Annons

Låscylinder avtagbar dragkrok

1
Hej,
I samband med besiktning så fick jag en 2:a då förra ägaren har tagit bort låscylinder på den avtagbara dragkroken. Är bara ett hål där den ska sitta. Är lagom sugen på att köpa en helt nytt dragkrokspaket. Skulle helst bara vilja sätta in en ny låscylinder! Förstod på besiktningsmannen att dragets låscylinder ska finnas men det kontrolleras inte om det faktiskt funkar, någon som kan bekräfta? Någon som har några lösningar eller idéer? Har en sån här dragkrok https://www.autoexperten.se/tillbehor/d ... a-hyundai/
Det är själva låscylinder i ”vredet” som saknas.

Om den inte går att laga så reggar vi hellre om bilen så den är utan drag. Vad krävs för de? Måste hela monteringssatsen tas bort eller är det bara att lämna in dragkroken och typa om bilen?

Tack på förhand
Annons

Re: Låscylinder avtagbar dragkrok

2
Det är fel. Behöver inte finnas en låscylinder. Däremot så får du nedslag på om säpofunktionen på vredet inte är fullt fungerande, tex där du behöver dra ut eller trycka in för att sen vrida. Låset är bara där för din skull för att inte få kroken stulen om den sitter på bilen.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Låscylinder avtagbar dragkrok

3
Hej,
Svårt att motsäga besiktningen. Det är alltså själva låscylinderna där en nyckel går att sätta in som saknas. Besiktningssnubben påstod att det är nya regler sen i september i år. Inget fel på "säpofunktionen" som du kallar den. Går utmärkt att trycka in den och vrida. Jag vet att låset bara är där för att inte få kroken stulen.

Hur fan går jag vidare och säger att besiktningspersonen har fel då? Var carspec...

Re: Låscylinder avtagbar dragkrok

4
Pro_stuff skrev:Hej,
Svårt att motsäga besiktningen. Det är alltså själva låscylinderna där en nyckel går att sätta in som saknas. Besiktningssnubben påstod att det är nya regler sen i september i år. Inget fel på "säpofunktionen" som du kallar den. Går utmärkt att trycka in den och vrida. Jag vet att låset bara är där för att inte få kroken stulen.

Hur fan går jag vidare och säger att besiktningspersonen har fel då? Var carspec...
Spärrfunktion ska det stå.
Okej, kan ju va som du säger att det är en ny regel som jag inte hade hört. Men det jag vet att så har det iallafall inte varit förut.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Låscylinder avtagbar dragkrok

5
Pro_stuff skrev:Hej,
Svårt att motsäga besiktningen. Det är alltså själva låscylinderna där en nyckel går att sätta in som saknas. Besiktningssnubben påstod att det är nya regler sen i september i år. Inget fel på "säpofunktionen" som du kallar den. Går utmärkt att trycka in den och vrida. Jag vet att låset bara är där för att inte få kroken stulen.

Hur fan går jag vidare och säger att besiktningspersonen har fel då? Var carspec...
Spärrfunktion ska det stå.
Okej, kan ju va som du säger att det är en ny regel som jag inte hade hört. Men det jag vet att så har det iallafall inte varit förut.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Låscylinder avtagbar dragkrok

10
Vet flera som har blivit tvungna att borra
Ur cylindern för att dom
Har slarvat med kroken och låtit den sitta fast den inte används vilket resulterar till att låset kärvar ihop och dom får då 2:a på besiktningen men då efter att dom tagit bort cylindern så har det inte varit några problem
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Problem"