Annons

Re: GT line 2016 Gps och Radio

21
Eftersom återförsäljaren/verkstaden inte får betalt för uppdatering, har de fått rätt att ta en avgift om max 995:- utanför servicetillfälle.
Annars hade det varit huvudsysslan för verkstaden, då en uppdatering kan ta nästan 2 timmar.
Och en huvudsyssla utan det minsta betalt är ju inte särskilt lockande eller...
Annons

Re: GT line 2016 Gps och Radio

22
MeanMike1 skrev:Läste idag på kias sida att man bara får uppdatering av kartor ihop med service. Jag kör inte mer än just 1500mil per år, det betyder ju att jag bara får uppdaterat vart annat år!!! va e det för service. jag åker med husvagn ner i europa varje år o behöver nyaste kartan. 995 spänn vill dom ha om jag ska uppdatera bara kartan. Uppfattar ni det så också. detta va inget jag fick veta när jag köpte bilen.
Har du uppdateringar en gång om året, så får du ringa din verkstad och be att de uppdaterar - det ingår ju.
Står ju överallt i Kias reklam/info o.s.v. att det ingår så det kan de inte säga nej till. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: GT line 2016 Gps och Radio

24
HellboyElvis skrev:Ingår - vid service... ;)
Så då straffar Kia de som inte kör 3000 mil/år, på sätt och vis?
7 års kartuppdatering, då tänker man ju själv, en gång/år. Men det kan ju även betyda en uppdatering om 7 år...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: GT line 2016 Gps och Radio

25
Som flera gånger tidigare påpekats här: beror på hur kundinriktad din ÅF är....... KIAs inställning är inte att mycket skryta med i detta fall. Reklamen säger en sak........
Hos den ÅF som lägger på denna avgift är naturligtvis inte kartuppdateringarna gratis, även om man kallar det "avgift".

För övrigt så är ingen mekaniker fjättrad vid bilen under uppdateringar. Man startar dom och sedan krävs ingen handpåläggning av mekanikern förrän det är klart - han/hon hinner dra in flera kronor till verkstad/ÅF genom att syssla med annat under tiden.

Vill man komma över HEREs kartor oftare än en gång per år, kan man ladda HEREs gratisapp HERE WEGO och de kartor man behöver - också gratis! De går för övrigt att använda off-line om man vill.
Jag har använt HERE på min iPhone länge vid utlandsresor både med och utan bil och det fungerar alldeles förträffligt - med röstguidening via BT i bil.
Eftersom HERE även har en webbversion av sin app, kan man där planera sin resa med resmål, hotell, POIs mm och få dem gratis synkade till telefonen. Mycket smidigt! Helt utan "avgift" ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: GT line 2016 Gps och Radio

26
Jag åkte inom Hedins-bil i Halmstad och frågade om kart-uppdatering, och svaret va tveklöst att dom tar 995:- om man vill ha uppdaterat utanför servicen.
Fruktansvärt dåligt av Kia och av Hedins-bil. Jag som kör ca 1500 mil om året får då 3 uppdateringar under 7 år. Vet inte om det rimmar med "fria uppdateringar i 7-år"
Man kanske skulle kolla med konsumentombudsmannen om dom kan skriva så?
Så ett gott ordspråk i detta är väl:
Vad hjälper det att en ko mjölkar 10 liter, om den sen skiter i spannen............
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Re: GT line 2016 Gps och Radio

27
HUR kan det vara fruktansvärt dåligt?? Det är ju FRIA uppdateringar i 7 år i samband med service!!
För en del innebär det 8-10 uppdateringar i samband med service på dessa 7 år (förutsatt att det finns nya uppdateringar då såklart)

"För övrigt så är ingen mekaniker fjättrad vid bilen under uppdateringar"...
Men lyften/platsen är ju upptagen av bilen och viss övervakning måste ske under tiden, så teknikern är faktiskt ändå ganska bunden...
Så därför "lönar" det sig bara undertiden en service utförs. Och med "lönar" sig menar jag att det tar bara teknikern ca 10 minuter av hans redan pressade tidsschema att trycka in uppdateringen under tiden.

Försök sätta er in i lite andra perspektiv innan kräkning sker. :sick: :thumbup:

Re: GT line 2016 Gps och Radio

28
HellboyElvis skrev: Försök sätta er in i lite andra perspektiv innan kräkning sker. :sick: :thumbup:
Hur skulle det se ut....det här är ju ett forum på Internet... :)

Är det någon som har koll på om det kommer Android Auto till Ceed GT Line också? Dvs den utan CD (AVN 2.0?).
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: GT line 2016 Gps och Radio

30
HellboyElvis skrev:Tyvärr verkar det som att AVN 2.0 inte kan få det pga begränsad prestanda/kapacitet i hårdvaran.
Bara vissa AVN 4.x och iAVN som klarar av det.
Synd då GT Line presenteras lite som ett lite vassare paket, men det har ju egentligen ingen större betydelse för mig, det var ju inte för Android Auto jag köpte bilen... :)
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"