Annons

Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

1
Jag vaxade hela bilen väldigt noggrant. Bilen glänste även runt alla dörr trösklar, mellan dörrar, vid gångjärnen mm mm.
Så körde jag fem mil. Såg att bilen blev smutsig längs skärmar dörrsidor mm, såklart tråkigt men ändå ok.
Men så öppnade jag dörren och där är det svart, massor av svart vatten som har skvätt upp för dörrarna är inte täta. Jag som älskar att öppna dörren och det är rent och fint. Jag stängde förardörren öppnade bakdörren och tittade fram emot förardörren och ser världens största mellanrum, det är ju inte tätt. Vattnet kan liksom spola rakt in, det är kanske en springa på ca 5 mm. Suck. Då kan jag aldrig få det rent där. Gissa om jag blir ledsen. Buhu.
Annons

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

2
har också det problemet att det är svart och blöt i dörröppningen,det e ett förbrillt torkande,har också med problem att bilen ser ut som ett slagfält efter man tvättat den och kört en bit.
Körde en dag stockholm - nyköping och det såg ut som om jag tagit med halva sahara efter hjulen.åkte in till hedins bil,dom sa att dom största stänkskydden satt på.
Tycker det är illa att det blir så blöt.
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

3
Ja inte har de tänkt så där jättelångt när de konstruerat Kia Ceed. Köpte min nästan nya bil i somras och ramlar på den ena dumheten efter den andra.. även denna med att det blir enormt smutsigt även mellan dörrarna.
Jag trodde jag bytte upp mig när jag lämnade min 10 år gamla Skoda Octavia men så var det inte.

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

5
Blir alltid mycket skit i därrgångarna, men det gör inget för nog tvättar ni väl där varje gång ni tvättar bilen?

Eller kör ni fusktvätt* för några hundra kronor?

Har själv idag tvättat min bil, tog 2 timmar och 40 minuter att få den ren till det yttre, inkluderat dörrgångar och undersidor av dörrar samt handvaxning. Till våren blir det en mer rejäl tvätt och kommer nog ta en dag till det sen lämnas den på polering och vaxning.

*Automattvätt
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

6
Jag vaxar alltid för hand. När jag gör stor rengörning tar det ca tre dagar, frun gillar det inte :).... Även om man spolar av bilen en gång i veckan så räcker det att köra fem mil med blöt vägbana för att skiten ska spruta upp mellan dörrarna för det sitter i gen stopplist eller gummilist där. All skit sköljs rakt upp. Då spelar det ingen roll hur ofta du tvättar bilen. Jag vill att det ska vara rent hela tiden, suck.

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

8
Torgskräck skrev:Vet inte om jag någonsin sett en bil med en gummilist som täcker plåtskarven runt hela dörren.
+1
Det är väl inget unikt för Kia? Har då inte haft eller kört någon bil som varit tät på det viset. Sedan finns det väl grader i helvetet, men jag tycker inte Ceeden är extrem på något vis.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"