Annons

Repiga sidorutor

1
Är det någon mer än mig som lyckats få ner smuts mellan gummilist och ruta, så att den uppenbarligen fastnat i textilen vilket resulterat i mängder av lodrätta repor (gnisslar när jag kör rutan ner och upp, omöjligt att få bort smutsen som kommit in och fastnat).
Samtliga mina rutor har nu lodrätta repor. Någon som har/har haft samma problem och hur löste ni isåfall det?, garanti?/försäkringsbolag. Jag kan se en liten men en skillnad på mina gummilister och arbetskamratens, samma årsmodell (han har inte detta problem).
Ceed 2014
Annons

Re: Repiga sidorutor

3
HellboyElvis skrev:Tror inte garantin täcker detta då det är yttre åverkan. Eventuellt försäkring om flera rutor blivit repade.
Enklast är att plocka av listen och tvätta den samt blåsa rent med tryckluft och sätta tillbaka igen.

Hej.
Tack för svaret, nej Kia kände inte till detta problem=ej garanti. Men jag kan spontant tycka att det är märklig utformning på gummilisten, den går nästan mot rutan, med någon millimeters glapp så att skiten på rutan skrapas av mot textilremsan som ligger mot rutan och fastnar där. Jag själv tycker att det är en konstruktionsmiss, men är jag ensam om detta problem så är det nog ett icke problem för KIA. Vad det gäller försäkringsbolaget återstår att se, skall ringa dom om ett par dagar och höra mig för.

Re: Repiga sidorutor

4
Det är visst garanti.
Fick detta utfört på min förra cee’d då bytte dom ut alla listerna tills förbättrade samt de sidorutor som blivit repiga.
Gå tillbaka till din Kia-verkstad och be dom söka upp en tsb med nr
KFE14-91-V081-JD
Så ska du få se att det löser sig
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Repiga sidorutor

5
FilipLyxell skrev:Det är visst garanti.
Fick detta utfört på min förra cee’d då bytte dom ut alla listerna tills förbättrade samt de sidorutor som blivit repiga.
Gå tillbaka till din Kia-verkstad och be dom söka upp en tsb med nr
KFE14-91-V081-JD
Så ska du få se att det löser sig
Tusen tack för tipset, skall prova idag, återkommer med svar om hur det gick.

Re: Repiga sidorutor

6
Filip har rätt. Det finns en field fix på detta. Hade glömt att denna fanns då den är typ 3 år gammal och alla berörda bilar borde vara åtgärdade redan.
Det är en annan utformning på skraplisten. Den du har är enkel och den nyare är dubbel (enkelt uttryckt).
Och de rutor som har synbart störande repor byts ut mot nya i samma veva.
Det kräver dock att du har garantin kvar på bilen för att den ska gälla, men det antar jag att du har...

Re: Repiga sidorutor

8
HellboyElvis skrev:Filip har rätt. Det finns en field fix på detta. Hade glömt att denna fanns då den är typ 3 år gammal och alla berörda bilar borde vara åtgärdade redan.
Det är en annan utformning på skraplisten. Den du har är enkel och den nyare är dubbel (enkelt uttryckt).
Och de rutor som har synbart störande repor byts ut mot nya i samma veva.
Det kräver dock att du har garantin kvar på bilen för att den ska gälla, men det antar jag att du har...
Kan ju vara så att många inte åtgärdat det pga att dom fått veta att glasskador ej är garanti? Dålig koll hos verkstäderna tycker jag. Dock så brukar inte kundmottagarna ha så stor koll på dom åtgärder som finns utan den kunskapen finns hos dom i verkstaden
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Problem"