Annons
Annons

Re: Koppling tar långt ner KIA Ceed 2013. *Lovar att skriva lösning*

13
Lamell och tryckplatta är slitdelar normalt sett.
Men om felet ligger i lamellen (tex svängningsupptagarna sönder eller rostiga splines i centrum/ingående axel) är det också garanti och då bytes hela kopplingen. Ovanligt, men det händer...

Vanligast är oljeläckage genom packbox på motor och/eller växellåda (som i många fall kontaminerar lamellen, tryckplattan och urtrampningslagret. dvs även här bytes kopplingen)

Det sista alternativet (om inget av ovanstående passar in) är vårdslös körning / vilande fot på kopplingen / koppling nertryckt vid rödljus / hörselskadad pensionärsslirning vid igångkörning etc.
Dessa är kundbetalande jobb.

Re: Koppling tar långt ner KIA Ceed 2013. *Lovar att skriva lösning*

15
Jag har samma kopplingsproblem med min Ceed SW 1,4 CRDI 2014 som jag kört 11000mil. Ända sen bilen var ny har jag upplevt att kopplingen tar allt för långt ner. Kopplingen slirar inte, den hugger inte, det tar bara allt för nära golvet. Vid alla servicetillfällen på KIA verkstaden har jag anmärkt på detta, bett att få den justerad, men alltid fått undvikande svar, “skall vara så, hann inte, kan inte känna nåt fel.”
Man vänjer sig vid bilens egenheter, men när någon ovan skall köra blir det alltid tjuvstopp.
När jag vill byta in bilen uppmärksammar man felet och då blir förklaringen en annan.
Man påstår att kopplingen är utsliten och slitdelar inte går på garantin. Ca:14000kr lyder kostnadsförslaget för att renovera kopplingen!
Jag känner mig lurad och besviken, känns som man hela tiden mörkat ett känt fel. Vad jag kan läsa på nätet är felet inte direkt ovanligt hos både KIA och Hyundai.
Under mina mer än 50år med bilkörning har jag ALDRIG lyckas slita ut en koppling.
Vad är era erfarenheter? Är inte detta ett konstruktionsfel?
Skriv svar

Återgå till "Problem"