15
av Christer Croneld
Jag har samma kopplingsproblem med min Ceed SW 1,4 CRDI 2014 som jag kört 11000mil. Ända sen bilen var ny har jag upplevt att kopplingen tar allt för långt ner. Kopplingen slirar inte, den hugger inte, det tar bara allt för nära golvet. Vid alla servicetillfällen på KIA verkstaden har jag anmärkt på detta, bett att få den justerad, men alltid fått undvikande svar, “skall vara så, hann inte, kan inte känna nåt fel.”
Man vänjer sig vid bilens egenheter, men när någon ovan skall köra blir det alltid tjuvstopp.
När jag vill byta in bilen uppmärksammar man felet och då blir förklaringen en annan.
Man påstår att kopplingen är utsliten och slitdelar inte går på garantin. Ca:14000kr lyder kostnadsförslaget för att renovera kopplingen!
Jag känner mig lurad och besviken, känns som man hela tiden mörkat ett känt fel. Vad jag kan läsa på nätet är felet inte direkt ovanligt hos både KIA och Hyundai.
Under mina mer än 50år med bilkörning har jag ALDRIG lyckas slita ut en koppling.
Vad är era erfarenheter? Är inte detta ett konstruktionsfel?