Annons

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

11
Tvättar alltid i dörröppningar och även vid bakluckan. Enklaste sättet att få rent är att blåsa med högtrycken i springorna. Gummilisten tätar ju in mot coupén och på detta vis blir det alltid helt rent utan något medel, bara vatten.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

13
Ja den springan har jag inte sett tätad på någon bil utan det är öppet, tycker inte det är speciellt mycket skit som kommer in där. Innan jag tvättade bilen igår hade jag kört 230mil blandat stadskörning motorväg(slaskigt väglag pga töväder) men inte mycket skit alls, lite dammigt bara. Men de försvinner nör man spolar i springan vid avsköljning av avfettningsmedlet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

14
Mirage skrev:Vad då för gummilist ??
Öppna bakdörren se mot framdörren och se om du ser ett mellanrum mellan framdörrens tröskel och dörren. Jag ser en springa på kanske 5 mm. :(
Gummilisten har du ju in till kupén.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

16
Vi menar gummilisten som stänger ute ljud och smuts från kupén....
_20160303_125455.JPG _20160303_125455.JPG Visad 3011 gånger 245.76 KiB
Samma lösning som på de flesta andra bilar. Du kan gå in i vilken bilhall du vill så kommer de flesta bilarna med konventionella dörrar se ut ungefär likadant, i alla fall med tanke på lister och springor.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

18
Det smutsiga på bilden är ju utanför gummilisten, bara att blåsa med högtryckstvätt i dörrspringan, som jag skrev, då med dörrarna stängda.

Är detta första gången du äger en bil eller ens ser hur de ser ut i dörröppningarna? ;)
I princip alla bilar på marknaden är konstruerade på detta vis. Öppet en bit in, sedan gummilist som tätar mot själva coupén...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

19
Nja jag byter inte bil ofta det får jag erkänna, senaste bilen hade jag i 13 år. Men haft några innan där. Men jag har nog aldrig haft så skitet får jag nog säga. När jag gjorde rent på de andra bilarna jag ägt så har det varit tätare och betydligt renare. Det är ju tråkigt att det ska bli på det viset efter några mil. Även om det är blött ute. Kan vara så att jag inte hänger med i bilvärlden helt klart. Men jag har ändå en åsikt.

Re: Buhu vaxade bilen, jätte smutsig igen

20
Absolut får du ha en åsikt! Är helt med på hur du tänker i övrigt! Första vita bilen du har blir nog min första fråga??

Min V60 är också vit, men din skitar nog ner sig fortare än vad min gör just där du visar :problem:
Ceéd'en ja hade var mörkgrå så man såg det inte så fort på den!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"