickar vidare så kommer man ju till den vanliga KIA Sverige hemsidan där man inte hittar något.

Köpte en ny Carens i maj och inte ens då vid leveransservicen hade de uppdaterat navigatorn vilket jag upptäckte efter några dagar.
Det kostar enl. KIA.auktoriserad verkstad 995.00 kr att få navigatorn uppdaterad emellan servicetillfällena.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

18
TheFlyer skrev:Köpte en ny Carens i maj och inte ens då vid leveransservicen hade de uppdaterat navigatorn vilket jag upptäckte efter några dagar.
Det kostar enl. KIA.auktoriserad verkstad 995.00 kr att få navigatorn uppdaterad emellan servicetillfällena.

Har du köpt en helt ny bil och uppdateringen fanns innan du köpte SKA dom fixa det åt dig gratis. Dom hade inte gjort d på min heller när jag hämta de ut den. Ställde bara frågan om dom verkligen lämnar ut en ny bil utan att uppdatera till senaste programvaran? Svaret var att naturligtvis ska den nyaste programvaran vara installerad så lämnade bara in bilen så dom fick fixa utan kostnader :)

Tycker du ska kräva att få uppdateringen gratis helt klart annars så byt firma till en som tar hand om sina kunder...
Top-notch Сasual Dating
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"