Annons

Kia ceed 2011 - 2012 vad är vanligaste felen?

1
Hej!
Är inne på att köpa en beg Kia ceed runt 2012:a.
Vad är dom vanligaste problemen med dom?
Man har hört om bromsskivor som slår sig, bilbatteri som laddar ur sig, koppling som ev måste bytas mellan 15000-20000 mil.
Vad är det annars för problem man ska titta efter?

Angående med att bilbatteriet laddat ur sig har dom kommit på vad orsaken är?
O angående kopplingsbyte. Varför byts kopplingen så tidigt? Är kopplingen för klent byggd eller vad är orsaken?
Tackar för alla svar o tips!
Annons

Re: Kia ceed 2011 - 2012 vad är vanligaste felen?

2
Bensin eller diesel?
Inte upplevt att kopplingen behöver bytas, inte heller att batteriet skulle ladda ur sig.
Bromsarna beror ju på hur tidigare ägare kört. Även kopplingen då.
På Ceed ED finns inget som brukar dra tjuvström, så ålder och kondition på batteriet är avgörande.

Det finns en kampanj på ED där man kontrollerar och rostskyddar chassit, då man sett att det ibland rostar hål på vitala delar.
Och på dieselmotorer kan kan turbon börja vissla och ibland skära (oftast runt 16000 mil). Men det är också mycket beroende på körning och hur service har skötts.
Annars är det inga större fel.

Re: Kia ceed 2011 - 2012 vad är vanligaste felen?

4
Främre länkarmsbussningar Fram som spricker eller ”klättrar ur”, internt glapp i styrväxeln, styrservos som lägger av, handbromsens hävarmar till bromsbackarna som rostar fast, handtagsliknande på bakluckan som spricker och går sönder, egr-ventil (på diadem) som sotar igen, läckage på AC-kondensorn och sen som redan nämnts så turbon som visslar och drar olja är väl dom vanligaste som jag hört talas om på cee’d ED
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"