Annons

Ont i ryggen?

1
Hej.
Har ägt min Kia Ceed SW GT-Line i några veckor nu och tycker om den väldigt mycket, förutom sätet. Efter att jag kört cirka 30-40 minuter så blir jag väldigt stel/får ont i ryggen (vid svanken) vilken gör det väldigt jobbigt att köra. Jag har testat att anpassa sätet på alla möjliga sätt och svankstödet hjälper inte på något sätt, känns mer som att den förvärrar problemet.
Är det någon som har upplevt samma problem och har ni löst det på något sätt? Är riktigt besviken på detta. Aldrig upplevt det i en bil innan.
Annons

Re: Ont i ryggen?

2
Faktiskt förvånad över hur sköna sätena är, inte i klass med v70n business++ säten men kians är riktigt riktigt bra.

Men det finns ju en del kombinationer att testa, själv har jag svankstödet på 0, gillar inte sånt varesig i bilar eller på kontorsstolar, kan inte sitta länge om det är spännt.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Ont i ryggen?

3
Kör också GT Line, förbryllad över sätena också. Svankstödet är lite "för stort" och sitter lite lågt? Kanske jag har konstig kroppsbyggnad, men tycker den trycker ut rumpan mer än anpassar i ryggslutet.
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

Re: Ont i ryggen?

4
Jag tycker de är sköna, men efter ett par timmar vid långkörning så blev det jobbigt, men lyckades ställa in dom så det fungerar bra,

Samtidigt är jag för dålig att ta paus vi långkörning, så jag kanske skulle sabba inställningen jag gjort så jag tar paus istället.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ont i ryggen?

5
Jag var lite nervös över hur stolarna skulle vara innan jag hämtade ut bilen, så jag var sugen på att sätta in en recarostol från pro_ceed/gt, men då det inte fanns någon på skroten och Kia ska ha 34000 kr för en ny så ligger det på is.

Likt flera här är jag också överraskad att sätena är så pass bra som dom är, men det känns som om svankstödet sitter för lågt.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Ont i ryggen?

6
Det är samma här. Farsan har en "vanlig" Ceed -16 års modell och jag har svårt att sitta nån längre stund utan att få känning av ryggen. Nu har jag i och för sig dålig rygg men ändå. När man tittar på formen på ryggstödet verkar det som att det är för mycket rundat. I GT:n som jag har så sitter jag mycket bra. Kan sitta flera timmar utan att få ont i ryggen. Recarostolen kan jag verkligen rekommendera. :thumbup:
Det är synd på en annars mycket trevlig bil att den vanliga stolen är lite obekväm för oss med dåliga ryggar . :thumbdown:
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.

Re: Ont i ryggen?

7
Hej! Synd att du att får ont i ryggen :( Men måste säga att ceeden är en av få bilar jag inte får ont i ryggen när man åker en längre sträcka.Gillar deras stolar eftersom dom är lite hårdare. :D
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Ont i ryggen?

8
Tack för alla svar! Märker att vissa tycker stolarna är riktigt bra medans vissa gillar dem mindre. Antar att det har med hur våra kroppar är formade. Jag har iallafall listat ut att det är svankstödet som gör att jag blir stel. Det är liksom för mycket rundat i sätet som någon nämnde vilket gör att ryggen trycks ut mer än vad jag personligen är van vid. Känns ofta som att svankstödet är utskjutet, men när jag försöker skjuta tillbaks det är det redan på 0. Har kört många bilar och aldrig känt av detta så Kia kör väl på sitt eget lilla race med stolarna.

Får väl helt enkelt acceptera det! Om ingen av er har några enkla tips på hur man skulle kunna förbättrar det.

Re: Ont i ryggen?

9
Hej! Det kanske skiljer mellan "vanliga" ceeden och den nya (2016 GT line) på stolarna.Kanske någon som har bytt upp sig till GT-line från den äldre kan göra en jämförelse.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Ont i ryggen?

10
När jag köpte min Ceed GT-Line i November var jag orolig för att stolarna inte skulle vara sköna på långresor.
Nu har jag kört bilen 1000 mil, varav en "långresa" till fjällen och kan konstatera att dom är sköna även då. Inte en tendens till ont i ryggen, eller träsmak i baken.
Visserligen använder jag inte svankstödet, utan kör med den i "neutralläget"

Jag sitter betydligt skönare i denna än i min Sportage-14. :D
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"