Annons

Laddning generator

1
Hej

Har en KIA Ceed 1.6 CRDi GT-line 2016.
Tre veckor efter att jag köpt (november 2018) bilen klickade det bara när jag skulle starta bilen.
Vid tredje vridning på nyckeln gick bilen i gång i stället för ett klick.
Laddade batteriet i ca.12 tim och sedan fungerade den ok i några dagar.
Då återkom felet igen och försvann efter att återigen ladda den med CTEC-laddare.
Troligen en cell I batteriet som lagt av (hade ett liknande problem för länge sedan med ett batteri från OKQ8 som de efter intyg från en bil-elektrisk firma blev tvungna att byta ut på garantin då Bil-elektrikern sa att det var en cell som var problemet).
Kontaktade då Framtida Bil i Köping och ägaren bytte ut mitt det gamla batteriet mot ett helt nytt Tudor Start-Stop AGM TK700.
Vilken servicevilja de har på Framtida Bil i Köping https://framtidabil.se/ vill jag bara säga. Min bil är ju inte ens en Start-Stop och batteriet de bytte till kostar närmare 3000 kr.

Allt frid och fröjd fram till 21/2 2019 då bilen vägrade att starta igen.
Inga klick denna gång utan batteriet var för urladdad för att fungera.
Hade då redan i januari införskaffat mig en CTEK Sense https://www.ctek.com/se/products/vehicl ... tery-sense som nu var inkopplad.
Den visade att batteriet endast hade 40% laddning kvar.
Bilen hade då stått i 2 dygn utan någon användning.
Åker med den till mitt arbete 3-4 gånger/vecka, en resa på ca. 13 mil/T&R
Laddade upp batteriet igen och började följa laddningen i realtid via appen som man kopplar i hopp med denna CTEK Sense och till min förvåning så laddade den endast
12,2-12,7 Volt 95% av tiden då man körde med bilen.
Några enstaka gånger har den laddat 14,2 V i under kortare körningar på 1-2 mil.
Men varje resa till jobbet på 6,5 mil så laddar den först drygt 14 V i 2-3 min. för att sedan sjunka ner till 12,2-12,7 V resten av resan.

1.Ska generatorn verkligen ladda så här ?
2.Ska generatorn ladda med mindre laddström om batteriet blivit fulladdad med batteriladdare under 12-24 tim. ?

Har en tid hos Framtida Bil i Köping på tisdag så att de skall mäta generatorn. Visade dem skärmdumpar från CTEK Sense appen i min iPhone och de ställde sig
helt frågande till både appen och datan i den.
Som tur så har jag ju handlat hos troligen den bästa återförsäljaren av KIA i hela Mellansverige så jag känner mig hoppfull om att de åtgärdar detta på garantin.
De har bl.a ett bonussystem på originalservice och fri lånebil vid service. Vidare är de bland de billigaste på service enl. Vi Bilägare:s granskning
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Annons

Re: Laddning generator

2
1. Ja, generatorn laddar inte mer än den behöver.
2. Är batteriet laddat och batterisensorn känner av det, så laddar inte generatorn mer än när det behövs.

Du vet troligtvis om det, men laddarens minus bör kopplas till bilens jord och inte direkt på batteripolen.

Sensorn som sitter på minuspolskon blir lurad om man laddar direkt på batteriet och registrerar inte batteriets laddningsstatus förrän en bra stund efter start.
En laddning över natten t. ex. kan öka batteriets SOC ( State Of Charge ) från 65% till 90% och vet inte sensorn om detta kan det bli galet.
Laddar man via jord kan sensorn registrera laddningen och därefter anpassa generatorladdning bättre.
( Batterisensorn har en kalibreringstid på 4 timmar.)
Skriv svar

Återgå till "Problem"