Annons

Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

1
Flera här och eng. Kia forum har haft Kia Ceed som fått tomt batteri. Dom har bytt batteri mm. Två gånger har jag varit med om det. Bärgare mm Jobbigt som fan.
I augusti lång felsökning. Uppdaterar mjukvaran. Och Kia verkstan säger. Känt fel hos Kia CEED. Man har nu fixat buggen.
Men KIA borde gå ut med det. Fult att mörka.

Märker på annat att man inte är serviceinriktade. Manualen är bristfällig OCH felaktig på vissa punkter. Inget man vill låtsas om än mindre hjälpa till med kompletteringar från KIA sida. Centralt alltså. Kia Motors Sweden AB.
Hänvisar till verkstäderna som inte har något med manualerna att göra förstås.

Man förlorar på att mörka!
Andra som haft goda eller dåliga erfarenheter av kontakt med Kia Motors Sweden AB?
Kia Pro_Ceed GT+
Annons

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

2
Kia Sverige är en generalagent, grossist kan man kalla dem.
Om man köper en tv på typ Elgiganten, så är det ju dem, återförsäljaren, man har kontakt med om tv:n krånglar. Man kontaktar ju inte deras leverantör.
Så Kia Sverige är en grossist, handlarna är återförsäljare.

Försvarar inte ev mörkande, men detta är som det är...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

3
Ronnie skrev:Kia Sverige är en generalagent, grossist kan man kalla dem.
Om man köper en tv på typ Elgiganten, så är det ju dem, återförsäljaren, man har kontakt med om tv:n krånglar. Man kontaktar ju inte deras leverantör.
Så Kia Sverige är en grossist, handlarna är återförsäljare.

Försvarar inte ev mörkande, men detta är som det är...
Tycker nog själv att en "generalagent" har ansvar. Ex vi om dom levererar en produkt som inte fungerar. Som här. Läge för återkallande och uppdatering av mjukvaran i vissa KIA modeller.
Att dom sen lägger utförandet på försäljare eller verkstäder är en annan sak.
Kia Pro_Ceed GT+

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

4
JOJO skrev:
Ronnie skrev:Kia Sverige är en generalagent, grossist kan man kalla dem.
Om man köper en tv på typ Elgiganten, så är det ju dem, återförsäljaren, man har kontakt med om tv:n krånglar. Man kontaktar ju inte deras leverantör.
Så Kia Sverige är en grossist, handlarna är återförsäljare.

Försvarar inte ev mörkande, men detta är som det är...
Tycker nog själv att en "generalagent" har ansvar. Ex vi om dom levererar en produkt som inte fungerar. Som här. Läge för återkallande och uppdatering av mjukvaran i vissa KIA modeller.
Att dom sen lägger utförandet på försäljare eller verkstäder är en annan sak.
Jag håller med dig, men det är så det fungerar, tydligen. Kia Sverige har en teknisk ansvarig som ibland har kundkontakt vid speciella fall.

Nackdelen när det ligger på en enskild verkstad är att Kia centralt bestämmer om något ska bli garantiärende eller inte, med utgångspunkt från vad folk skriver på forumet.
Detta blir lite långsamt och segt eftersom verkstade oftast inte själva verkar få avgöra garant/inte garanti.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

6
Torgskräck skrev:Och det systemet suger grymt. De säger nej, verkstaden säger attt de gjort vad de kunnat och man som kund kan inte prata med den som tagit beslutet.

Kias garantiväg är lite som nordkoreas styre.
ÄR man missnöjd med verkstaden kan man ju försöka på en annan, finns många ÅF på Kia. Ett annat försök är att försöka komma i kontakt med den tekniske chefen(?) på Kia Sverige...


Men jag skulle tro att Kia inte är unika, det gör det inte enklare, men de flesta är nog på detta vis...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

8
Torgskräck skrev:
Ronnie skrev:
Torgskräck skrev:Och det systemet suger grymt. De säger nej, verkstaden säger attt de gjort vad de kunnat och man som kund kan inte prata med den som tagit beslutet.

Kias garantiväg är lite som nordkoreas styre.
ÄR man missnöjd med verkstaden kan man ju försöka på en annan, finns många ÅF på Kia. Ett annat försök är att försöka komma i kontakt med den tekniske chefen(?) på Kia Sverige...


Men jag skulle tro att Kia inte är unika, det gör det inte enklare, men de flesta är nog på detta vis...
Jag ringde kia och ville prata med den som tagit beslut i mitt fall. Det fick jag inte. Så det gick inte att komma vidare.
Verkstaden har ju inget med beslutet att göra eftersom de tas av kia sverige.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Hur är Kia Kia Motors Swedens info till oss Kiaägare?

9
Torgskräck skrev:
Torgskräck skrev:
Ronnie skrev: ÄR man missnöjd med verkstaden kan man ju försöka på en annan, finns många ÅF på Kia. Ett annat försök är att försöka komma i kontakt med den tekniske chefen(?) på Kia Sverige...


Men jag skulle tro att Kia inte är unika, det gör det inte enklare, men de flesta är nog på detta vis...
Jag ringde kia och ville prata med den som tagit beslut i mitt fall. Det fick jag inte. Så det gick inte att komma vidare.
Verkstaden har ju inget med beslutet att göra eftersom de tas av kia sverige.
När jag ägde forumet så hade jag bra kontakt med en person som jobbade för Kia Sverige på huvudkontoret. Hade en del nytta av det när mdlemmar hade fått något knas som de inte kunde reda ut med lokal ÅF
Hur påstridig var du gällande att få komma i kontakt med någon tekniskt kunnig? Borde ju gå, tycker man...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"