Annons

Är detta normalt?

1
Hej, har en Cee'd 1.6 Diesel MY16 med DCT7-låda. Gått ca 6500 mil.

Ganska omgående efter leverans blev det en spricka i svänghjulet, vilket åtgärdades på garanti. Efter det har växellådan inte känts riktigt 100%...
Har pratat med min ÅF flera gånger om detta beteende, då både jag och min fru upplever att bilen drar på växlarna väldigt mycket. Extra otäckt är det när bilen är kall, och man ska ut i en rondell exempelvis. Den slirar kort och gott, ibland är man uppe över 4000rpm innan den "hugger" och bär iväg. Känns väldigt olustigt.

Hade den inne på 6000-mila service ganska nyligen. Då fick jag övertala min ÅF att ta en tur med bilen för att konstatera om de upplever samma sak. Men de rapporterar bilen OK. Upplever att bilen blir successivt sämre och sämre.

I veckan så har nästa fenomen dykt upp. Nu har "växelspaken" blivit trögare. Både jag och min fru reagerade över att den är betydligt trögare att flytta mellan D, R, N osv.

Någon annan som upplever snarlika problem? Jag lever i övertygelsen att något är seriöst fel på bilen, och önskar att min ÅF tittade lite mer "helhjärtat" på den, men helst tog sitt ansvar och försökte felsöka den på riktigt.
Har ni några tips på vad man kan säga till min ÅF, innan något mer allvarligt händer?
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016
Annons

Re: Är detta normalt?

2
Delarium skrev:Hej, har en Cee'd 1.6 Diesel MY16 med DCT7-låda. Gått ca 6500 mil.

Ganska omgående efter leverans blev det en spricka i svänghjulet, vilket åtgärdades på garanti. Efter det har växellådan inte känts riktigt 100%...
Har pratat med min ÅF flera gånger om detta beteende, då både jag och min fru upplever att bilen drar på växlarna väldigt mycket. Extra otäckt är det när bilen är kall, och man ska ut i en rondell exempelvis. Den slirar kort och gott, ibland är man uppe över 4000rpm innan den "hugger" och bär iväg. Känns väldigt olustigt.

Hade den inne på 6000-mila service ganska nyligen. Då fick jag övertala min ÅF att ta en tur med bilen för att konstatera om de upplever samma sak. Men de rapporterar bilen OK. Upplever att bilen blir successivt sämre och sämre.

I veckan så har nästa fenomen dykt upp. Nu har "växelspaken" blivit trögare. Både jag och min fru reagerade över att den är betydligt trögare att flytta mellan D, R, N osv.

Någon annan som upplever snarlika problem? Jag lever i övertygelsen att något är seriöst fel på bilen, och önskar att min ÅF tittade lite mer "helhjärtat" på den, men helst tog sitt ansvar och försökte felsöka den på riktigt.
Har ni några tips på vad man kan säga till min ÅF, innan något mer allvarligt händer?
Du kan ju testa med att åka till en annan Kia-verkstad och få ett utlåtande av dom?
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Är detta normalt?

4
FilipLyxell skrev:
Delarium skrev:Hej, har en Cee'd 1.6 Diesel MY16 med DCT7-låda. Gått ca 6500 mil.

Ganska omgående efter leverans blev det en spricka i svänghjulet, vilket åtgärdades på garanti. Efter det har växellådan inte känts riktigt 100%...
Har pratat med min ÅF flera gånger om detta beteende, då både jag och min fru upplever att bilen drar på växlarna väldigt mycket. Extra otäckt är det när bilen är kall, och man ska ut i en rondell exempelvis. Den slirar kort och gott, ibland är man uppe över 4000rpm innan den "hugger" och bär iväg. Känns väldigt olustigt.

Hade den inne på 6000-mila service ganska nyligen. Då fick jag övertala min ÅF att ta en tur med bilen för att konstatera om de upplever samma sak. Men de rapporterar bilen OK. Upplever att bilen blir successivt sämre och sämre.

I veckan så har nästa fenomen dykt upp. Nu har "växelspaken" blivit trögare. Både jag och min fru reagerade över att den är betydligt trögare att flytta mellan D, R, N osv.

Någon annan som upplever snarlika problem? Jag lever i övertygelsen att något är seriöst fel på bilen, och önskar att min ÅF tittade lite mer "helhjärtat" på den, men helst tog sitt ansvar och försökte felsöka den på riktigt.
Har ni några tips på vad man kan säga till min ÅF, innan något mer allvarligt händer?
Du kan ju testa med att åka till en annan Kia-verkstad och få ett utlåtande av dom?
Tack för svar.

Har i min stad 2st ÅF's, där ena är den jag köpt bilen ny. Spelar det något roll vilken jag åker till, sett ur garantihänseende?
Är inte så intresserad av att betala felsökningsavgift för ett garantifel.
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

Re: Är detta normalt?

5
Delarium skrev:
FilipLyxell skrev:
Delarium skrev:Hej, har en Cee'd 1.6 Diesel MY16 med DCT7-låda. Gått ca 6500 mil.

Ganska omgående efter leverans blev det en spricka i svänghjulet, vilket åtgärdades på garanti. Efter det har växellådan inte känts riktigt 100%...
Har pratat med min ÅF flera gånger om detta beteende, då både jag och min fru upplever att bilen drar på växlarna väldigt mycket. Extra otäckt är det när bilen är kall, och man ska ut i en rondell exempelvis. Den slirar kort och gott, ibland är man uppe över 4000rpm innan den "hugger" och bär iväg. Känns väldigt olustigt.

Hade den inne på 6000-mila service ganska nyligen. Då fick jag övertala min ÅF att ta en tur med bilen för att konstatera om de upplever samma sak. Men de rapporterar bilen OK. Upplever att bilen blir successivt sämre och sämre.

I veckan så har nästa fenomen dykt upp. Nu har "växelspaken" blivit trögare. Både jag och min fru reagerade över att den är betydligt trögare att flytta mellan D, R, N osv.

Någon annan som upplever snarlika problem? Jag lever i övertygelsen att något är seriöst fel på bilen, och önskar att min ÅF tittade lite mer "helhjärtat" på den, men helst tog sitt ansvar och försökte felsöka den på riktigt.
Har ni några tips på vad man kan säga till min ÅF, innan något mer allvarligt händer?
Du kan ju testa med att åka till en annan Kia-verkstad och få ett utlåtande av dom?
Tack för svar.

Har i min stad 2st ÅF's, där ena är den jag köpt bilen ny. Spelar det något roll vilken jag åker till, sett ur garantihänseende?
Är inte så intresserad av att betala felsökningsavgift för ett garantifel.
Splat! Absolut ingen roll vilken Kia-verkstad du lämnar in bilen hos för varken service eller garantifall
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Är detta normalt?

6
FilipLyxell skrev:
Delarium skrev:
FilipLyxell skrev:
Du kan ju testa med att åka till en annan Kia-verkstad och få ett utlåtande av dom?
Tack för svar.

Har i min stad 2st ÅF's, där ena är den jag köpt bilen ny. Spelar det något roll vilken jag åker till, sett ur garantihänseende?
Är inte så intresserad av att betala felsökningsavgift för ett garantifel.
Splat! Absolut ingen roll vilken Kia-verkstad du lämnar in bilen hos för varken service eller garantifall
Pratat med min ÅF idag, dock inte serviceverkstaden. De hävdar att kopplingen på bilen inte ingår i garantin. Stämmer det?
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

Re: Är detta normalt?

7
Delarium skrev:
FilipLyxell skrev:
Delarium skrev:
Tack för svar.

Har i min stad 2st ÅF's, där ena är den jag köpt bilen ny. Spelar det något roll vilken jag åker till, sett ur garantihänseende?
Är inte så intresserad av att betala felsökningsavgift för ett garantifel.
Splat! Absolut ingen roll vilken Kia-verkstad du lämnar in bilen hos för varken service eller garantifall
Pratat med min ÅF idag, dock inte serviceverkstaden. De hävdar att kopplingen på bilen inte ingår i garantin. Stämmer det?
En koppling ska ju hålla längre än 6000mil!
Senast redigerad av Gaspo den 09 jan 2020, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Är detta normalt?

8
Korrekt. Kopplingen är en slitdel och täcks inte av garanti. SÅVIDA det inte föreligger en orsak till onormal funktion tex oljeläckage från motor/växellåda eller brustna ryckutjämningsfjädrar i lamellen.
Då KAN hela kopplingen bytas ut på garanti om nödvändigt.
Men till dess att ett fel konstaterats och innefattas av garanti, är det kunden som står för notan.

Re: Är detta normalt?

9
HellboyElvis skrev:Korrekt. Kopplingen är en slitdel och täcks inte av garanti. SÅVIDA det inte föreligger en orsak till onormal funktion tex oljeläckage från motor/växellåda eller brustna ryckutjämningsfjädrar i lamellen.
Då KAN hela kopplingen bytas ut på garanti om nödvändigt.
Men till dess att ett fel konstaterats och innefattas av garanti, är det kunden som står för notan.
Dom flesta delar på bilen är slitdelar! Så det e mycket som inte ska gå på garanti då. Du skrev i en annan tråd att tex hjullager går på garanti? Det för mig är en slitdel. Bussningar etc är också slitdelar men det e tydligen garanti på dessa också?
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"