Annons
Annons

Re: Garanti återgärd

13
Oavsett om bilen är servad riktigt eller inte så skall så stora galvsläpp utan yttre åverkan ej uppkomma på en bil som är ca 3 år och välskött!

Jag vet att man måste följa serviceplanen för garanti mm och det gör väl de flesta också! Men lack/rostgarantin har väl inget med det att göra! 5år eller 15k mil gäller väl ändå.

Ts har ju inte nämt att hans 7åriga garanti gått om intet så vi förutsätter väl att allt är i sin ordning vad det gäller den biten

Att en kia mekaniker bockar av i ett protokoll att okulärbesiktning rostskydd är gjord är väl bra. Men det slarvas nog en hel del med såna rutinförfarande!

Jag anser att dom misslyckats kapitalt med det på denna bil. Det borde dom ju sett vid service att detta var på gång annars är det ju helt meningslöst med den punkten ! Men ser ju med egna ögon att detta är ett fel som kommer underifrån
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Garanti återgärd

14
"Att en kia mekaniker bockar av i ett protokoll att okulärbesiktning rostskydd är gjord är väl bra. Men det slarvas nog en hel del med såna rutinförfarande!"
Spelar ingen roll HUR det är gjort... Så länge det ÄR utfört av auktoriserad Kia-verkstad så gäller garantin. Annars inte.
Är all service i sin ordning på TS bil är det bara att visa upp och få bedömt (en gång till, de hade ju redan sagt nej en gång så det lär inte bli nåt annat utlåtande nästa gång)

Re: Garanti återgärd

15
HellboyElvis tolkar jag dig rätt i att du tycker att Kia gjort rätt bedömning i att detta hänt pga av yttre åverkan och att det inte kommer underifrån! Det har du givetvis all rätt att tycka.

Utifrån bilderna i tråden tycker jag att beslutet att inte ta detta på garanti bara är osmart. Följden av sånt här blir ju bara att förtroendet för Kia sjunker. Bättre av Kia att fixa skador av detta slag och ha fortsatt nöjda kunder


Kanske jobbar du hos Kia då du verkar vara väl insatt i Kias riktlinjer vad det gäller garantier och bedömningar och vad som gäller

Ha det fint Med vänlig hälsning Frazze
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Garanti återgärd

16
På min förra Kia hade jag ett par problem med lacken.
Bakluckan, slutade med att de lackade om den helt. Sen att lackfirman inte skötte sig klockrent var en annan sak. Slutresultatet blev bra, även fast jag fick polera bort lite damm från lackningen. De säger att de hade monterat bort bakluckan vid lackning, vilket de inte hade gjort. Gnällde på dom, de skulle fixa men då skulle jag bli av med bilen en dag till, vilket inte passade då.

Jag hade bubblor på motorhuven och en dörr som jag tyckte inte var yttre påverkan. Jag såg inga stenskott. Tog det med verkstan i samband med service. De fotade och skickade till Kia som hävdade att det var ett litet stenskott som var svårt att se. Efter de dragit ut på tiden så sprack ett par bubblor och det gick inte att bedöma längre. Slutade med att jag köpte lackstift och fixade till det själv. Behövde det ändå till de uppenbara stenskotten jag fått. Det blev iallafall inte fler bubblor.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

17
Jag kan inte på forumet genom några halvbra bilder avgöra om det är garanti. Man måste få se det irl. Det jag KAN se på två av bilderna är det finns en hel del repor och är skavt, vilket definitivt är yttre åverkan (och därmed ger väldigt liten garantichans)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re:

18
HellboyElvis skrev:Jag kan inte på forumet genom några halvbra bilder avgöra om det är garanti. Man måste få se det irl. Det jag KAN se på två av bilderna är det finns en hel del repor och är skavt, vilket definitivt är yttre åverkan (och därmed ger väldigt liten garantichans)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Så för att kias granti ska gälla ska bilen stå obrukad i ett garage?

Kia påstår stenskott, innanför dörren. Inte repor, utan stenskott. Att ens försöka försvara dylikt är .....beundransvärt låt säga.

Ja det syns att det är ytterst små ytrepor, det blir det på bilar vid in & utsteg med tiden, men, de har ju inte gått igenom lacken vilket syns tydligt på bilderna. Kia har dock UTIFRÅN bilder gjort bedömningen stenskott och sen är saken klar för deras del. Men vid många av bubblorna finns inga repor, förklaring på det ?
Verkstaden tar INGA beslut angående kias garantier, varför nu en aukt, verkstad inte ska få göra det är mer än ett mysterium. De bara vidarebfodrar klagomålet med några bilder, sen är det svar man får slutgiltigt för man får inte prata med någon på kia.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

19
Helt rätt. Verkstaden får ingen ersättning om inte ärendet är godkänt av Kia, därför vill/får inte verkstaden göra något på egen hand.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Garanti återgärd

20
Rojjbin skrev:Hej ! Jag har en Kia ceed 2013 sw

Har frågor angående bubblor som uppkommit vid 3 av 4 dörrar ungefär där dörrlisten hamnar när man stänger dörren.

Hörde av mig om detta till Kia återförsäljare och de skicka in bilder till Kia. Fick svar att detta är yttre skador så täcks inte av garanti.

Men jag kan inte se några speciella skador som uppkommit av grus eller liknade.. ser ut som bubblar ( galvsläpp)? Är rädd det ska spricka så småningom och bli värre.

Är detta nått som täcks av garanti ? Rostskyddgaranti / lackgaranti ?

Köpte bilen efter 1800 mil.. skicka in den på lackförsegling och tvättat den (handtvätt) nästan varje vecka..och bilen är bara 3 och ett halvt år gammal..

Har en gammal skoda från 98 som 100 gånger värre i dörrkanterna men ingen som helst rost eller släpp där.

Ska se om jag kan lägga upp bilder. Vill gärna ha era synpunkter !

Hej Rojjbin !
Jag tycker du ska stå på dig. Acceptera inte rostskador på en så pass ny bil, och dessutom på områden som är skyddat bakom dörr. :crazy:

Tror inte att HellboyElvis skulle acceptera detta heller om det var hans bil. ;)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"