Motorolja
Postat: 30 nov 2018, 12:24
Hej
Bytte till mig en beg. KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT 2016.
Fick 6000 mila servicen på köpet och även vinterdäck på Framtida Bil i Köping.
Till min förvåning upptäckte jag att oljan de använt var ACEA C3 klassad olja.
Efterforskningar här på forumet och nätet visade att detta är helt ok enligt KIA:s krav.
Men på min tidigare bil en MAZDA 5 diesel med partikelfilter sa en tekniker på MAZDA Sverige att
man SKULLE använda en C1 klassad olja på bilar med partikelfilter så att den inte skulle sota igen.
Han sa att om man nu råkat hälla i en av de sämre ACEA C-klasserna (2,3 eller 4) sågjorde det ju inget
om man under ett år 2000mil (Serviceintervaller) körde med det.
Men om man alltid hade i C3 klassad olja så skulle partikel filtrets livslängd förkortas drastiskt.
Frågade om detta enbart gällde MAZDA dieslar med partikelfilter och fick till svar att det gällde alla dieslar med
partikelfilter då klasserna C2-C4 innehåller mer föroreningar ( han kallade dessa SAPS).
Undrar därför om någon vet om man vid nästa service kan be dem använda en C1-klassad olja och om detta är
godkänd av KIA Sverige ?
Ha en bra dag ni alla där ute i vårt avlånga land !
Mvh;TheFlyer
Bytte till mig en beg. KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT 2016.
Fick 6000 mila servicen på köpet och även vinterdäck på Framtida Bil i Köping.
Till min förvåning upptäckte jag att oljan de använt var ACEA C3 klassad olja.
Efterforskningar här på forumet och nätet visade att detta är helt ok enligt KIA:s krav.
Men på min tidigare bil en MAZDA 5 diesel med partikelfilter sa en tekniker på MAZDA Sverige att
man SKULLE använda en C1 klassad olja på bilar med partikelfilter så att den inte skulle sota igen.
Han sa att om man nu råkat hälla i en av de sämre ACEA C-klasserna (2,3 eller 4) sågjorde det ju inget
om man under ett år 2000mil (Serviceintervaller) körde med det.
Men om man alltid hade i C3 klassad olja så skulle partikel filtrets livslängd förkortas drastiskt.
Frågade om detta enbart gällde MAZDA dieslar med partikelfilter och fick till svar att det gällde alla dieslar med
partikelfilter då klasserna C2-C4 innehåller mer föroreningar ( han kallade dessa SAPS).
Undrar därför om någon vet om man vid nästa service kan be dem använda en C1-klassad olja och om detta är
godkänd av KIA Sverige ?
Ha en bra dag ni alla där ute i vårt avlånga land !
Mvh;TheFlyer