Annons

Re: Blev jag lurad?

41
Westman skrev:
Thefirstone skrev: Jag fick samma svar på leveransdagen av den andra säljaren att om jag måste ha svart måste jag vänta mellan 6-8veckor. Men idag gick det att beställa 2017 som levereras om 3 veckor.
Olika återförsäljare som har olika leveranstider?
Jag vet inte, men jag kan gissa att det beror på att Kia Sverige verkar köpa in en laddning bilar åt gången med ett visst paket, och då kanske det fanns en svart över i laddningen som kommer, men ingen vit.

Bara min egen teori baserat på hur paketen och utrustningsvalen ser ut.

Bra att det löste sig för dig, Thefirstone iaf.
Mycket möjligt att det är så som du beskriver det.
Ja det känns skönt nu att man får det man beställt.

Tack alla för hjälpen!
Annons

Re: Blev jag lurad?

42
Tragiskt? Årsmodells beteckningen är borttagen sedan länge, sedan många år är det tillverknings året som gäller... glöm allt med det förlegade årsmodells beteckningen,
tidigare kunde Du köpa en 11 som var tillverkad i juli 10... var det då en 11:a eller en 10:a?

Re: Blev jag lurad?

43
PDU61 skrev:Tragiskt? Årsmodells beteckningen är borttagen sedan länge, sedan många år är det tillverknings året som gäller... glöm allt med det förlegade årsmodells beteckningen,
tidigare kunde Du köpa en 11 som var tillverkad i juli 10... var det då en 11:a eller en 10:a?
Hur säker är du på det? Den är inte borttagen. Däremot har man tillverkningsår och modellår.
En bil som tillverkas augusti 2016, där kan tillverkaren bestämma att det blir en bil med modellår 2017.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Blev jag lurad?

44
Ronnie skrev:
PDU61 skrev:Tragiskt? Årsmodells beteckningen är borttagen sedan länge, sedan många år är det tillverknings året som gäller... glöm allt med det förlegade årsmodells beteckningen,
tidigare kunde Du köpa en 11 som var tillverkad i juli 10... var det då en 11:a eller en 10:a?
Hur säker är du på det? Den är inte borttagen. Däremot har man tillverkningsår och modellår.
En bil som tillverkas augusti 2016, där kan tillverkaren bestämma att det blir en bil med modellår 2017.
Precis, så är det fortfarande, både på bilar och cyklar... så så hiskeligt förlegat vet jag inte om det är....
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Blev jag lurad?

46
Det som känns lite surt i det hela är att jag frågade om det var en 2017 års modell när jag hade beställt den och fick till svar att det inte är skillnad på 2016 och 2017 års modell. Nu säger han däremot att det är vissa skillnader. Men vill jag ha 2017 skulle jag få vänta i tvåmånader på bilen. Har nu hört att många åker till Uppsala bilforum för att köpa fjolårets modell till lägre pris. Jag som trodde jag hade fått ett jättebra pris ändå. Men utan att förstå eller veta det så var det på grund av att det var fjolårets modell som jag fick ett så bra pris. Hade jag vetat detta hade jag hellre köpt den här hemma i Fagersta än av Uppsala bilforum :-( Jag kan inte vänta heller då jag börjar mitt nya jobb den 2/5 och måste ha bil då.....

Re: Blev jag lurad?

48
Skulle va intressant att få veta vad som skulle skilja dom åt då ingen ny modell är släppt än (ändring tidigast i augusti). Nästa större lansering är flyttad till 2018, så kanske en liten facelift i höst.

Får allt höra med min säljare och killarna på verkstan.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Blev jag lurad?

50
brickan skrev:Det skiljer sig åt på bland annat antennen och att du kan använda Apples egna kartor via iPhone i 2017 års modell. Kul att det ordnade sig för The Firestone i alla fall

Hmm... Hajfens antennen kom redan 2016-05, och senaste AVN enheten är från 2016-01 så det sista borde gå att lösa via mjukvaruppdatering (vet dock att det finns begränsning beroende på AVN enhet). Så om bilen är tillverkad/skeppad slutet 2016 ska det mao inte vara någon skillnad som att den skulle vara tillverkad tidigt 2017, förutom den lilla detaljen att den är tillverkad 2017.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"