Annons

ang en 16 år modell av Ceed

1
Hej alla,

Har idag lämnat in bilen på serviceåtgärd och har sedan jag köpte bilen sagt till om felet men reperatören fann inte något fel på bilen,
3-4:ans växel-lägen fungerar inte som de skall.
Beskrivning av vad som händer:
växlar från 2 till trean det går trögt men man kan föra in växlen med milt våld, från trean till fyran kan ej föra in den i läge utan det är ngt som håller den innan växelläget, drar med hårt våld med handen men kan inte får in den, väntar 10 sekunder sedan får vara distinkt och får in växeln, men detta fel uppkommer bara när man kört bilen långt eller i varmt väder det är vad jag kommer ihåg, men idag ringer de på eftermiddagen att de inte kan påkalla detta fel alltså då inget fel, ber dem ringa Kia service, Detta är KCmotor Malmö, de ber mig komma ner och då att jag skall ta fram felet....
Det var en servicekvinna som trodde det kunde vara synkringarna eller något annat därför ville de ha bilen i 3 dagar, och då dela lådan och se vad som var på tok, nu är ej denna kvinna där utan en ny kille, Vad kan vara problemet i denna låda tror ni?
De har varken öppnat lådan eller bytt olja i den, utan bara kört bilen och inte fått fram felet utan säger inget fel, ber dem att kontakta Kia Sverige för att de skall kanske ha något svar varför det är bara på denna växellåda/axel det strular ibland.
En kompis trodde att det kunde också vara urtramningslager eller koppling, vad tror ni?

Tommy
Annons

Re: ang en 16 år modell av Ceed

2
Låter som dåliga synkringar och/eller hylsa mellan 2-3 och 3-4. Går bara att konstatera genom att riva lådan och kontrollera/mäta. Och går bara på garanti om fel hittas, annars är det kundbetalt jobb...
Dock är första steget att byta växellådsoljan och provköra, vid tveksamma/diffusa fel.

Re: ang en 16 år modell av Ceed

3
HellboyElvis skrev:Låter som dåliga synkringar och/eller hylsa mellan 2-3 och 3-4. Går bara att konstatera genom att riva lådan och kontrollera/mäta. Och går bara på garanti om fel hittas, annars är det kundbetalt jobb...
Dock är första steget att byta växellådsoljan och provköra, vid tveksamma/diffusa fel.
tack så mycket för svaret,

//Tommy
Skriv svar

Återgå till "Problem"