Koppling tar långt ner KIA Ceed 2013. *Lovar att skriva lösning*
Postat: 11 jan 2019, 11:56
Hej!
Vill börja med att skriva att jag inte lämnar trådar öppna, någonsin.
Markerar med "löst" oavsett vad lösningen blev, för att fler ska kunna ha nytta av detta.
Alldeles för många trådar är avslutade med att någon skrivit "hur gick det?".
Dåså.
Kia ceed 1.6d 2013, köpte den ny och har ny dragit iväg nästan 18000mil.
Gillar bilen skarpt.
Flyger igenom besiktning, som den vore ny och då är detta en bil som jag servat och så, dock är den långt ifrån välskött med tvättar och annat, alltså en "bruksbil".
Det är en executive, så rolig är den.
Så rolig att vi inte bytt till senare varianter av ceed, då det rent utrustningsmässigt hade varit stora kliv neråt.
Då ska jag inte ens tala om de pinsamma 2019 varianterna som kommit hittils...
Nåja.
Problemet för oss är att kopplingen börjat ta allt längre ner, alltså mot golvet.
Detta har varit ett pågående problem, som förvärrats.
Nu är den på den gräns att jag får växla lite lugnt, för att synkringarna ska hinna stanna, kopplingen frikopplar alltså endast med pedalen i mattan.
Jag har läst på en del och tagit del av allt ifrån vettiga till totalt vettlösa idéer.
En som jag köpte var att slavcylindern dragit in luft, så slaglängden blivit för kort.
Luftade utan resultat och bytte till och med ut den igår.
Exakt samma resultat. (jajamen, jag har luftat, med vaccum till och med, nej, det är ingen luft i).
Kopplingen är inte sliten, den har inga tendenser alls till att slira, inte ens vid hög belastning med släp.
En sak jag testade, för att få "pinnen" från slavcylinderna att trycka längre fram, alltså mot kopplingsarmen på växellådan, var att lägga mellan en mutter.
Då var det helt kört, frikopplade inte alls.
Detta förstår jag inte riktigt varför det blev så?
Är det någon som har en idé?
Det enda jag kan tänka mig skulle kunna orsaka detta är att om solfjädern i tryckplattan blivit lite utmattad, så de behöver tryckas längre för att frikoppla lamellen.
Det andra alternativet som eventuellt skulle kunna krångla är pinnen som går mellan kopplingspedalen och huvudkopplingscylindern.
Den är av plast och sitter runt en rund metallknort på kopplingspedalen.
Det hålet har blivit lite avlångt, kanske någon millimeter ovalt.
Känns dock lite konstigt att det lilla spelet kan göra så mycket.
När jag tittar på slavcylinderns rörelse, ser den helt normal ut.
Jag anser att den faktiskt har ganska långt slag, som det ska vara.
Man kan naturligtvis lämna in bilen till Hedin.... Hahahhaha!!!!!!!
Tacksam för support, om någon kan ge,
Ha en fin dag!
mvh Alexander
Vill börja med att skriva att jag inte lämnar trådar öppna, någonsin.
Markerar med "löst" oavsett vad lösningen blev, för att fler ska kunna ha nytta av detta.
Alldeles för många trådar är avslutade med att någon skrivit "hur gick det?".
Dåså.
Kia ceed 1.6d 2013, köpte den ny och har ny dragit iväg nästan 18000mil.
Gillar bilen skarpt.
Flyger igenom besiktning, som den vore ny och då är detta en bil som jag servat och så, dock är den långt ifrån välskött med tvättar och annat, alltså en "bruksbil".
Det är en executive, så rolig är den.
Så rolig att vi inte bytt till senare varianter av ceed, då det rent utrustningsmässigt hade varit stora kliv neråt.
Då ska jag inte ens tala om de pinsamma 2019 varianterna som kommit hittils...
Nåja.
Problemet för oss är att kopplingen börjat ta allt längre ner, alltså mot golvet.
Detta har varit ett pågående problem, som förvärrats.
Nu är den på den gräns att jag får växla lite lugnt, för att synkringarna ska hinna stanna, kopplingen frikopplar alltså endast med pedalen i mattan.
Jag har läst på en del och tagit del av allt ifrån vettiga till totalt vettlösa idéer.
En som jag köpte var att slavcylindern dragit in luft, så slaglängden blivit för kort.
Luftade utan resultat och bytte till och med ut den igår.
Exakt samma resultat. (jajamen, jag har luftat, med vaccum till och med, nej, det är ingen luft i).
Kopplingen är inte sliten, den har inga tendenser alls till att slira, inte ens vid hög belastning med släp.
En sak jag testade, för att få "pinnen" från slavcylinderna att trycka längre fram, alltså mot kopplingsarmen på växellådan, var att lägga mellan en mutter.
Då var det helt kört, frikopplade inte alls.
Detta förstår jag inte riktigt varför det blev så?
Är det någon som har en idé?
Det enda jag kan tänka mig skulle kunna orsaka detta är att om solfjädern i tryckplattan blivit lite utmattad, så de behöver tryckas längre för att frikoppla lamellen.
Det andra alternativet som eventuellt skulle kunna krångla är pinnen som går mellan kopplingspedalen och huvudkopplingscylindern.
Den är av plast och sitter runt en rund metallknort på kopplingspedalen.
Det hålet har blivit lite avlångt, kanske någon millimeter ovalt.
Känns dock lite konstigt att det lilla spelet kan göra så mycket.
När jag tittar på slavcylinderns rörelse, ser den helt normal ut.
Jag anser att den faktiskt har ganska långt slag, som det ska vara.
Man kan naturligtvis lämna in bilen till Hedin.... Hahahhaha!!!!!!!
Tacksam för support, om någon kan ge,
Ha en fin dag!
mvh Alexander