Annons

Re: Blev jag lurad?

11
Ronnie skrev:
Thefirstone skrev:Hej alla Kia ägare!

Jag är ny här på forumet men har läst nästa alla trådar under 3 månaders period innan jag bestämde mig att köpa en ny Kid Ceed SW.
Det är min första bil som är helt ny från fabrik och det var inte lätt att bestämma sig att köpa en helt ny bil med tanke på ekonomiska aspekter, speciellt för mig som småbarns pappa. Så till slut hamnade valet på kia ceed sw pga garantierna men även priset var lagom för oss.

Vi var inne och provkörde bilen hos Kia i Malmö och det kändes mycket bra när man körde den, en CRDI automat.
Vi beställde en ny bil i början av mars 2017 och allt som allt med dragkrok utan vinterhjul hamnade vi på 212 000 kr. Däremot fick vi räntan sänkt från 3, 95% till 2,45%, vilket var bra för att minska månadskonstanden. Det som vi hade klart för oss var att bilen ska vara 2017 års modell, och säljaren sa att det var 2017, men vi gjorde ett miss att inte kolla tillräckligt bra i avtalet, och där stod det ingen årsmodell!!
Och det var 3 veckors leverans! vi tänkte hur kan det vara på en helt ny bil? i alla fall avtalet var påskrivet och 3 veckor hade gått och vi åkte för att hämta vår nya bil som vi har väntat på med spänning. Där vi leveranskontroll så upptäcker jag att det är en 2016 som är tillverkad i september.
Borde man inte få en 2017 när man beställt en bil 3 månader inne i 2017? Eller är det bara vi som inte förstår hur det funkar?
I alla fall så satt vi och diskuterade med platschefen om att det är en 2016 bil och vi ville ha en 2017, men svagpunkten är där att vi inte kontrolerat årsmodell i avtalet. Om vi skulle häva köpet så fick vi betala några tusenlappar för dragkroken, vilket vi inte tänkte göra.
Efter många mintuers prat kom vi fram till att vi köper den bilen då det tar minst 3månader att få en ny och vi är i behov av bilen.
I komponsation fick vi vinterhjul värda ca 10 000kr samt att bilen vid inbyte hos Kia om 3-4 år värderas som 2017.

Det var min historia. Vad tycker ni? blev jag lurad? eller? Jag kan liksom inte njuta riktigt av nya bilen då jag känner mig lurad av Kia?
Årsmodeller finns inte längre. Du har tillverkningsår och modellår. En av modellår 2017 kan tillverkas redan hösten 2016 som då är tillverkningsår.

Så vad är 2016 på din bil, tillverkningsår eller modellår? Är det modellår 2016 så hade iaf jag krävt en hävning av köpet.

Tr veckors leveranstid är inget att reagera på ens. Jag fick vänta 3 månader på min Ceed SW eftersom jag tog en färg som inte fanns i Sverige just då.


Så att ha en leveranstid på några månader är inget i sammanhanget om inte bilen står hos försäljaren.

Et muntligt avtal är också ett avtal så om säljare ljugit för er så gör de ju allt för att få er att köpa bilen. Dessutom är ju inte firman du "köpt" på de enda som säljer Kia. Att bedöma den som en 2017 vid inbyte ska du ha skriftligt på, där är annars en lätt punkt att lura er en gång till. Dessutom har de med detta säkrat upp att ni köper av dem nästa gång med....
Tack.

Det är tillverkningsår 2016 i september månad. Modellår 2017 då?
Vi fick skriftligt att bilen kommer värderas som 2017 vid inbyte. Gällande att vi kommer vara bundna att köpa Kia kan jag leva med då det inte är något fel med Kia i sig. Kan absolut tänka mig byta in bilen om 3-4 år mot en nyare ceed/optima.
Annons

Re: Blev jag lurad?

12
Jag skulle skicka in till ARN, det kan ju vara upp till 6 mån väntetid men de screenar nog sina inkomna ärenden. vad har du att förlora?

Och helt korrekt, KIA är inte tvingade att följa ARN's utslag, men det innebär att de svartlistas, inte bra i sverige. Så De allra flesta företag följer deras utslag oavsett vad de tycker för det kostar massor av pengar att inte göra det.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Blev jag lurad?

13
Thefirstone skrev:Hej alla Kia ägare!

Klippt bort text.............................

Thefirstone

Jag har skickat PM, läs gärna....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Blev jag lurad?

14
Lite uppdatering med ärendet.
Fått kontakt av återförsäljaren att rätta till misstaget och vi kommer träffas på måndag för att lösa det på något sätt.
Annars är redan igång och förebereder en anmälan till ARN.

Återkommer med mer info.

Re: Blev jag lurad?

15
Hej

Jag har också beställt en Kia Ceed SW från en handlare i Uppsala. Jag har ännu inte fått bilen utan går och väntar. Jag frågade honom bilhandlaren om det var 2017 års modell och fick detta svar
---------------------------------------------------------------
" Hej igen Jan!
Bilen beställer jag helt ny från KIA med snabb leveranstid.
På KIA går man efter registreringsdatum med tanke på den långa fabriksgaranti som medföljer bilen.
2016 eller 2017 är det ingen skillnad på. "

vad tror ni? Blir jag lurad om det är 2016 som den är tillverkad?

Tacksam för hjälp och svar :-/

Re: Blev jag lurad?

16
Hej

Jag har också beställt en Kia Ceed SW från en handlare i Uppsala. Jag har ännu inte fått bilen utan går och väntar. Jag frågade honom bilhandlaren om det var 2017 års modell och fick detta svar
---------------------------------------------------------------
" Hej igen Jan!
Bilen beställer jag helt ny från KIA med snabb leveranstid.
På KIA går man efter registreringsdatum med tanke på den långa fabriksgaranti som medföljer bilen.
2016 eller 2017 är det ingen skillnad på. "
----------------------------------------------------------

vad tror ni? Blir jag lurad om det är 2016 som den är tillverkad?

Tacksam för hjälp och svar :-/

Re: Blev jag lurad?

17
Jag har redan betalt in 5000 och fått ett registreringsnummer. Jag kollar nu hos transportstyrelsen och ser att fordonsåret är 2016 och att bilen är tillverkad 2016-10 . Blir jag lurad då om jag köper den och betalar fullt pris?

Jag frågade ju handlaren speciellt och han sa att det inte är någon skillnad om jag köper 2016 års modell eller 2017 .

Vad göra tro???

Nu blev jag orolig. Jag har aldrig köpt en ny bil förut.

Re: Blev jag lurad?

18
Det beror ju på vad ni menar med lurad, är det en ny bil som inte är tagen i trafik förrän ni får nyckeln så är det ju ändå en lika ny bil som om den skulle vara tillverkad ett par månader senare. Garantier och dyl börjar ju ticka från när den tas i trafik, inte när den rullar av bandet. Speciellt inte så här då det inte är någon skillnad på modellåren.

Men visst, just vid leveransen kändes det ju roligare med Passaten som var en "2008" när den levererades i aug 2007, än Sprintern som var en "2014", lev i mars 2013 men tillverkad i december 2013. Men så här 31 resp 26.000 mil senare så har det ingen sexuell betydelse.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Blev jag lurad?

19
Skillnaden på årsmodell kan kosta några tusenlappar när man säljer bilen. Skillnaden vad jag såg av bilen som stod i hallen var att displayen såg annorlunda ut. Tror även att filvarnare är nytt, ej säker. Den runda innersta mindre displayen ersatts med snyggare form. Röststyrningen på ratten finns nu igen jämfört med 15 och 16 årsmodeller. Anntenen ersatts med haj formen istället.

Det är vad jag såg, kan vara fler saker men det är ändå skillnad.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"