Annons

ESP - ABS OCH STYRSERVO LARMAR

1
Hej, har en kia ceed årsmodell 2013
Fick i dagarna under semester i fjällen larm och ESP, ABS och styrservon, stängd av bilen och när jag startade den igen så försvann larmen.

Var inne på verkstad (under semestern) då det varit strul med att solonoiden klickar och bilen inte velat starta.
Vid provkörning av verkstaden fick de samma larm, de kopplade upp sig och kunde se att höger abs-sensor fram gav ett intermittent fel ev jordfel.

Ngn som råkat ut för samma fel med att esp, abs och styrservon? Hittat begagnade abs sensorer, är det ngn som bytt en sådan?

Försökt hitta ngt i forumet men det som finns är på den samma modellen av ceed.

Tacksam för svar
Annons

Re: ESP - ABS OCH STYRSERVO LARMAR

2
Jag hade min bil inne för beläggbyte fram! Efter det lös ABS, servolampa mm. Även farthållaren slutade fungera samt givetvis styrservon. Efter avläsning av felkoder konstaterades att vänster ABS sensor var trasig. Beställde ny och fick den bytt. Därefter fungerade allt som det skulle igen.
ABS sensorn har alltså multipla funktioner. Sensor för den dynamiska styrservon. Givare för farthållning. Givare för anti-spinn system. Givare för anti-sladd system!
Finns kanske fler, men dessa vet jag. Så det är bara att fixa! I ditt fall skulle det kunna vara oxider i en kontakt som genererar problemet. Börja där!
KIA CEED II Sportwagon 2013 1,6 CRDi
Skriv svar

Återgå till "Problem"