Annons

Ceed GT bekymmer

1
Hej på er! Vet inte om någon är intresserad, men tänkte uppdatera er lite om min nya GT, som jag har kört ett par månader. Gillar i det stora hela bilen, och tycker att den passar mig perfekt med sin lite sportiga framtoning.
Dock har det varit lite småfel, eller skönhetsfel kanske är mera passande benämning, men irriterande när man har en ny bil och förväntar sig att allt skall vara perfekt. Det började med att ratten var sned vid körning på rak väg. Inte mycket, men dock så pass att man satt och störde sig på det hela tiden. Det problemet fixades med en fyrhjulsinställning. Det visade sig att vänster framhjul och höger bakhjul stod lite snett. Nu går den perfekt :thumbup:.
Sedan irriterar jag mig på de inre dörrhandtagen. Jag har de pianolackade handtagen med en smal kromlist mellan. Samma handtag sitter väl på GT Line också om jag inte minns fel. När man sitter i bilen och tar tag i handtaget för att öppna dörren så knakar det och brakar i hela handtaget. Samma sak på passagerarsidan också. Det låter INTE bra kan jag säga. Nu kommer jag att få handtagen utbytta på båda dörrarna, så hoppas på att problemet försvinner då.

Nu har det dessutom börjat höras ett skrammel eller rassel eller hur man skall förklara det, bakifrån vid körning på grov asfalt. Anställde farsan som chaufför och kröp själv omkring i baksätet och stoppade huvudet på alla möjliga och omöjliga ställen :lol: tills jag kom på vad det var. Ljudet kommer från säkerhetsbältenas kassetter, eller vad det heter där bältena sitter upprullade. Vet inte om det är returfjädern eller vad det är, men när man knackar på kassetten så skramlar det hej vilt där innanför. Samma sak på höger och vänster sida. Skall in på verkstan med detta efter ett par veckor.
Nu skall ni absolut inte missförstå mig, för jag menar inte att sitta och racka ner på Kia, men det kan inte hjälpas att förtroendet för märket har fått sig en liten törn, trots att det kanske handlar om bagatellartade saker.
Men nu hoppas jag på att det här går att fixa och att jag sedan kommer att ha många problemfria år med bilen :thumbup:. Kommentarer mottages med tacksamhet om ni inte har hunnit börja :yawn: redan.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.
Annons

Re: Ceed GT bekymmer

2
Har kört min Ceed SW GT-line sedan december.
Det jag noterat är skrammel i dörrarna när man drar på stereon lite högre. Upplever att det blir värre och värre, så jag börjar fundera på om något håller på och skaka loss.
Spolarna till vindrutan delvis missar rutan. Det ut som om de går att justera, men det får verkstan fixa.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"